Met de verbouwingen voor de deur ben ik mij van plan een accuboormachine aan te kopen. Daar grondige verbouwingen nodig zijn en het budget niet zo groot is (als 20er op mijn eentje een huis kopen lukt, maar zot doen zit er niet in), is het de bedoeling om zoveel mogelijk zelf te doen. Vandaar dus de nood aan een degelijk accuboormachine.
Wat plan ik zoal mee te doen:
- nieuwe plafonds (omkadering + bekleding)
- nieuwe vloeren op de houten gewelven
- zelf tuinhuis en kippenhok maken
- gyproc bevestigen
-...
Voor zwaardere zaken (boren in steen/beton bijvoorbeeld) heb ik reeds een degelijke boorhamer liggen. Ik zal hem dus vooral gebruiken voor boren in hout en het indraaien van vijzen.
Nu zie ik gewoon door de bomen het bos niet meer. Li-on staat vast, een degelijk merk ook (Metabo, Makita, Dewalt...), maar voor de rest, geen idee. Voltage, capaciteit batterij, met of zonder klopboorfunctie,...
Iemand met wat meer kennis hier die mij wat raad kan geven? Alvast bedankt!
Aankoop accuboormachine
Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Re: Aankoop accuboormachine
Merk zal altijd iets persoonlijks blijven, maar ik kan je Makita zeker aanraden.
Ok, de toestellen zijn niet goedkoop, maar je krijgt ook kwaliteit en duurzaamheid ervoor in de plaats (en zo een ding kan tegen een stootje
).
Draadloos (met batterij) of niet:
Voor mij alles draadloos, batterijen hebben een voldoende grote capaciteit en geen gesleur meer met kabels.
Klein nadeel, toestel wordt iets zwaarder omwille van de batterij, maar eigenlijk nog geen last van gehad.
Voltage:
Zeker voor het 18Volt segment gaan. Zeer ruime keuze aan verschillende toestellen en de batterijen zijn uitwisselbaar.
Zo ga je best als eerste aankoop voor een set (toestel(len) met koffer, batterijen en lader). Op dit moment lopen er verschillende acties (zie promo folder) waarbij je een extra batterij krijgt.
Dan kan je de andere toestellen zonder batterij en lader kopen, scheelt je een pak geld.
Met 3 batterijen heb je ruim voldoende, je kan er 2 gebruiken (eventueel in verschillende toestellen) terwijl de derde oplaadt. Heb het nog niet getimed, maar ik geloof dat een 4.0 Ah batterij op een half uurtje geladen is.
Best ga je ook voor 2 toestellen, een klopboor/schroefmachine en een slagschroevendraaier.
De eerste gebruik je voor het boren (beton/hout/etc.). Sinds ik de DHP481 heb komt de boorhamer er nog enkel uit voor het echt zware werk.
Het tweede voor alles vast te vijzen. Is lichter, ligt makkelijk in de hand, veel minder kracht nodig voor het machine vast te houden en je kan er grotere en langere vijzen mee indraaien.
Als set is de DLX2040SPC een echte aanrader (en geloof me, die lange zijhandgreep van de DHP481SP heb je nodig), een budget vriendelijkere versie is de set DLX2000MJ.
Het is en blijft een serieus bedrag dat je ervoor moet uitgeven, maar ik heb het met tot op heden nog niet beklaagd.
Voor richtprijzen kan je hier eens kijken, dit is de folder van bovenstaande link met prijzen. Maar eens een paar handelaars afschuimen en rondbellen kan nooit kwaad
Ah ja, en een super handig schroefmachientje wat ik voor al het kleine (montage)werk gebruik is de TD021DSE. Heb de voorloper ervan en dat ding wordt gebruikt voor vanalles en nog wat (zowel heel licht boorwerk als schroeven).
Ok, de toestellen zijn niet goedkoop, maar je krijgt ook kwaliteit en duurzaamheid ervoor in de plaats (en zo een ding kan tegen een stootje
Voor mij alles draadloos, batterijen hebben een voldoende grote capaciteit en geen gesleur meer met kabels.
Klein nadeel, toestel wordt iets zwaarder omwille van de batterij, maar eigenlijk nog geen last van gehad.
Voltage:
Zeker voor het 18Volt segment gaan. Zeer ruime keuze aan verschillende toestellen en de batterijen zijn uitwisselbaar.
Zo ga je best als eerste aankoop voor een set (toestel(len) met koffer, batterijen en lader). Op dit moment lopen er verschillende acties (zie promo folder) waarbij je een extra batterij krijgt.
Dan kan je de andere toestellen zonder batterij en lader kopen, scheelt je een pak geld.
Met 3 batterijen heb je ruim voldoende, je kan er 2 gebruiken (eventueel in verschillende toestellen) terwijl de derde oplaadt. Heb het nog niet getimed, maar ik geloof dat een 4.0 Ah batterij op een half uurtje geladen is.
Best ga je ook voor 2 toestellen, een klopboor/schroefmachine en een slagschroevendraaier.
De eerste gebruik je voor het boren (beton/hout/etc.). Sinds ik de DHP481 heb komt de boorhamer er nog enkel uit voor het echt zware werk.
Het tweede voor alles vast te vijzen. Is lichter, ligt makkelijk in de hand, veel minder kracht nodig voor het machine vast te houden en je kan er grotere en langere vijzen mee indraaien.
Als set is de DLX2040SPC een echte aanrader (en geloof me, die lange zijhandgreep van de DHP481SP heb je nodig), een budget vriendelijkere versie is de set DLX2000MJ.
Het is en blijft een serieus bedrag dat je ervoor moet uitgeven, maar ik heb het met tot op heden nog niet beklaagd.
Voor richtprijzen kan je hier eens kijken, dit is de folder van bovenstaande link met prijzen. Maar eens een paar handelaars afschuimen en rondbellen kan nooit kwaad
Ah ja, en een super handig schroefmachientje wat ik voor al het kleine (montage)werk gebruik is de TD021DSE. Heb de voorloper ervan en dat ding wordt gebruikt voor vanalles en nog wat (zowel heel licht boorwerk als schroeven).
ik heb deze set sinds jaartje,
ook omkadering van plafonds en panlatten en giproc mee gemonteerd, allemaal met de slagschroevendraaier
boormachientje gebruik je dan weer om voor te boren op kop van panlat of dergelijke.
altijd handig om de 2 bij de hand te hebben dan telkens bitje te moeten vervangen ofzo.
http://www.toolstation.nl/shop/Elektris ... ack/p92836" onclick="window.open(this.href);return false;
ook omkadering van plafonds en panlatten en giproc mee gemonteerd, allemaal met de slagschroevendraaier
boormachientje gebruik je dan weer om voor te boren op kop van panlat of dergelijke.
altijd handig om de 2 bij de hand te hebben dan telkens bitje te moeten vervangen ofzo.
http://www.toolstation.nl/shop/Elektris ... ack/p92836" onclick="window.open(this.href);return false;
- G-m@n.
- Mountainbiker
ik heb ook zo een set van makita met een schroef/boormachine en een klopschroefmachine. zeer handig!
Helemaal akkoord maar ik heb enkel de iets goedkopere set (*) gekocht. Die zonder klopboor. De reden is dat die met klopboor toch een stukje zwaarder is en als je ze hoofdzakelijk zal gebruiken om te vijzen dat je dat extra gewicht zeker niet nodig hebt, en zeker niet als je plafonds (gyproc) moet vastzetten. De slagboorschroefmachine is een echt MUST have. Sinds ik dat ding heb... Met je linkerhand op een onmogelijke plaats terwijl je op een ladder staat de balanceren (sowieso niet aan te raden maar soms is er geen alternatief) een schroef van 18 cm of meer indraaien is dus helemaal geen probleem met zo'n slagboorschroefmachine. Gewoon de max. Enkel zien dat je vijzen met torx koopt want gewone PZ2 kopjes sla je gewoon kapot na een vijs of 20....Wacky-S wrote:Merk zal altijd iets persoonlijks blijven, maar ik kan je Makita zeker aanraden.
Ok, de toestellen zijn niet goedkoop, maar je krijgt ook kwaliteit en duurzaamheid ervoor in de plaats (en zo een ding kan tegen een stootje).
Voltage:
http://makita.be/machine/dlx2000mj-accu ... k-lxt-18v/" onclick="window.open(this.href);return false; (*)
Ondertussen ook al een wipzaagje, haagschaar en bosmaaier gekocht die op dezelfde batterijen werkt. En nog altijd super content van!
Zelf zat ik inderdaad al eerder aan de goedkopere set te denken, voor echt gaten in de muur, daar ik een goeie klopboormachine liggen heb. Voor die DLX2000MJ heb ik ondertussen al een redelijke prijs gevonden, staat dus op één momenteel qua kanshebbers.
Hoelang gaat zo'n 18V 4Ah ongeveer mee eigenlijk? Niet dat ik mij zorgen maak aangezien er twee zijn, eerder uit curiositeit.
Hoelang gaat zo'n 18V 4Ah ongeveer mee eigenlijk? Niet dat ik mij zorgen maak aangezien er twee zijn, eerder uit curiositeit.
Ik heb zelf nog 3Ah batterijen en eigenlijk kom ik daar altijd mooi 4 uur mee toe. Dan steek ik ze in de lader en ga ik lunchen. Maar vergeet het soms ook en dan moet ik wel eens wat versmijten van ene machine naar de andere. Maar is prima op te lossen. Uiteindelijk duurt dat max een half uur. Daarna is die batterij toch weer helemaal opgeladen.RockShark wrote:Hoelang gaat zo'n 18V 4Ah ongeveer mee eigenlijk? Niet dat ik mij zorgen maak aangezien er twee zijn, eerder uit curiositeit.
Is natuurlijk zwaar afhankelijk van wat je er mee doet. Boormachines verbruiken echt niet veel (je gebruikt dat ook niet continu natuurlijk). WIpzaagje verbruikt al een pak meer. En hageschaar (2*18V) en bosmaaier (2*18V) is na 45 minuten wel klaar met 3Ah batterijen. (Wat ik zelf trouwens absoluut niet erg vind want na 45 minuten ben ik het ook wel kotsbeu
Zelf heb ik ook nog gerief liggen van Panasonic. Vind ik persoonlijk ook nog altijd super goed. (zelfs tikkeltje beter dan Makita) maar ze hebben wel minder toestellen die werken met dezelfde batterijen en dat is wel spijtig. Is ook wel iets minder beschikbaar in .be
Klopt, de 481 is inderdaad een stuk zwaarder (2.4kg tov 1,8kg). Ik heb hem gekozen voor de zijhandgreep en de klopboorfunctie omdat ik nogal regelmatig iets in de beton moet boren en de boorhamer dan niet moet meeslepen.elangelo wrote:De reden is dat die met klopboor toch een stukje zwaarder is en als je ze hoofdzakelijk zal gebruiken om te vijzen dat je dat extra gewicht zeker niet nodig hebt, en zeker niet als je plafonds (gyproc) moet vastzetten
Zolang het geen al te grote gaten zijn, lukt het met de 481 heel goed.
Als je dit niet nodig hebt ben je inderdaad beter af met de DDF480.
Metabo - Dewalt -Festo -Bosch - Makita - Hitachi zijn allemaal ok !
Als je een hoog koppel nodig hebt = alu tandwielcarter.
Gewoon gebruik kunststofcarter.
Set 18v 3 Ah met 3 batterijen .
Set 18v 4 Ah met 2 of 3 batterijen.
Set 18v 5 Ah met 2 batterijen .
Best uitkijken naar brushless modellen.
Als je een hoog koppel nodig hebt = alu tandwielcarter.
Gewoon gebruik kunststofcarter.
Set 18v 3 Ah met 3 batterijen .
Set 18v 4 Ah met 2 of 3 batterijen.
Set 18v 5 Ah met 2 batterijen .
Best uitkijken naar brushless modellen.
- den Bart
- Mountainbiker
en als ge online al eens iets aankoopt, check dan eens de duitse ebay.
ik heb daar een combosetje van Makita gekocht voor de helft van de prijs.
'k heb er wel de volle week moeten op wachten...
ik heb daar een combosetje van Makita gekocht voor de helft van de prijs.
'k heb er wel de volle week moeten op wachten...