pas na 25km een goed gevoel

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
sammyjacobs
Mountainbiker

pas na 25km een goed gevoel

Post by sammyjacobs »

Hallo ,

Ik rijd al een 15 jaar met de MTB maar met vele ups en downs, nu het laatste jaar zit er wat meer strategie in en ondertussen fiets ik een 100km per week met de MTB (ik werk volcontinu dus geregeld tijd in de dag)

Mijn ritjes draaien meestal rond de 40Km en ze bevatten een 10km weg en een 30 bos ongeveer.

Ik doe ze een 1 tot 2 tochtjes per week , en op zondag meestal een tour tocht van de VWB.

Maar elke keer worstel ik met hetzelfde probleem , ik zie eigenlijk 25 km af en ik geniet de laatste 15km

De eerste 25 draait het niet rond , een slecht gevoel , geen kracht , noem maar op.......

maar na 25km krijg ik een goed gevoel op de fiets , krijg ik kracht in de benen en begint alles soepel te lopen , na 40K heb ik ook niet echt het gevoel helemaal leeg te zijn.

Kan er iemand een verklaring geven

ik ben 38 jaar , 1m88 en een beschamende 110kg

mvg
sam
Geoffe
Mountainbiker

Re: pas na 25km een goed gevoel

Post by Geoffe »

Interessant, ik (37j, 1m83 en 83 kg :wink: ) begin ook meer en meer vast te stellen dat 'den turbo' pas na een 30-tal km aanslaat (en soms gewoon ook niet meer echt aanslaat 8-[ maar ik kom dan ook niet meer aan 100 km per week in de herfst / winter ).
sammyjacobs
Mountainbiker

Post by sammyjacobs »

:-D mooi uitgedrukt " de turbo slaagt pas aan na 30KM"

ik hoop dat er hier een hoop reacties en / of verklaringen komen....
Geoffe
Mountainbiker

Post by Geoffe »

Tja, we worden ouder en wijzer zekerst :wink: =; #-o ... 't is niet meer het zot kieken (van 10 jaar terug) dat na 2-5km al de gas helemaal open draaide om dan echt op het einde van de tochten te sterven en ganse namiddag/avond nog KO was #-o 8-[
Christ D.
Mountainbiker

Post by Christ D. »

Langere tochten rijden ? :lol:

Maar serieus nu , ik heb dat ook al héél mijn "fietsloopbaan" , ik rij wel langer en meer maar ben gewoon een turbodiesel. Na 30à40 minuten ben ik opgewarmd en blijkt alles beter te gaan.Heb er nooit een oplossing voor gezocht infeite , ik begin rustig aan en merk dat ik vanzelf wel sneller en vlotter begin te rijden na een tijdje.
KrisMaes76
Mountainbiker
Location: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Post by KrisMaes76 »

Ikke 39 en het eerste half rij ik ook met de choke op :)

Mss eerst ne warmen douche / sauna nemen om alles op te warmen?
Mister No Chaïn
Mountainbiker

Post by Mister No Chaïn »

Wat ik ondervind is dat ik eens even over de overslagpols moet gaan om nadien 'de tweede adem' te vinden, dan vlot het beter.
Op de fiets valt het bij mij wel mee, het is vooral als ik ga lopen dat ik er pas na een kilometer of 6 a 7 begin in te komen. Das nogal klote als je een korte loop van 7 km had gepland :-"
julie
Mountainbiker

Post by julie »

voor sammyjacobs, ga je dan ook echt harder rijden of lijkt dat zo? Ik ben ook nooit echt goed in het begin en net als mister no chain, het gaat ook beter als ik even in het rood heb gereden, dat is een kwestie van opwarmen, maar meestal duurt dat een 5km, 10km max, het hangt van het parcours af. Ik vind 25km wel erg lang voordat het beter gaat, hoelang ben je dan al aan het rijden? Hier in de ardennen ben je dan meestal al anderhalf uur bezig (op zijn minst), dat kan geen kwestie op opwarmen zijn.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Imo kwestie van opwarming.
De tikker wil niet meteen op toeren komen, vooral bij mtb krijg je in het begin soms al stukken met zware belasting.
Zeker als je wat meer gewicht meetorst.
Ik doe het ook niet, maar 't schijnt een goeie strategie te zijn om te beginnen met stretchen voor je op de fiets stapt.
Ik ben meestal net onderweg, voel ergens een spier reclameren en denk dan:"dju,vergeten rekken" :-D .
Verder, eerste uurke kalm , de motor even laten opwarmen en dan de gas meer opendraaien.

De laatste tijd rij ik terug regelmatig naar een tt met de fiets, dat bekomt me beter, zelfs al doe ik 40 a 50km meer.
Dan ben ik al goed opgewarmd om direct vanaf het begin van de off-road stukjes te genieten.
Zo'n beetje vergelijkbaar met opwarmen op de rollen.
dennisVO
Mountainbiker

Post by dennisVO »

ik ben 33 en probeer elke zondag een tocht mee te pikken (al dan niet een toertocht).
bij mij zijn de eerste 8-10km ook altijd de moeizaamste.
ik heb dan heel de tijd het gevoel dat het niet lukt en dat ik niet ga kunnen uitrijden en dat m'n benen niet meewillen en dat ik spierpijn ga krijgen .... maar dan na een tijdje begint het altijd wel goed te lopen.
leuk gevoel als je op dreef bent :-)

opwarmen is geen optie, ik moet meestal toch al minstens 30-45min rijden met de wagen naar een tocht.
en dan is er tijdsdruk omdat er thuis een kroost zit.
dus we vliegen er direct in bij aankomst.
Post Reply