Voeding beginner

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Ivo L
Mountainbiker

Re: Voeding beginner

Post by Ivo L »

Kan het zijn dat de hoofdpijn ligt aan soort sinusitis ?

Als ik in de winter sport doe ik steeds buff/mutsje aan tot vlak boven mijn ogen want van in de kou fietsen krijg ik hoofdpijn vlak boven mijn ogen (soort sinusitis dus).
Bebike
Mountainbiker

Post by Bebike »

Ik heb dat ook weleens en bij mij ligt het dan vaak aan zouttekort. Heb je een lage bloeddruk? Ik heb op de fiets altijd zoute dropjes bij me, en neem er dan eentje als ik me slap voel of hoofdpijn krijg
Mangupe
Mountainbiker

Post by Mangupe »

Ik denk niet dat het van de koude is. Het is nog niet zo koud geweest.
Het probleem is ook dat de hoofdpijn pas uren later optreedt. Als ik het tijdens de rit zou voelen opkomen, kan ik erop reageren, maar dat is niet zo.
Ik zal zaterdag mijn wijntje voor bij de pasta laten en zondagmorgen geen koffie drinken (als me dat lukt, nog nooit een morgen zonder koffie gestart), maar een glas water met wat zout....Eens testen wat dit opbrengt.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

[quote="Mangupe"]Even voorstellen. Ik ben Rebecca, 33 jaar, uit Oostkamp.
..............
Ik heb namelijk al een paar keer barstende koppijn gehad na een tour en ik rijd nochtans op hartslag.
Deze hoofdpijn houdt de hele dag aan en verpest het wel wat voor me.[/quote]

de hoofdpijn komt omdat je te weinig drinkt onderweg. met MTB'en transireer je hoe dan ook vrij sterk als je in veld en bos actief bent.
hoofdpijn is de meest voorkomende klacht door te weinig drinken op het einde / na de inspanning.
drink na de inspanning ook regelmatig water... niet veel ineens wel met beetjes.

anderzijds kan hoofdpijn ook ontstaan vanuit de maag. stel dat je een gevoelige maag hebt voor suikers of veel / overdaad aan gluten (vaak in graan-voedingen) waardoor de insulinespiegel gaat schommelen en een tijd op de maag liggen. bij inspanningen word dat effect nog eens uitvergroot en geeft verhoogde kans op hoofdpijn.
gebruik glutenbevatte,nde voeding (granenbrood etc met mate voor de TT / inspanning.

kijk even wat je s'morgens vaak eet voor de inspanning en je kan mogelijke factoren in de voeding zo wat uitfilteren.
veel mensen hebben vaak wat problemen met glutenvoeding omdat we zonder we het weten overdag toch heel wat binnenkrijgen (vaak teveel) en een overbelasting creeert op de maag en daardoor net hoofdpijnen uitlokt (naast gebrek aan drinken)

in het geval van gluten is de eerste factor granenbrood (omdat het vaak ook chemicalien bevat die de spijsvertering extra belasten).
dit kan s'morgens bij een TT als een baksteen wegen... wat Brinta / havermout zijn betere vervangers, ook al zitten hier ook wat gluten in maar het ligt minder zwaar op de maag (en geen opgeblazen gevoel als met brood)

in eerste instantie lijkt het niet echt een probleem.
ik vermoed anderzijds dat je een gevoelige maag hebt en in dat geval, is isostar veel te zuur. ikzelf ken een aantal competitierijders op de weg en mtb die ooit daardoor zijn overgeschakelt op wat anders dan het gebruikte / gesponsorde merk.
probeer wat anders (bv maximize / born zijn lang niet zo zuurgevend als isostar) kans dat het een stuk betert.

naast dit is er nog een factor :
de zithouding. zit je te diep of te lang uitgerekt dan belast je de nek harder, en velen krijgen daardoor ook hoofdpijn.
mensen met een hernia klagen ook vaker over hoofdpijn, tot ze een - soms kleine - correctie doen in de houding.
als maatste kan - het klinkt belachelijk - de grepen op het stuur aanleiding geven. sommigen hebben ormen (tekening, schokdempende bulten etc..)... net dat soort zaken - zeker die dikke gelbulten op een grip, kunnen drukken op een specifieke plaats van de hand en hoofdpijn uitlokken.
dit valt veel minder vaak voor, maar een factor dat men niet zomaar mag weglachen.
_Knarf_
Mountainbiker

Post by _Knarf_ »

Ik zou toch zeker de piste van slechte helm ook bekijken.

Dat was bij mij het probleem. En bij 2 anderen die ik ken ook. Nieuwe helm en nooit meer hoofdpijn.

Eventueel eens proberen zonder helm, maar dat doe ik zelf ook niet graag.
chrisper
Moderator

Post by chrisper »

misschien is de fietspositie ook niet optimaal?
ik had vroeger ook hoofdpijn na fietsen, en ook nekpijn.
ik had het gevoel dat de nekpijn te maken had met de hoofdpijn.
na een bezoek aan energylab voor de fietspositie, zijn alle klachten weg.
ik heb zelf het gevoel dat ik stabieler op fiets zit en beter fiets (al zit dit misschien tussen de oren)
Mangupe
Mountainbiker

Post by Mangupe »

Heyla,
Ondertussen 3 ritten verder en geen hoofdpijn gehad. Ik wilde eerst een paar ritten afwachten alvorens ik hier terug postte. Je weet nooit. Bij mij was het dus vooral vochttekort. Wat werkt bij mij:
Geen glaasje wijn avond ervoor
1 glas water voor vertrek
0,5 l water
0,5 l sportdrank
1 tl zout voor vertrek
Mijn tasje koffie heb ik niet kunnen laten

Allee, hopelijk heb ik het nu niet 'gejinxt' door dit te posten.

Nu zal ik volgende week eens trachten mijn glaasje wijn terug in te voegen en zien wat het doet.

Bedankt voor alle advies!

Groetjes
VaMalder
Mountainbiker

Post by VaMalder »

Mangupe wrote:Heyla,
Ondertussen 3 ritten verder en geen hoofdpijn gehad. Ik wilde eerst een paar ritten afwachten alvorens ik hier terug postte. Je weet nooit. Bij mij was het dus vooral vochttekort. Wat werkt bij mij:
Geen glaasje wijn avond ervoor
1 glas water voor vertrek
0,5 l water
0,5 l sportdrank
1 tl zout voor vertrek
Mijn tasje koffie heb ik niet kunnen laten

Allee, hopelijk heb ik het nu niet 'gejinxt' door dit te posten.

Nu zal ik volgende week eens trachten mijn glaasje wijn terug in te voegen en zien wat het doet.

Bedankt voor alle advies!

Groetjes
Ik hoop dat het kleine theelepels zijn want enkele grammen zout is iets teveel van het goede denk ik :-D
Als je meerdere uren gaat rijden Op een uitdagen terrein : start de dag voordien met meer water en of sportdrank te drinken en vermijd alcohol.
Prospeer
Mountainbiker

Post by Prospeer »

Altijd goed om te zien dat t probleem van de baan is - en dit daarna dan ook nog eens netjes meldt op t forum.
Ik hoop trouwens ook dat je iets minder zout gebruikt dan een volle theelepel :wink:
patje2
Mountainbiker

Post by patje2 »

Ik dronk ook altijd te weinig en heb dit opgelost door mijn gps alle 15 min een signaal te laten geven en dan neem ik een slok als ik alleen rij eet ik elk uur iets op een tt enkel tijdens de ravi
Post Reply