Vooraf stretchen wordt ten zeerste afgeraden. Achteraf met warme spieren kan je het doen maar nooit vooraf. Dat je vooraf moet stretchen is zo'n urban legend die iedere sportleraar op de lagere school aan de kinderen wijsmaakt.Dickie wrote:k doe het ook niet, maar 't schijnt een goeie strategie te zijn om te beginnen met stretchen voor je op de fiets stapt.
pas na 25km een goed gevoel
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
-
Mister No Chaïn
- Mountainbiker
Re: pas na 25km een goed gevoel
Post by Mister No Chaïn »
Mister No Chaïn wat je nu zegt klopt niet. Als je strecht vooraf worden je spieren warm en rekken ze een beetje uit. Tijdens de inspanning krimpen ze weer en als je dan achteraf weer strecht worden ze weer langer waardoor je extra spieren krijgt dus ook meer kracht. Dit wordt wel aangeraden door kinesisten. Maar om nu even terug te komen op jouw Sammy. Wat ik altijd doe voor een tt is heel snel starten dat is ook omdat ik wel jonger ben en omdat ik het met mijn club doe. Maar als ik dit doe kan ik het de hele tocht vol houden dus misschien heel snel starten kan handig zijn.
Ik rij gewoonlijk de eerste 4a5km rustig en dan kan ik het gashendel toch al open draaien ik ga wel nooit in het rood tijden het rijden. Als ik van de start goed wil doorrijden heb ik dat gevoel ook dat ik er maar pas na 30km doorkom.
-
mtbikecoach
- Mountainbiker
Post by mtbikecoach »
De vraag is ga je altijd volle bak als je gaat rijden of zeg maar zoals de meeste net iets te snel om effectief je duurtraining te verbeteren. Door te snel te rijden bouw je totaal geen basis op. Het is zo de eerste drie maanden dat je train of (her)begint in vele gevallen zal je inderdaad vooruitgang maken maar na drie maanden voel je zelf dat geen verbetering meer is of het zelf zo dat je conditie achteruit gaat. De lijkt me het eerste probleem in dit geval.
Tweede probleem is inderdaad opwarmen. Als je opwarmt voor duurtraining is zone 1 trainen meer dan goed genoeg meer voor een toertocht en/of wedstrijd zijn er al iets meer prikkelingen nodig. Je hartslag moet paar keer in het rood zijn gegaan met rustperiodes te tussen zodanig dat je tweede adem niet meer moeten zoeken tijdens tocht zelf en/of wedstrijd. Dit neemt vaak 30min tal minuten in beslag.
Tot slot een derde piste is ook dat je na elke training je hartslag en lichaam tot rust moet laten komen door los te rijden, doe je dit niet is het normaal dat je dag nadien niet vooruit geraakt of je motor niet aanslaat.. Ook om blessures te voorkomen is bovenstaande allemaal zeer belangrijk.
Tweede probleem is inderdaad opwarmen. Als je opwarmt voor duurtraining is zone 1 trainen meer dan goed genoeg meer voor een toertocht en/of wedstrijd zijn er al iets meer prikkelingen nodig. Je hartslag moet paar keer in het rood zijn gegaan met rustperiodes te tussen zodanig dat je tweede adem niet meer moeten zoeken tijdens tocht zelf en/of wedstrijd. Dit neemt vaak 30min tal minuten in beslag.
Tot slot een derde piste is ook dat je na elke training je hartslag en lichaam tot rust moet laten komen door los te rijden, doe je dit niet is het normaal dat je dag nadien niet vooruit geraakt of je motor niet aanslaat.. Ook om blessures te voorkomen is bovenstaande allemaal zeer belangrijk.
Zou het niet te maken hebben dat je meestal in dezelfde regio fietst? Op de duur heb je alles al eens gedaan en gezien, en wordt je rit wat eentonig.
Vandaar dat ik dezer dagen minder toertochten in mijn dichte buurt rij.
Vandaar dat ik dezer dagen minder toertochten in mijn dichte buurt rij.
Ik rij nooit volle bak ik doe enkel toertochten, bloso parkoers, gps ritten of ritjes in de buurt en altijd op een rustig tempo van ongeveer 5km/15min als het vlak is tot 100hm/10km zeker geen wedstrijden (te oud voor geworden) merk wel op toertochten dat dit zeker geen traag tempo is maar ik kan wel sneller (alle dat gevoel heb ik toch)
wand ik wordt zelden ingehaald en kan dit tempo ook uren vol houden voor maratons van meer dan 100km dus zal ik wel een zekere basis conditie hebben.
Ik rij altijd op het gevoel en ik voel wel heel goed wanneer ik in de rooie ga ook al heb ik nog nooit met hardslagmeter gereden
Ik rij altijd op het gevoel en ik voel wel heel goed wanneer ik in de rooie ga ook al heb ik nog nooit met hardslagmeter gereden
-
mtbikecoach
- Mountainbiker
Post by mtbikecoach »
Als je wil verbeteren zal je toch een investering inzelf moeten doen anders zou je hier niet deze vragen stellen. Pro's die 7dagen per week soms zelf 2per dag trainen kunnen nog niet op gevoel rijden omdat dit gewoon subjectief is wil je vanaf die slechte eerste 25km dan zal je daar specifiek op moeten trainen.patje2 wrote:Ik rij nooit volle bak ik doe enkel toertochten, bloso parkoers, gps ritten of ritjes in de buurt en altijd op een rustig tempo van ongeveer 5km/15min als het vlak is tot 100hm/10km zeker geen wedstrijden (te oud voor geworden) merk wel op toertochten dat dit zeker geen traag tempo is maar ik kan wel sneller (alle dat gevoel heb ik toch)wand ik wordt zelden ingehaald en kan dit tempo ook uren vol houden voor maratons van meer dan 100km dus zal ik wel een zekere basis conditie hebben.
hier ook een 1m87, 38j, en 85kg
na de (eventuele) rit met de wagen naar een TT, rek ik een klein beetje terwijl ik schoenen aantrek enz.
daarna als ik op bike zit, start ik vrij traag en hou een heel soepele pedaaltred.
terwijl heel veel bikers me voorbij vlammen, warm ik rustig de eerste 5 tot 10km op.
daarna gaat de gas iets meer open (natuurlijk iets gedoseerd naargelang de gekozen afstand)
en steeds naar lichaam luisteren: gaat het een dag iets minder, dan iets rustiger rijden en niks aantrekken van anderen rondom u die u voorbij vlammen.
als ik echter ook sneller start, of de menigte die me voorbij vlamt probeer te volgen van in t begin dan ben ik ook een hele lange tijd niks waard.
eventueel hartslagmeter in de gaten houden, dat je de eerste 10km niet te hoog gaat in hartslag
daarna kan je misschien meer genieten van rest van de rit.
hopelijk vind je de juiste oplossing, dat je langer van je rit kan genieten
na de (eventuele) rit met de wagen naar een TT, rek ik een klein beetje terwijl ik schoenen aantrek enz.
daarna als ik op bike zit, start ik vrij traag en hou een heel soepele pedaaltred.
terwijl heel veel bikers me voorbij vlammen, warm ik rustig de eerste 5 tot 10km op.
daarna gaat de gas iets meer open (natuurlijk iets gedoseerd naargelang de gekozen afstand)
en steeds naar lichaam luisteren: gaat het een dag iets minder, dan iets rustiger rijden en niks aantrekken van anderen rondom u die u voorbij vlammen.
als ik echter ook sneller start, of de menigte die me voorbij vlamt probeer te volgen van in t begin dan ben ik ook een hele lange tijd niks waard.
eventueel hartslagmeter in de gaten houden, dat je de eerste 10km niet te hoog gaat in hartslag
daarna kan je misschien meer genieten van rest van de rit.
hopelijk vind je de juiste oplossing, dat je langer van je rit kan genieten
-
sammyjacobs
- Mountainbiker
Post by sammyjacobs »
bedankt voor de vele reacties
ondertussen is het al wat beter en ik heb gemerkt dat in de eerste 10k af en toe echt in het rood te gaan dat het dan sneller goed komt met het gevoel !
bedankt voor alle reacties
ondertussen is het al wat beter en ik heb gemerkt dat in de eerste 10k af en toe echt in het rood te gaan dat het dan sneller goed komt met het gevoel !
bedankt voor alle reacties