Samengevoegde onderwerpen betreffende Cannondale

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
crosserke
Mountainbiker

Post by crosserke »

lexen007 wrote:De X 3.1 is 32 spaken, de xm819 is 24 spaken...
Is dat dan gelijk aan minder gewicht of zijn de velgen zwaarder?

Wat de keuze van de helm betreft. Ik had eerst een Giro Havoc. Hij zat heel goed maar hiermee leek ik op zo een paddestoel van bij Super Mario. Nu heb ik een Specialized M1 helm. Dit is een zeer compacte helm met een goede pasvorm.
lexen007
Mountainbiker

Post by lexen007 »

Met die nieuwe velgen heb ik geen ervaring want overgeschakeld op crossmax. Ik zou gokken dat minder spaken lichter is, maar of het ook nog zo stijf is ?
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

lexen007 wrote:Met die nieuwe velgen heb ik geen ervaring want overgeschakeld op crossmax. Ik zou gokken dat minder spaken lichter is, maar of het ook nog zo stijf is ?
Ik moet iig niets meer weten van die XM 819 wielen. Ben wel wat zwaarder (85kg) en ik heb toch wel wat last gehad met deze wielen.
Ook de naven van C'dale vind ik niet zo goed. Ben met mijn achterwiel vershillende keren naar de LBS geweest. Of er zat spel op de naaf, of er zaten spaken los en één keer was de body kapot.
Nu heb ik een achterwiel besteld. Mavic EX823 velg met een XT naaf. (36 spaken) Nu hoop ik dat ik hiermee meer plezier ga hebben.
Fret Raket
Mountainbiker

Post by Fret Raket »

Ik ben nu al een 5-tal jaren een Cannondale-rider en ben er in het algemeen heel tevreden over. Ik heb altijd met een Fatty Ultra gereden en wil geen andere vork, ook geen Lefty ! Ik heb er ooit testritten mee gemaakt in Houffalize en vond het een goede en stevige vork maar het systeem dat je telkens die remklauw moet losmaken om het wiel eruit te halen, is klote ! Een Ultra is misschien niet zo fijngevoelig als andere vorken maar qua stevigheid kan er geen enkele tegen op ! En het onderhoud is doodsimpel, ik kuis deze een aantal keren zelf per jaar en doe ze 1 x per jaar binnen bij de dealer voor een grote beurt. :D
Qua bar-ends; mijn vorige waren Ritchey WCS-exemplaren, goede prijs-kwaliteit verhouding maar ze waren gewoon te smal in doorsnede zodat je soms echt moest knijpen om de grip niet te lossen. Nu staan er Roox-exemplaren op (kan effe niet op het model komen, ze wegen 88 gr), deze zijn beter qua grip maar de lakkwaliteit is nul ! Na amper een half jaar gebruik zijn ze geëvalueerd van zwart naar chromé ! :oops:
Fret Raket
Mountainbiker

Post by Fret Raket »

Reactie op die wielset; ik heb ook wielset met Mavic 3.1 velgen, 24 DT Competition spaken en DT 240 naven (vooraan een Cannondale maar het is hetzelfde systeem). Deze wielset weegt 1751 gram wat niet echt zwaar is voor een Tubelesswielset (ter vergelijking, setje Crossmax SL Disc weegt 1710 gram) =D>
Ik ben aan het twijfelen om me een set samen te stellen met gewone niet-tubeless velgen en dan een tubeless kit gebruiken (DT of Stan), maar heb er al veel negatieve berichten over gelezen en denk dus dat ik mooi mijn wielset ga houden 8)
fieldbiker
Mountainbiker

Post by fieldbiker »

Fret Raket wrote:Reactie op die wielset; ik heb ook wielset met Mavic 3.1 velgen, 24 DT Competition spaken en DT 240 naven (vooraan een Cannondale maar het is hetzelfde systeem). Deze wielset weegt 1751 gram wat niet echt zwaar is voor een Tubelesswielset (ter vergelijking, setje Crossmax SL Disc weegt 1710 gram) =D>
Ik ben aan het twijfelen om me een set samen te stellen met gewone niet-tubeless velgen en dan een tubeless kit gebruiken (DT of Stan), maar heb er al veel negatieve berichten over gelezen en denk dus dat ik mooi mijn wielset ga houden 8)
Bedankt voor de info over het gewicht, want ik was erover aan het bomen om een paar crossmaxen SL Discs aan te kopen ... en voor 41 gr verschil 650 euro uitgeven, dat lijkt me wel een beetje teveel geld weggeworpen.

Btw, met welke crank rij jij ? Ik heb op de mijne nog zo'n Coda Crank zitten en ik zou gewoon graag 's weten wat zo'n ding weegt ... misschien is het beter om daarop wat gewicht te besparen ...

Field
crosserke
Mountainbiker

Post by crosserke »

Ik ben erg tevreden over het shimano XT Krankstel van 2004. En zeker nu ik het middenblad door de gekende problemen heb vervangen.
Het is stijf, ziet er goed uit en vooral, het is zeker niet te duur.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

fieldbiker wrote:
Fret Raket wrote:Reactie op die wielset; ik heb ook wielset met Mavic 3.1 velgen, 24 DT Competition spaken en DT 240 naven (vooraan een Cannondale maar het is hetzelfde systeem). Deze wielset weegt 1751 gram wat niet echt zwaar is voor een Tubelesswielset (ter vergelijking, setje Crossmax SL Disc weegt 1710 gram) =D>
Bedankt voor de info over het gewicht, want ik was erover aan het bomen om een paar crossmaxen SL Discs aan te kopen ... en voor 41 gr verschil 650 euro uitgeven, dat lijkt me wel een beetje teveel geld weggeworpen.

Btw, met welke crank rij jij ? Ik heb op de mijne nog zo'n Coda Crank zitten en ik zou gewoon graag 's weten wat zo'n ding weegt ... misschien is het beter om daarop wat gewicht te besparen ...

Field
Nu we het toch over velgen hebben. Ik was al niet zo te vinden voor Crossmax en na het zien van deze foto al zeker niet meer. #-o

http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=16222
los bylos
Mountainbiker

cannondale prophet

Post by los bylos »

Kan iemand mij helpen,
is een prophet 2000 geschikt voor xc (doe vooral toertochten in vl-brabant) of kan ik dan beter kiezen voor de scalpel 2000. Is de prophet misschien te veel freeride? :-k
sharplikeascalpel
Mountainbiker

Post by sharplikeascalpel »

=D> Goede keuze!

Ik rijd ook met een 2000. Zalige fiets, maar de lefty zit er bij mij niet op. Ik rijd persoonlijk liever met de fatty. Minder veerweg vooraan, dus evenwichtiger ( hé manitou :wink: ) Ieder heeft zijn mening natuurlijk!
Ik rijd met de eggbeaters. Die zorgen voor probleemloos rijden ( heb zeer gevoelige knieën). De bar-ends zijn van woodman. Licht, mooi en in verschillende materialen en lengtes te verkrijgen. Ze zijn niet duur...
Post Reply