Omdat ik denk dat het een beetje een onnozele vraag is zet ik het maar bij de beginnershoek, wat ik ook ben!
Ik heb momenteel 2.0 banden op mijn 26 inch mtb liggen en ik wil graag schwalbe bandjes kopen van 2.25, gaat dit zomaar? Of heb ik bijvoorbeeld een andere binnenband of dergelijke nodig?
van 2.0 naar 2.25
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Re: van 2.0 naar 2.25
correctie: dit gaat als u velg dit toelaat.
indien u velg te smal is, zal geen dikkere band passen (of tenzij je graag met een 'ei' in u wiel rijd)
had ooit vroeger dit probleem eens.
gewoon dikkere band in mavic crossride velg gestoken en ik kreeg mijn dikkere band nooit mooi op de velg.
daarna tot besluit gekomen dat velg maar geschikt was voor 50-559 (ofwel 26x2.00)
indien u velg te smal is, zal geen dikkere band passen (of tenzij je graag met een 'ei' in u wiel rijd)
gewoon dikkere band in mavic crossride velg gestoken en ik kreeg mijn dikkere band nooit mooi op de velg.
daarna tot besluit gekomen dat velg maar geschikt was voor 50-559 (ofwel 26x2.00)
Had het nagekeken, mijn velg laat toe tot 2.3!chrisper wrote:correctie: dit gaat als u velg dit toelaat.
- KrisMaes76
- Mountainbiker
- Location: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom
Post by KrisMaes76 »
Toch ook eens nar je frame kijken, ik had op mn ouwe HT 2.35 banden gelegd en in scherpe bochten raakten die de achterbrug, waardoor de buizen beschadigd werden
- dennisVO
- Mountainbiker
hoe kan je dat checken of je velg dat toelaat?
en kan je mixen? dus bijv vooraan 2,1 en achteraan 2,25? (als er 1 band versleten is, die vernieuwen naar breder profiel, ipv direct beide. Niet met oog om zo te blijven rijden)
en kan je mixen? dus bijv vooraan 2,1 en achteraan 2,25? (als er 1 band versleten is, die vernieuwen naar breder profiel, ipv direct beide. Niet met oog om zo te blijven rijden)
als je de velgbreedte meet kan je weten welke maat banden er maximum op mogen.
zie deze link: https://mountainbanden.be/kiosk/welke-b ... mijn-velg/" onclick="window.open(this.href);return false;
en ja, tuurlijk kan je mixen, zolang je velg het toelaat
zie deze link: https://mountainbanden.be/kiosk/welke-b ... mijn-velg/" onclick="window.open(this.href);return false;
- dennisVO
- Mountainbiker
die tabel is chinees voor mij.chrisper wrote:als je de velgbreedte meet kan je weten welke maat banden er maximum op mogen.
op mijn velg staat 622x17
maar dat vind ik geen enkele tabel terug … vooral 54 of 57 of 60 x622
622 staat voor 29 inch (bij MTB tenminste)
54 57 60 is de globale breedte van de band in mm
Meestal wordt de breedte op de band zelf aangegeven in inch (bijv. 2.1, 2.25, 2.4)
De 17 op Uw velg is de binnenbreedte in mm, het velgbed, dus waar de band in valt. (linkerkolom in de tabel uit de link hierboven)
17mm is niet al te breed, ik zou hierop met de banden niet breder gaan dan 2.1 inch. (Continental 2.2 zou misschien nog net gaan, aangezien deze best smal uitvallen)
Anders komt de band erg bol te staan omdat hij geknepen wordt in de velg, komt de stabiliteit niet ten goede.
Dat wordt in de tabel ook al aangegeven.
54 57 60 is de globale breedte van de band in mm
Meestal wordt de breedte op de band zelf aangegeven in inch (bijv. 2.1, 2.25, 2.4)
De 17 op Uw velg is de binnenbreedte in mm, het velgbed, dus waar de band in valt. (linkerkolom in de tabel uit de link hierboven)
17mm is niet al te breed, ik zou hierop met de banden niet breder gaan dan 2.1 inch. (Continental 2.2 zou misschien nog net gaan, aangezien deze best smal uitvallen)
Anders komt de band erg bol te staan omdat hij geknepen wordt in de velg, komt de stabiliteit niet ten goede.
Dat wordt in de tabel ook al aangegeven.