Nieuwe XT cranks - problemen?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Flip FSR
Mountainbiker

Nieuwe XT cranks - problemen?

Post by Flip FSR »

De laatste tijd hoor/lees ik wel eens dat de kunststof "bus" die tussen
de linker- en rechtertraparm geplaatst wordt in de bracket de geest geeft
(door te breken)
Wat is hier nu eigenlijk het probleem en zijn er hier mensen die dit al hebben meegemaakt??
Klets je ervaringen hier dan eens neer zodat de niet-wetenden onder ons
weer kunnen volgen... :roll: :wink:
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

No problemo hier!

Gaat al langer mee dan enige voorgaande BB =D>
DriesH
Mountainbiker

Post by DriesH »

zondag tijdens de Toertocht in Genk, volle speed de terril opgereden. Maar boven moest ik iedereen laten passeren. Mijne linker traparm was namelijk losgekomen en deze hing als gevolg los onder mijne schoen.
Nog nooit meegemaakt. Terug vastgeschroefd, met de 2 imbussen, maar een paar km verder opnieuw hetzelfde aan de hand. Heeft er nog al iemand dit meegemaakt? Met XT cranks van 2004
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Heeft niets te maken met slechte eigenschappen van XT-crank maar met klungelen bij plaatsing.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

@Dries: Wat was de oorzaak? Gewoon los?
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Dries (Thompson) wrote:zondag tijdens de Toertocht in Genk, volle speed de terril opgereden. Maar boven moest ik iedereen laten passeren. Mijne linker traparm was namelijk losgekomen en deze hing als gevolg los onder mijne schoen.
Nog nooit meegemaakt. Terug vastgeschroefd, met de 2 imbussen, maar een paar km verder opnieuw hetzelfde aan de hand. Heeft er nog al iemand dit meegemaakt? Met XT cranks van 2004
Heb dit ook gezien tijdens de marathon van Beringen, bij iemand met XTR '04
scott racer
Mountainbiker

Post by scott racer »

Dries (Thompson) wrote:zondag tijdens de Toertocht in Genk, volle speed de terril opgereden. Maar boven moest ik iedereen laten passeren. Mijne linker traparm was namelijk losgekomen en deze hing als gevolg los onder mijne schoen.
Beetje locktite aandoen en hij zal nimeer loskomen :wink:
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Terug naar uw verkoper, dat is prutswerk!
Wacko007
Mountainbiker

Post by Wacko007 »

Ja, da is wel... Heb ik nog nooit meegemaakt of gezien!
Is hetzelfde als een kopserie die wat loszit of een zadelpen dat ineens beweegt; vijzen niet strak genoeg aangespannen. Probleem bij een cranck is wel dat trappen met een minimum (dat je niet voelt) aan speling de tandjes kunnen beschadigen waar de cranck aan bevestigd is en er nog meer speling op komt, met gevolg dat je met permanente problemen zit als je niet vlug ingrijpt!

Van die gebroken platieken bus heb ik ook nog nooit iets van gehoord...

Ben heel tevreden van die nieuwe Shimano crancks, alleen de lagers zijn soms mindere kwaliteit en vochtdoorlatend (maar was dit niet vooral bij de eerste versies zo? Afwachten wat mijn model 2005 gaat doen).

Greetz,

Julien.
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Bij de montage is het gewoonlijk de volgende fout die men pleegt te doen:de eerste imbusbout te hard aanspannen voordat men de tweede aantrekt........Dus eerste imbus zeer zachtjes aantrekken dan tweede,dan terug eerste,nadien tweede enz(afwisselend) tot men aan de maximale aantrekkracht komt.Ook niet vergeten voordat men de cranks plaatst om een beetje vet tegen (buitenkant) de lagers te smeren en de aantrekbout van de linkercrank niet te hard aan te spannen dient aleen om speling te regelen (anders zal de crankset stroef lopen)
Post Reply