Roc 'd Azur 2015

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Edlisjas
Mountainbiker

Re: Roc 'd Azur 2015

Post by Edlisjas »

Ik ben 2 keer naar de Roc geweest, laatste keer in 2013 en toen de marathon en daags nadien de noir gereden. Wij zijn altijd een uur a 1,5 uur na de laatste gestart. Natuurlijk wordt je tijd dan niet gemeten maar je kan wel filevrij en alleen (of met je groepje) rijden van start tot aankomst.
i-Mac
Kerstman

Post by i-Mac »

Volgens mijn collega's kwam het water en de bijhorende modder aan de start/aankomst van de plaatselijke Dixi's. Vandaar de "aangename" reuk.
d-shack
Mountainbiker

Post by d-shack »

Dit jaar idd een pak meer volk en aanschuiven bij de roc, maar ja dat weet je min of meer als je inschrijft dat dit kan gebeuren. Wat het aanschuiven voor de afdaling naar de boullon betrefd, daar was een zeer zwaar accident gebeurd en moest men 2 man repatrieeren. Gelukkig heeft men dan beslist om de kudde 1per1 te lossen anders had dat daar helemaal chaos geweest. Nu stonden er daar al een pak te wringen om dan 100m verder te voet naar beneden te gaan omdat het hun klakske te boven ging.
Heb aan de finish gevraagd waarom geen power ade dit jaar en de fabrikant had afgehaakt als sponsor, blijkt dus overal stilaan een probleem te worden om voldoende sponsering te vinden.
Als we trouwens de trent op de beurs volgen rijden we volgend jaar allemaal met een e-bike.
uncle sam
Mountainbiker

Post by uncle sam »

De marathon op vrijdag goed kunnen doorvlammen vanop startrij #4 in box1. Nergens fille en genieten op het parcours van begin tot einde. Col de Bougnon op stuiven onder aanmoediging van supporters blijft kippevel. Gesakker op de bike omdat schakelen vooraan plots gedaan was. Ketting te droog en miserie.
Toch verder gestampt en voldaan gearriveerd na 4h50.
De zaterdag rustig de rando noir om het af te leren tussen de vele e-bikes.
Grappig hoe sommige zich excuseren als ze bergop zonder stampen je voorbij komen.
De zondag gaan kijken naar de fournel tijdens de roc. Leuk!
Qua org is alles wel top.
Al mocht die laatste 200m voor de finish er wel uit. #bagger #cyclo
Giobiker
Mountainbiker

Post by Giobiker »

De inschrijvingsgelden zijn dan ook zodanig laag dat wanneer een sponsor afhaakt er ineens geen budget meer is he ;-)

Bij de roc op zondag had je geen last meer van blubber op 200m van de aankomst, er lagen een paar mooi opgedroogde paadjes door :-)
aj kwak
Mountainbiker

Post by aj kwak »

d-shack wrote: Heb aan de finish gevraagd waarom geen power ade dit jaar en de fabrikant had afgehaakt als sponsor, blijkt dus overal stilaan een probleem te worden om voldoende sponsering te vinden.
Mja, dit gaat hier nt over een TT van 3 of 5 euro.
Voor dat geld mogen ze dan maar zelf wat poeder kopen...

Denk als we in Belgie een marathon hebben van die prijs/kwaliteit met dat aantal files dat er nogal wat kritiek zou komen...
d-shack
Mountainbiker

Post by d-shack »

Volkomen gelijk, maar de orgnisatie vd Belgische toeren/marathons berust, naar wat ik ervan weet, volledig in de handen van vrijwilligers, terwijl er hier een heel team achter zit die er professioneel mee bezig zijn => hunnen kost mee verdienen.
tevens kan je de aanwezigheid hier van hulpdiensten/helikopter/... niet vergelijken met deze van de Belgische organisaties, en dit kost ook handen vol geld.
In mei hebben we de chemin du soleil gereden en daar hebben we ook geen druppel sportdrank gezien, enkel water en wat nootjes/chips/koekjes en een stukje baget.
het aanschuiven is natuurlijk ook altijd een twistpunt:
- voorzien ze paden waar 4000 bikers vlot door kunnen dan is de reactie "het viel tegen, er is meer uit de omgeving te halen"
- voorzien ze ST's en technische afdalingen waar diezelfde 4000 man niet (zo) vlot doorkunnen: "dat aanschuiven had voor mij niet gemoeten".
aj kwak
Mountainbiker

Post by aj kwak »

d-shack wrote:Volkomen gelijk, maar de orgnisatie vd Belgische toeren/marathons berust, naar wat ik ervan weet, volledig in de handen van vrijwilligers, terwijl er hier een heel team achter zit die er professioneel mee bezig zijn => hunnen kost mee verdienen.
tevens kan je de aanwezigheid hier van hulpdiensten/helikopter/... niet vergelijken met deze van de Belgische organisaties, en dit kost ook handen vol geld.
In mei hebben we de chemin du soleil gereden en daar hebben we ook geen druppel sportdrank gezien, enkel water en wat nootjes/chips/koekjes en een stukje baget.
het aanschuiven is natuurlijk ook altijd een twistpunt:
- voorzien ze paden waar 4000 bikers vlot door kunnen dan is de reactie "het viel tegen, er is meer uit de omgeving te halen"
- voorzien ze ST's en technische afdalingen waar diezelfde 4000 man niet (zo) vlot doorkunnen: "dat aanschuiven had voor mij niet gemoeten".
mja, bij een professionele organisatie verwacht (ik) dan ook dat het professioneel georganiseerd is. Daar betaal je namelijk voor...

twistpunt van parcours is nt moeilijk. Zet een limiet op je deelnemersaantal. Na zoveel jaar weet toch hoeveel deelnemers je parcours kan slikken.
weldman
Mountainbiker

Post by weldman »

Ook 3 tochten van de roc gereden en bij ons was er aan de bevoorradingen altijd keuze uit "sportdrank,water en water met munt of grenadine".
Prachtige organisatie en wat betreft het aanschuiven op de steile afdalingen ,dit moet je er eenmaal bijnemen , ze kunnen moeilijk voorspellen hoeveel deelnemers er naar beneden rijden en hoeveel er te voet gaan.
Persoonlijk vond ik het veiliger als je op de fiets de afdaling neemt ipv. te voet maar niet iedereen durft dit.
Als het meezit zien ons volgend jaar terug.
Vincent199
Mountainbiker

Post by Vincent199 »

Ik heb de marathon en de Roc gereden en ben telkens uit de laatste wave vertrokken. Vrijdag heb ik een aantal maal moeten aanschuiven en wachten en dan vooral in de aanloop naar afdalingen of singletracks. Het parcours van zondag was grotendeels hetzelfde als de marathon, maar je had meer plaatsen om voorbij te steken. In de singletracks en afdalingen stropte het dan terug en stond je weer aan te schuiven. Je kan je daar nerveus in maken, maar dat heeft toch geen zin. Geen idee wat de bevoorrading betreft, ik ben op de marathon 1 keer gestopt om mijn drinkbussen met water te vullen en bij de Roc ben ik niet gestopt. Het parcours vond ik wel fantastisch, heb met TuBu SS gereden en ben nergens in de problemen gekomen, overal massa's grip.
Desalniettemin mijn doel voor de eerste deelname toch bereikt: bij de eerste 400 op de marathon en de eerste 1000 op de Roc :-) Hopelijk kan ik dan volgend jaar in een betere wave starten met minder oponthoud.
Post Reply