Afstellen voorderailleur

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
TITTYMAN
Mountainbiker

Afstellen voorderailleur

Post by TITTYMAN »

Vraagje. Op mtb nooit probleem met afschakelen op voorste plateau's. 1 klik en je zakt af.

Crossfiets binnengebracht bij fietsenmaker en ineens moet ik 2 keer klikken om van de grote naar de kleine plateau te schakelen en de schifter ook extreem ver doorduwen om terug op te schakelen.

Eerste antwoord van fietsenmaker = "dat is normaal", maar uiteraard is dit niet normaal want ik heb m'n crosser nu 7 jaar en dat is nooit het geval geweest.

Zou het kunnen dat de shifter zelf versleten is of dat de veer in de voorderailleur zelf op z'n einde loopt ?
spaghetti_2
Mountainbiker

Re: Afstellen voorderailleur

Post by spaghetti_2 »

Komt me bekend voor van op de koersfiets. Slijtage van shifter of derailleur lijkt me niet meteen waarschijnlijk. Bij moeizaam schakelen is het eerste waar ik aan denk: kabels. Vervangen van zowel binnen als buitenkabel kan wonderen doen (zeker bij een cross fiets kan ik me voorstellen dat ze wel wat vuil te verwerken krijgen). Daarnaast zou ik de derailleur nog eens volledig vanaf 0 afstellen: kabel losmaken, limieten van de derailleur afstellen via de H en L schroef, kabel vastzetten en finetunen door de kabelspanning juist af te stellen. Hierover vind je genoeg tutorials op het web en op youtube :)
_anonymus_
Mountainbiker

Post by _anonymus_ »

Volgens mij heeft hij je kabel te los afgesteld.
Bij een vrij strakke kabel is één keer klikken genoeg om op te schakelen naar je grote plateau.
Doordat de kabel te los zit moet je nu veel verder doorduwen, omdat de kracht die je vroeger, met een strakkere kabel, gebruikte niet meer genoeg is om op te schakelen.

Sommige koersshifters hebben twee standen op het buitenblad, waardoor je de voorderailleur wat kan bijstellen wanneer je ketting op het grote blad ligt om schuren van de ketting tegen de voorderailleur te vermijden.
Ik vermoed dat dit bij jou het geval is, vandaar dat je vanuit de uiterste stand nu twee keer moet klikken om af te schakelen naar het kleine blad.
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

Thanks. Idd best even van 0 beginnen. Ze hadden de kabels en kabelhoezen al vervangen omdat je daar na verloop van tijd ook de nodige wrijving krijgt door vuil dat erin kruipt.

Daarstraks crosser terug binnengebracht zie en nog is laten zien en nu gaf hij het toe ....

Derailleur is het zeker niet, want die doet enkel wat de shifter aan de kabel doorgeeft uiteraard. Je ziet ook dat die niet hapert of inhoudt (= Campa Centaur dus kan ook wel wat verdragen).

Volgens mij is het de shifter zelf in combinatie met toch een kabelhoes die tegenhoudt.

Ik laat het wel weten.
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

Voilà, shifter helemaal uitgekuist, ingevet en nabehandelingske met WD40 en alles werkt normaal.

Toch beetje straf dat ze dit over het hoofd zien hé.
Post Reply