Hallo,
Mijn vriendin haar achterband staat plat. Nu wil ik het achterwiel er uit halen, maar dit is met een naafversnelling + trommelrem. Ik slaag er maar niet in om dit te demonteren.
Ik volg volgende instructie ( " onclick="window.open(this.href);return false; ) maar als ik tegenwijzerzin draai met de inbussleutel zodat de spanning op het kabeltje weg is, dan zie ik nergens de mogelijkheid om zoals in minuut 1.48 een boutje vast te nemen en dat er af te draaien.
Ik heb hier een filmpje gemaakt terwijl ik de actie uitvoer (kwaliteit is wel niet echt mooi...): " onclick="window.open(this.href);return false;
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Stadsfiets: Shimano Nexus 7
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Re: Stadsfiets: Shimano Nexus 7
Heb je een foto van de fiets? En van de versnellingen?
Ik heb zelf een Batavus Mambo met een gesloten kettingkast. Als die kettingkast eraf is, moet ik nog een paar handelingen uitvoeren vooraleer ik het wiel kan losmaken.
De remsysteem hangt vast aan het frame. Die moet ik eerst losmaken. Dan kan ik de bouten van het wiel losdraaien. Dan kan ik het wiel uithalen, maar het hangt dan wel nog vast aan de versnelling. Maar ik kan wel langs 1 kant de buitenband afhalen in dat geval.
Ik heb zelf een Batavus Mambo met een gesloten kettingkast. Als die kettingkast eraf is, moet ik nog een paar handelingen uitvoeren vooraleer ik het wiel kan losmaken.
De remsysteem hangt vast aan het frame. Die moet ik eerst losmaken. Dan kan ik de bouten van het wiel losdraaien. Dan kan ik het wiel uithalen, maar het hangt dan wel nog vast aan de versnelling. Maar ik kan wel langs 1 kant de buitenband afhalen in dat geval.
-
Mister No Chaïn
- Mountainbiker
Post by Mister No Chaïn »
Jij hebt een veel ouder systeem van Nexus als op dat youtube-filmpje. Bij jou generatie moet je de kabel met een inbusje losmaken.
Ik had ook zo'n vermoeden. Het probleem is wel dat ik die kabel onmogelijk door het gaatje kan steken omdat op het einde van het stalen kabeltje zo'n metalen klemmetje zit. Dit metalen klemmetje is dikker dan het gaatje waardoor ik die kabel er dus niet door kan krijgen.
Als ik dat stukje dus moet afknippen, dan ziet het er naar uit dat het stalen kabeltje te kort zal zijn (praktisch geen overschot meer). Het kan toch niet de bedoeling zijn dat bij een lekke band je ook het stalen kabeltje moet vervangen?
Zie hier enkele foto's:
- " onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt!
Als ik dat stukje dus moet afknippen, dan ziet het er naar uit dat het stalen kabeltje te kort zal zijn (praktisch geen overschot meer). Het kan toch niet de bedoeling zijn dat bij een lekke band je ook het stalen kabeltje moet vervangen?
Zie hier enkele foto's:
Bedankt!
-
Mister No Chaïn
- Mountainbiker
Dat klemmetje moet je er inderdaad afknippen, het probleem is dat je kabel dan inderdaad aan de korte kant is maar ook vaak gaat rafelen en je hem er nadien niet meer kan insteken ... daarom ook dat dit bij de nieuwe generatie is veranderd. Nuja, een kabeltje kost nu ook geen geld.
Als het slechts voor een binnenbandje is kan je het wiel er ook wel uitnemen zonder dat je je versnellingen losmaakt, de gain geeft je op zich wel genoeg ruimte om je het wiel even naar achter kan nemen en vervolgens gewoon naast de fiets te zetten. Super handig is het uiteraard niet maar dan moet je niet aan je versnellingen komen.
Als het slechts voor een binnenbandje is kan je het wiel er ook wel uitnemen zonder dat je je versnellingen losmaakt, de gain geeft je op zich wel genoeg ruimte om je het wiel even naar achter kan nemen en vervolgens gewoon naast de fiets te zetten. Super handig is het uiteraard niet maar dan moet je niet aan je versnellingen komen.
Ik probeer dan nog eens. Maar veel speling heb ik toch niet om het wiel naar achteren te kunnen doen + uit de vorken te laten komen.
Of moet ik bij de shifters de kabel lossen zodat ik het wiel achteraan nog verder naar achteren kan plaatsen?
Of moet ik bij de shifters de kabel lossen zodat ik het wiel achteraan nog verder naar achteren kan plaatsen?
-
Mister No Chaïn
- Mountainbiker
Aan de shifter kan je de kabel niet lossen, proberen de gain wat naar achter door te schuiven. Bij de ene fiets zal je al wat meer ruimte hebben als bij de andere ja.