LSD trainingen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
$mokeyJoe

LSD trainingen

Post by $mokeyJoe »

Nadat ik via zoeken met de woorden LSD en training heb gezocht en niets gevonden wat een antwoord op mijn vraag zou kunnen geven,hier de vraag dan :
Wat is een juiste LSD training dan?Ik weet dat het Long Slow Distance betekent:lange trage afstand dus O:)
Wat wil dat in cijfertjes zeggen dan?Lang:1u?2u?>2u?Trage:80rpm?90rpm?>90rpm?afstand is niet van belang als we de vorige 2 gegevens kennen...
Op hoeveel % van je Hmax ben je dan aan het trainen?Of is het juist onder de overslagpols?
Ik ben wat meer bezig om mijn aërobe uithouding te vergroten en dacht dit te doen d.m.v. LSD trainingen.Ik weet dat het best is wat afwisseling te doen om niet overtraind te geraken maar ik doe in de week meestal een ritje van +/-60km in de ardennen(+/- intervaltraining) en zondag's doe ik een tt'ke(meestal in de anaërobe zone)In de week train ik nog elke dag op de rollen,voornamelijk tussen 70-80% van mijn Hmax met 105-110rpm(meestal 1u à 1,5u)
Zoals jullie kunnen zien,enkele vragen waarop ik geen antwoord heb.
Graag een antwoordje hierop of een link.
Alvast bedankt,
$mokeyJoe
Dzjowie
Mountainbiker

Re: LSD trainingen

Post by Dzjowie »

$mokeyJoe wrote:Nadat ik via zoeken met de woorden LSD en training heb gezocht en niets gevonden wat een antwoord op mijn vraag zou kunnen geven,hier de vraag dan :
Wat is een juiste LSD training dan?Ik weet dat het Long Slow Distance betekent:lange trage afstand dus O:)
Wat wil dat in cijfertjes zeggen dan?Lang:1u?2u?>2u?Trage:80rpm?90rpm?>90rpm?afstand is niet van belang als we de vorige 2 gegevens kennen...

Hoe lang je LSD't hangt natuurlijk een beetje af van je getraindheid, maar dat kan gaan van 2u30 tot 4-5u... Onder de 2u30 doe je wsch beter iets anders... Een rpm rond de 100 wordt vaak als ideaal beschouwd, er zijn zelfs mensen die zeggen dat het bij de LSD-trainingen niet zozeer om de km's of de tijd gaat, maar om het aantal omwentelingen...

Op hoeveel % van je Hmax ben je dan aan het trainen?Of is het juist onder de overslagpols?

Absoluut niet... Eerder tussen 65% en 70% van Hf max, maar dat zijn zeer ruwe berekeningen...

Ik ben wat meer bezig om mijn aërobe uithouding te vergroten en dacht dit te doen d.m.v. LSD trainingen.Ik weet dat het best is wat afwisseling te doen om niet overtraind te geraken maar ik doe in de week meestal een ritje van +/-60km in de ardennen(+/- intervaltraining) en zondag's doe ik een tt'ke(meestal in de anaërobe zone)In de week train ik nog elke dag op de rollen,voornamelijk tussen 70-80% van mijn Hmax met 105-110rpm(meestal 1u à 1,5u)

Je traint veel, maar niet zo bijzonder slim: veel en veel te intensief, als die cijfers tenminste kloppen (wat ik een beetje betwijfel)... Doe het op die langere ritten (TT en Ardennen) veel kalmer aan, beschouw ze als je LSD-ritten, en werk in die 1.5u per dag op de rollen op andere meer specifieke kwaliteiten...

Opgepast, kheb ni gezegd dat ge u nu niet kunt amuseren zo he, maar een vormplateau zal er op deze manier onvermijdelijk komen...ofwel zijt ge er al, vandaar misschien deze vraag?

Zoals jullie kunnen zien,enkele vragen waarop ik geen antwoord heb.
Graag een antwoordje hierop of een link.

Alvast bedankt,
$mokeyJoe
Zie ook http://www.gezondsporten.be
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

$SmokeyJoe,

ik kan je hierover geen duidelijk antwoord geven, maar ik ben toch ook van mening dat je je beter wat kan intomen.

Ik weet dat ik mezelf op een TT gewoonlijk niet kan inhouden. Waarschijnlijk heb jij het daar ook moeilijk mee als je beweert een TT anaeroob te rijden.

Als je echt een trainingsschema wil gaan opbouwen, kan je er best rekening mee houden dat je je niet te hard moet inhouden op die TT. Gewoon om het plezant te houden.

Ik weet van in het begin dat zo'n LSD training echt wel pokke-traag ging bij mij. Op de weg was dat dan tegen 22km/u rijden. Ook niet echt leuk om dat dan lange tijd vol te houden, maar dat beterde wel heel snel.

Ik ben zelf ook maar een prutser op het vlak van trainen, ik train meer op het gevoel als echt wetenschappelijk.
Bv, Vorig jaar heb ik te hard getraind, dus weet ik dat ik het dees jaar ietsje rustiger moet aanpakken. Mijn trainingschema van dit jaar is dan: gewoon kalmer aan dan vorig jaar. Ik heb al mijn trainingen van vorig jaar op mijn PC staan, dus dat kan ik dan nakijken.

Door altijd maar volle bak te rijden tussen mijn 12e en 20e had ik niks aan snelheid gewonnen, hoewel je als 20-jarige veel sterker zou moeten zijn dan een 12-jarige.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik heb ook al complete TT's met de drempel geflirt!
In het klimmen net erover (maar de drempel ligt hoger),
op andere stukken ongeveer erop.

af en toe heb je natuurlijk stukken dat je er onder zit, afdalingen, stukken dat je moet wachten,....

Dat is nog niet een hele TT anaeroob natuurlijk.
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

nothing 's impossible wrote:Ik heb ook al complete TT's met de drempel geflirt!
In het klimmen net erover (maar de drempel ligt hoger),
op andere stukken ongeveer erop.

af en toe heb je natuurlijk stukken dat je er onder zit, afdalingen, stukken dat je moet wachten,....

Dat is nog niet een hele TT anaeroob natuurlijk.
Ik heb zaterdag mijn hartslagmeter eens voor de eerste keer geprobeerd. Had em al wel een tijdje geleden gekocht, maar had em gewoon in de kast laten liggen. #-o

WAT WAS IK VERSCHOTEN ZEG !

Blijkt dat ik bijna nooit onder de 170 bpm (ben 34 jaar oud) kom tijdens mijn oefenritjes ! Wat moet dan wel niet zijn bij een TT, want dan ben ik veel meer buiten adem. #-o

Volgende keer ga ik toch eens letten op die 70% regel. Ik heb wel de indruk dat mijn max hartslag gemakkelijk hoger gaat dan het berekende theoretische max van 220bpm-34= 186 bpm.

Ik moet wel toegeven dat ik veel te weinig train. Momenteel enkel in't weekend een ritje of soms 2.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Het is dan ook een theoretische gemiddelde benadering voor een NIET sporter.
Als sporter heb je daar niet veel aan.
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

Een hele TT anaeroob rijden lijkt mij een medisch wonder, maar daar heeft $mokeyJoe nu ook niet veel aan.
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Blijkbaar ga ik mijn grafieken van de TT's eens wat nader moeten gaan onderzoeken,want als ik dat zo lees,is het niet te doen bijna...een heel tt'ke anaëroob te fietsen?!?Ik zal tegen morgen eens met wat cijfers afkomen.(Mijn andere comp staat niet op :wink: )
Alvast heel hard bedankt voor de info! =D>
Nu,die 4 dagen in de week dat ik op rollen fiets,zou ik nu wat meer interval,of stamptraining of andere soort trainingen doen en als ik een tt zou rijden en/of in de ardennen voor een uurke of 4-5 zou ik dan beter op LSD rijden,als ik goed begrijp?! :drunk: Meestal fiets ik nog een uurke of 2,na een tt'ke,nog wat los op de weg(dan blijf ik onder de 70%Hmax maar met eenzelfde intensiteit)Dit zou mijn prestatie in de toekomst moeten verbeteren dan?
Vorig jaar had ik het probleem dat ik veels te veel anaëroob fietste,dit jaar heb ik mij voorgenomen om wat meer basis training te doen.Maar langs de andere kant als ik enkel basis training doe en geen anaëroob meer of even in de 'rooie' ga,ga ik dan ook niet veel verliezen van wat ik tot nu toe heb opgebouwd?Mijn trainingen bestaan nu uit 60% aëroob,20% anaëroob en 10% boven de 90%Hmax,de andere 10% horen bij de cooldown en herstelritten.
Zoals eerder aangegeven,nog zoveel vragen omtrent dit topic! :drunk:
(Men moet ergens beginnen hé! :wink: A.s. zaterdag ga ik voor een lactaat test)
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

ik denk dat zo een test je wel wat wijzer gaat maken over je verschillende zones.

Ik ben ook van jou streek en zou dus wel eens willen weten waar je die test gaat laten doen. Komen de zones die jij vroeger bepaald hebt dan overeen met de zones die uit die lactaattest komen?

Hoe had jij je trainingszones van te voren bepaald?

Ik wil ook wel eens zo'n test laten uitvoeren maar ik vind dat toch wat veel geld kosten voor een student die er als recreant mee bezig is.
Guest

Post by Guest »

piefkie wrote:ik denk dat zo een test je wel wat wijzer gaat maken over je verschillende zones.

Ik ben ook van jou streek en zou dus wel eens willen weten waar je die test gaat laten doen. Komen de zones die jij vroeger bepaald hebt dan overeen met de zones die uit die lactaattest komen?

Hoe had jij je trainingszones van te voren bepaald?

Ik wil ook wel eens zo'n test laten uitvoeren maar ik vind dat toch wat veel geld kosten voor een student die er als recreant mee bezig is.
Mss met dfe formule van carvoren. 85/90% van (HFmax-HFrust)+HFrust is je anaërobe drempel.
HFrust bereken je door 5 daen achter mekaar je ochtdpols te meten terwijl je nog in bed ligt, neem daar het gemiddelde van( wel niet meten in een ziekte periode). Je max kun je bepalen door Eerst een warming-up te doen van een 15 minuten met een hf van 130, voer daarna iedere 5 minuut je hartslag met 5 á 10 slagen op. op het moment dat je deze inspanning niet meer lang kan volhouden doe je een sprint van 20 á 30 seconden( liefst bergop of tegen de wind in). Lees aan het einde van deze inspanning je maximale hartslag af.

Bron...."Wielertraining" van Marco Bon. 1998 Uitgeverij "De Vriesborch"Haarlem. ISBN 90-6076-454-4
Post Reply