LSD trainingen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

piefkie wrote:ik denk dat zo een test je wel wat wijzer gaat maken over je verschillende zones.

Ik ben ook van jou streek en zou dus wel eens willen weten waar je die test gaat laten doen. Komen de zones die jij vroeger bepaald hebt dan overeen met de zones die uit die lactaattest komen?

Hoe had jij je trainingszones van te voren bepaald?

Ik wil ook wel eens zo'n test laten uitvoeren maar ik vind dat toch wat veel geld kosten voor een student die er als recreant mee bezig is.
Goede vragen!Ik ben dus ook maar een recreant,maar het begint dus serieus te kriebelen om nog wat meer uit de trainingen te halen.Ik wil mezelf verbeteren.Bij ons in de club is er iemand die weet waar we zo'n test kunnen laten doen.Het gaat hier wel om alleen de meting van de overslagpols en is geen inspanningstest zoals bij notebohm of zo.Kost 40€
Wat die hartslagzones betreft,vorig jaar heb ik alle gegevens van sinds ik de polar heb gekocht tot nieuwjaar eens bekeken en middels de 'simpele' polar test ben ik achter gekomen dat mijn Hmax nooit hoger is geweest dan 187H/min.Dit is dus mijn Hmax
Dan heb ik een vrij simpele maar volgens mij,ook een middelbare richtlijn om zones te bepalen: recup bv 50-65%Hmax,aëroob 70-80%Hmax,etc
Op die gegevens baseer ik mij voorlopig,ook omdat ik niet juist weet wanneer ik aan de overslagpols zit.Dus hou ik mij,met eigenlijk niet beter weten,aan deze regel.
Ik merk al zeker vooruitgang,ik ben super gemotiveerd om elke dag te trainen,geen enkele dag is er eentje te veel.Maar hier hou ik nu dus wel een beetje rekening mee...Doordat het juist zo goed gaat allemaal,moet het eens keren,en daar wil ik op voorbereid zijn.
Maar eigenlijk ben ik zelf wat off-topic aan het gaan,want het gaat over LSD trainingen! #-o
Nu heb ik wat grafiekjes op deze pc gezet,maar wegens omstandigheden kan ik het (nog) niet online zetten... ](*,)
Nogmaals merci voor de eerdere info allemaal,
$mokeyJoe
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Wat de tabellen betreft,ik krijg het niet online.Ik was bezig om het op mijn webruimte te plaatsen maar ik weet niet hoe dat moet! #-o

Dan rest er mij nog een vraag...
Je traint veel, maar niet zo bijzonder slim: veel en veel te intensief, als die cijfers tenminste kloppen (wat ik een beetje betwijfel)... Doe het op die langere ritten (TT en Ardennen) veel kalmer aan, beschouw ze als je LSD-ritten, en werk in die 1.5u per dag op de rollen op andere meer specifieke kwaliteiten...
Ik vind het nogal moeilijk om met mijn huidige conditie mijn hartslag in toom te houden,zeker tijdens mtb'en.Op de rollen geen probleem,maar off-road?!met die beklimmingen? :drunk: Dat lukt me niet.Daarom dacht ik thuis op de rollen dan maar wat aërobe trainingen en op de fiets buiten,proberen niet boven de anaërobe drempel te komen.
Om in de ardennen te kunnen gaan fietsen zou ik dan bijna max. 30 km mogen gaan fietsen,want als ik mijn hartslag in de aërobe zone wil houden,dan val ik om van evenwichtsverlies vanwege te traag te rijden! #-o :lol:
Ik bedoel maar dat jullie opinie hieromtrent wordt geapprecieert en eens ik de cijfers van de test heb,zal ik er wel wijzer uit worden,maar dat neemt niet weg dat ik er toch mee bezig ben en dat ik wat vragen stel.Ik ben ook maar een beginner op gebied van hartslagmeting/-training.
Alvast bedankt,
$mokeyJoe
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

ik zit met hetzelfde probleem dat ik mijn hartslag niet laag kan houden op steile hellingen, maar dat weerhoud me niet om toch naar de Ardennen te rijden. Ik denk dat ik dan op een tocht van 50km meestal iets van een 10 min boven mijn overslagpols (nogal ruw bepaald) aan het rijden ben.

Ik denk niet dat dat zo veel kwaad kan, als dat maar 1 keer in de week gebeurd. Ik let er dan wel op dat ik in de rest van de week alles op mijn gemak doe.

$mokeyJoe schreef:
Daarom dacht ik thuis op de rollen dan maar wat aërobe trainingen en op de fiets buiten,proberen niet boven de anaërobe drempel te komen.
Dat komt dus ongeveer overeen met hoe ik nu de laatste 2 jaar aan het rijden ben. Ik voel toch dat mijn conditie zo geleidelijk aan toch beter wordt. Het eerste half jaar ging mijn conditie er zo zeer sterk op vooruit, nu gaat dat nog maar beetje bij beetje, wat mij ook normaal lijkt.

Maurice schreef:
Mss met dfe formule van carvoren. 85/90% van (HFmax-HFrust)+HFrust is je anaërobe drempel.
Die formule kende ik al, maar ik heb mijn overslagpols bepaald met een fietstestje gedaan, dat ik gevonden heb in een boekje getiteld: "Sporten met een hartslagmeter", van Joe Friel. Der staat nergens een naam van die test bij.
Nu kom ik met Karvonen aan een overslagpols liggende tussen 178-186, wat toch nog een vrij ruime marge geeft.
Met dat testje uit het boekje aan 178.
Formule van Karvonen geeft me dus een bevestiging dat het testje niet echt slecht zal zijn. Maar volgens mij is een lactaattest toch nog altijd ietsje beter. Maar daar heb ik het geld niet echt voor over.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

$mokeyJoe wrote:Dan rest er mij nog een vraag...
Ik vind het nogal moeilijk om met mijn huidige conditie mijn hartslag in toom te houden,zeker tijdens mtb'en.Op de rollen geen probleem,maar off-road?!met die beklimmingen? :drunk: Dat lukt me niet.Daarom dacht ik thuis op de rollen dan maar wat aërobe trainingen en op de fiets buiten,proberen niet boven de anaërobe drempel te komen.
Om in de ardennen te kunnen gaan fietsen zou ik dan bijna max. 30 km mogen gaan fietsen,want als ik mijn hartslag in de aërobe zone wil houden,dan val ik om van evenwichtsverlies vanwege te traag te rijden!
Tsja, daarin heb je natuurlijk gelijk, niet voor niks dat competitierenners tegen de 90% van hun training on road afleggen... Zoals ik al zei: je kan je best wel amuseren door te doen wat jij nu doet, maar vanuit trainingsoogpunt is het NIET ideaal. Als ik jou was, dan bleef ik een maandje of twee weg uit die Ardennen om basisconditie op te bouwen, je zal er in de zomermaanden des te meer plezier aan beleven...

En de bedoeling van je aerobe trainingen is net dat ze lang en traag zijn, een uurtje aeroob trainen heeft weinig/minder zin...
mtb-fltn
Mountainbiker

Post by mtb-fltn »

Ik vraag me al een hele tijd hetvolgende af:

Mijn doelstelling op korte termijn is trainen om vet te verbranden. Is het dan best om lang en traag te trainen of om korter maar intenser te trainen?

Weet iemand wat de voordelen zijn van deze 2 types trainingen + ev. nadelen?

Merci!
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

lang en traag trainen is ideaal om vet te verbranden.. maar dan echt traag (ttz aan een laag hartslagritme) dus op de weg fietsen.
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

inderdaad
lang en traag spreek je meer direct je vetten aan
maar
als je intensief rijd verbruik je meer caloriën
afvallen = meer caloriën per dag verbruiken dan opnemen
het kan dus beide...
maar hier kunnen we nog lang over praten...
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

het hangt ervan af WELKE brandstof je verbruikt, dus waar je de calorieen gaat halen. Bij inspanningen aan lage intensiteit gaat het lichaam vooral vetten verbranden, bij inspanningen aan hogere intensiteit echter worden vooral andere brandstoffen gebruikt en daar zit em de clou..

Geplukt uit deze thread:
The three metabolic pathways include the aerobic (with oxygen), anaerobic (without oxygen) and creatine phosphate (CP-ATP) systems. The most immediate energy pathway is CP-ATP. This is a very short-lived (few seconds) and extremely fast method of providing energy.

The aerobic pathway is the most complicated given the steps involved, but yields the largest amount of ATP, allowing the use of many types of fuel (fats, proteins, glucose and lactate). The conversion of these fuels into ATP requires various steps within the muscle cell. Oxygen and fuel need to be delivered into the mitochondria (mini-organ "aerobic furnaces" within cells) during this process to produce ATP aerobically. While the aerobic pathway is the slowest ATP producer of the three pathways, it is also the most efficient.

The anaerobic pathway, on the other hand, is very fast at providing ATP to working muscles since it does not require as many steps. Furthermore, its primary fuel source glycogen (stored glucose) is locally available, stored in and around the muscle itself, making its conversion to ATP a quicker process. The anaerobic production of ATP is also called glycolysis (breakdown of glucose).
mtb-fltn
Mountainbiker

Post by mtb-fltn »

Thanks voor de info mannen!!! =D>
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Awel,ik word er alleszins ook wijzer van! =D>
Toch wel fijn dat er een forum is
Groetjes,
$mokeyJoe
Post Reply