Specialized 2016

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Post Reply
SD2E
Mountainbiker
Location: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Specialized 2016

Post by SD2E »

Maar minder stabiel bergaf dan?
uncle sam
Mountainbiker

Post by uncle sam »

Swannie wrote:Véél minder vinnig... Doe eens een testrit met een StumpJumper, daarna spreken we nog eens :wink:
Op basis van wat is een fiets "véél minder vinnig"?
De wielbasis, lengte achterbrug, gewicht wielen+banden, totaal gewicht, balhoofdhoek, gewicht voorvork, lengte stuurpen, etc.
Bij zo'n uitspraken dien je 2 gelijke afmontages te vergelijken, en liefst beiden het topmodel (sub 9kg) als het even kan.
Zou het allesinds zelf willen ervaren en zelf testen, dan kan ik meespreken.
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

uncle sam wrote:
Swannie wrote:Véél minder vinnig... Doe eens een testrit met een StumpJumper, daarna spreken we nog eens :wink:
Op basis van wat is een fiets "véél minder vinnig"?
De wielbasis, lengte achterbrug, gewicht wielen+banden, totaal gewicht, balhoofdhoek, gewicht voorvork, lengte stuurpen, etc.
Bij zo'n uitspraken dien je 2 gelijke afmontages te vergelijken, en liefst beiden het topmodel (sub 9kg) als het even kan.
Zou het allesinds zelf willen ervaren en zelf testen, dan kan ik meespreken.
Heb een Scale pro gehad volledig XTR en Tune crest wielen met Sid, nu een Stumpjumper xx1, tune crest wielen en Sid.
Dus kan wel zeggen dat ik de 2 met quasi gelijke afmontages/gewicht kan vergelijken :wink:
De Scale deed het veel minder goed op technische stukken, klimmen en ook afdalen...
Eigenlijk is de StumpJumper op alle gebieden een veel betere fiets. Ik blijf bij m'n mening dat Scott serieus de mist is ingegaan met hun geometrie van 29ers.
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

En dan nog gezwegen van die belachelijke zadelpendiameter die de zadelpen te zwaar maakt, niet comfortabel..
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Image

Vergelijk zelf de cijfertjes en concludeer, voor het gemak (referentie) een Niner Air erbij gezet.

Hou inderdaad rekening met o.a. zadel-, stuur- en stuurpen-afstellingen als je gaat vergelijken.
Belser
Mountainbiker

Post by Belser »

Ik heb jaren met een Scale gereden, wel met een volledige XT-groep in tegenstelling tot mijn huidige Stumpjumper met XX1. Dit zal uiteraard een verschil geven in het totale gewicht van de fiets maar doet volgens mij niet ter zake ivm het stuurgedrag ... De wielen van beide fietsen zijn van gelijkaardige kwaliteit.
Ik kan alleen ook maar bevestigen dat de Stumpjumper inderdaad over het algemeen (reactie, bergop, bergaf ...) beter stuurt dan de Scale.
Daarentegen is de Scale natuurlijk helemaal geen slechte fiets ... maar eens je met een Stumpjumper onderweg bent geweest, is er geen weg meer terug :-D
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

Belser wrote:Ik heb jaren met een Scale gereden, wel met een volledige XT-groep in tegenstelling tot mijn huidige Stumpjumper met XX1. Dit zal uiteraard een verschil geven in het totale gewicht van de fiets maar doet volgens mij niet ter zake ivm het stuurgedrag ... De wielen van beide fietsen zijn van gelijkaardige kwaliteit.
Ik kan alleen ook maar bevestigen dat de Stumpjumper inderdaad over het algemeen (reactie, bergop, bergaf ...) beter stuurt dan de Scale.
Daarentegen is de Scale natuurlijk helemaal geen slechte fiets ... maar eens je met een Stumpjumper onderweg bent geweest, is er geen weg meer terug :-D
Heb ne stumpjumper en ne open.....
Stumpy is al goed, open is op alle vlak beter, behalve de prijs dan.
uncle sam
Mountainbiker

Post by uncle sam »

Goed om te weten als ik mn bocht niet kan nemen ik het kan steken op de geometrie van Scott :wink:
kovan
Mountainbiker

Post by kovan »

Over welk een "meer"-gewicht spreken we hier?

Swannie wrote:En dan nog gezwegen van die belachelijke zadelpendiameter die de zadelpen te zwaar maakt, niet comfortabel..
SD2E
Mountainbiker
Location: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Post by SD2E »

uncle sam wrote:Goed om te weten als ik mn bocht niet kan nemen ik het kan steken op de geometrie van Scott :wink:
:-D voila!
Binnenkort ga ik een carbon specialized 2016 testen, kzal de bevindingen hier neerzetten dan ;)
Post Reply