Ghetto tubeless vraag

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Cav_
Mountainbiker

Ghetto tubeless vraag

Post by Cav_ »

Ik ben bezig om mijn velgen tubeless te maken gebruik makende van de ghetto tubeless methode 8) . Ipv luchtdicht velglint te gebruiken zal ik gebruik maken van Gorilla tape (heel sterke duct tape).
Op youtube/google etc vind je heel wat info erover en de meesten zijn heel tevreden met het resultaat.

Voor de ventielen zou ik gewoon 2 ventielen uit kapotte binnenbanden knippen en vervolgens op de velg vastschroeven. Aangezien dit presta ventielen zijn, zonder verwijderbare kern, vroeg ik me af of dit problemen kan geven. Met name: bestaat er risico dat de vloeistof de ventielen kan verstoppen, zodat druk uitlaten of toevoegen onmogelijk wordt?

Nog wat vraagjes:
- Is het véél omslachtiger om vaak van buitenband te wisselen?
- Wat met de vloeistof? Stel dat ik na een maand van banden wissel, kan ik de vloeistof uit de oude band herbruiken, of is het best om altijd nieuwe vloeistof te gebruiken?

Alvast bedankt :-D
Jemp
Mountainbiker

Re: Ghetto tubeless vraag

Post by Jemp »

Ik zou toch tubeless ventielen gebruiken. Je kan deze beter aanspannen en zo luchtverlies vermijden.
Verstopping kan altijd voorkomen, maar als je een goede pomp hebt, blaas je daar wel door.

Ik hergebruik de vloeistof indien er nog aanwezig is. Eerst met een schepje van bv No Tubes mooi uitscheppen en terug in de nieuwe band doen. Meestal moet je wel een beetje toevoegen.

Het is een beetje omslachtiger om een band te wisselen dan met binnenband (en beetje meer smossen ;-) ), maar het voordeel van tubeless rijden compenseert dit ruimschoots.
Cav_
Mountainbiker

Post by Cav_ »

Liever geen risico inderdaad, mss dat ik toch maar eens kijk om een paar ventielen aan te schaffen. Bedankt!
KrisMaes76
Mountainbiker
Location: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Post by KrisMaes76 »

Bandenwissel is idd omslachtiger, kheb daarom een extra achterwiel gekocht zodat ik afhankelijk van weer en seizoen snel van setup kan wisselen (voorband blijft bijna altijd hetzelfde)

ventieltjes idd best tubeless nemen, kosten nie ook weer nie zoveel
Pashley 24Mhz
Mountainbiker

Post by Pashley 24Mhz »

Heb ik ook gedaan op mijn vorige fiets. Gorilla tape en ventielen van kapotte banden als donor... nooit geen probleem mee gehad...
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Sommige binnenbanden hebben ook ventielen met uitneembare kern.
Ideaal is een oude biba in een kleine(re) maat, bvb 24".
Ipv het ventiel uit te knippen heb ik die helemaal gebruikt als 'rim-strip' om een Rigida velg tubeless te maken, gaatjes eerst dichten, op velg spannen, oppompen, mooi recht leggen en openknippen.
Na montage de restjes van de biba wegknippen
Voordeel, lichtere tape nodig om spaakgaten te dichten, buitenbanden kunnen zelfs verlijmd worden om er een getto tubeband van te maken.
Nadeel: terug openmaken om er een zgn gekristaliseerde bol latexrubber uit te halen is moeilijker.
Post Reply