vergunning nodig of niet?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
rlannoy
Mountainbiker

vergunning nodig of niet?

Post by rlannoy »

Hallo iedereen

na geregeld hier de kalender te raadplegen heb ik mij ook eens geregistreerd op het forum omdat ik toch een vraagje had.

Ik rij soms toerritten in West-Vlaanderen en ik vraag me af welke vergunning ik eigenlijk nodig heb. En is het de moeite om zo'n
vergunning aan te schaffen als je niet iedere week kan rijden?

alvast bedankt en hopend op wat bruikbare respons !
Prospeer
Mountainbiker

Re: vergunning nodig of niet?

Post by Prospeer »

Hoi en welkom op t forum.

Als je regelmatig fietst, is dit zeker het overwegen waard. Je kan je aansluiten bij VWB (Vlaamse wielerbond) of WBV (wielerbond Vlaanderen).
Welke 'beter' is valt moeilijk te zeggen omdat er weinig verschil is... dus kijk even zelf op beide sites. Er is een overeenkomst tussen deze bonden, zodoende zal bij elke (Belgische) organisaties je lidmaatschap als geldig worden aanzien.

Voordeel van de aansluiting: je krijgt een euro korting bij elke toertocht, omdat je via een van de bonden een verzekering hebt.
Je hoeft ook niet telkens dat papiertje in te vullen met je contactgegevens. Gewoon aanschuiven (meestal is dit dan ook de rij met minste wachtenden), betalen, scannen en rijden. 8)

Ook krijg je, als je nog niet bij een andere sportclub zit, een groot deel van het betaalde bedrag van je lidmaatschap terug via je mutualiteit (bvb CM, maar ook andere doen dit)
fishie
Mountainbiker

Post by fishie »

Prospeer wrote:Voordeel van de aansluiting: je krijgt een euro korting bij elke toertocht, omdat je via een van de bonden een verzekering hebt.
Je hoeft ook niet telkens dat papiertje in te vullen met je contactgegevens. Gewoon aanschuiven (meestal is dit dan ook de rij met minste wachtenden), betalen, scannen en rijden. 8))
En toch krijg ik telkens zo een papiertje aan de inschrijvingstafel, ook daar waar je uitsluitend via scanning kan inschrijven. Je hoeft dit dus NOOIT in te vullen als je je laten inscannen hebt? En je bent dan ook verzekerd?
gvg
Mountainbiker

Post by gvg »

Als je
https://www.vwb.be/page/view/101/VWB-sp ... ticle/1841" onclick="window.open(this.href);return false;
leest lijkt het erop dat je volledig verzekerd bent. Ook als je geen toertocht meedoet.Ik heb ooit eens gelezen dat je zelfs verzekerd bent tijdens andere sporten zoals wandelen. Maar ik weet niet meer voor welke sporten allemaal. paragliden zal er wellicht niet bij zijn.

Buiten de genoemde voordelen krijg je ook nog eens een abonnement op hun tijdschrijft.

En het geweldige is dat het lidmadschap uiteindelijk gratis is. 30 euro voor het hele gezin. Dus ook mijn vrouw die nog nooit een mtb heeft aangeraakt, maar ze trekt wel 15 euro van de CM, dus samen hebben we onze 30 euro terug
fishie
Mountainbiker

Post by fishie »

Zo had ik het toch ook begrepen ja....
Alleen, dan snap ik het nut niet van die papiertjes aan te bieden bij de inschrijvingen van TT met scanners?
Om zwartrijden te vermijden lijkt me dit niet echt een oplossing, want die zwartrijders kunnen makkelijk inpikken na de "kartonnen doos".
Volgende keer dan maar dat papiertje laten liggen zeker?
Prospeer
Mountainbiker

Post by Prospeer »

Nee, geen papiertjes meer invullen. Dit hebben ze me toch nog nooit gevraagd als ik mijn kaart toon, en zou ook niet weten waarom. :-D
Gewoon laten scannen. Verzekering is sowieso via jouw kaartje.
chrisper
Moderator

Post by chrisper »

enkel op ritten waar geen scan aanwezig is moet je nog een papiertje invullen
Post Reply