Ombouwen mtb tot racefiets

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

Zie ik dat goed, hebt gij een freeridestuur omgekeerd gemonteerd? Grappig! Ge hebt nog veel speelruimte met uw stuurhoogte precies. Het staat zeker niet te laag denk ik (aerodynamica speelt grotere rol op de baan bij hogere snelheid). De rijsensatie op dergelijk monster blijft wel nog steeds compleet anders dan op een koersfiets.
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

Ziet er toch raar uit vind ik, maar het zal wel vlot bollen op de baan. =D>

Ik vind dat de zadel niet echt past op deze fiets, maar dat is persoonlijke keuze. Precies een zadel van een gewone stadsfiets.
thomatchef
Mountainbiker

Post by thomatchef »

verlopig heb ik nog geen nieuwe bladen gestoken, maar heb ook nog niet echt veel gereden met de fiets dus kan ik niet echt zeggen of ik grotere bladen nodig zal hebben. Momenteel zit er inderdaad een 42 op.

Het is niet echt een freeride stuur die op zijn kop staat, maar een gewoon stuur voor wat meer comfort (denk ik toch, een freeride is nog wat anders denk ik). En ik weet idd dat mijn stuur toch nog tamelijk hoog staat en dat dit aerodynamische vanaf 25 -30km/u idd heel wat weerstand zal geven ( ben vliegtuigtechnieker in spe dus weet wel wat van aerodynamica :wink: ). Maar ben nu wat aan het aftasten voor mijn rug, omdat als ik teveel doorgebogen zou zitten ik mss pijn in de rug zou krijgen. En het stuur kan ik nog steeds verlagen door zo'n ring onder de stuurpen eruit te halen e.

Het zadel staat idd niet mooi op deze fiets, maar het is wel het origineel die stond op de Trek 4300. Maar wegens een gebrek aan cashflow zal ik wat moeten wachten voor een nieuw zadel.
bieste
Mountainbiker

Post by bieste »

nothing 's impossible wrote:Ziet er nog wel kool uit!!

Ga je geen grotere bladen moeten steken vooraan?
Wat heb je nu steken, 42???
Vooraan zit ik ook nog met de originele bladen. Maar dat ziet er mij toch geen koerscassette uit. En dat wordt ge wel gewaar op de weg. Als ge twee of drie tanden ineens schakelt. Ik zit met 12-23 (8-speed) en als ge maar 42 tanden steekt vooraan is dat ruim voldoende.
thomatchef
Mountainbiker

Post by thomatchef »

Gisteren weer wat zitten foefeln aan de fiets, en heb nu het stuur van mijn Cannondale op de Trek gezet waardoor ik nu nog een extra opzetstuurtje kan zetten. Ik ben nu al een keer serieus gaan rijden, en de positie is tamelijk goed, en zou mss eens lager mogen. Dat ga ik dan ook proberen volgende week eens te testen.

Ook is het idd de bedoeling om achteraan een koerscasette te steken (ze ligt trouwens al klaar :D ) maar moet gewoon nog eens naar de velomaker om de juiste sleutel te gaan halen.

Hier nog wat foto's met het opzetstuurke.

http://thomasdecorte.fotopic.net/p11030764.html
http://thomasdecorte.fotopic.net/p11030765.html
http://thomasdecorte.fotopic.net/p11030761.html
http://thomasdecorte.fotopic.net/p11030762.html
trek beast
Mountainbiker

Post by trek beast »

ziet er knap uit, in de zomer of als ik veel op de weg ga rijden dan leg ik er ook 1.0 bandjes op zonder iets te doen aan de fiets zelf en daarmee haal je toch ook snel gemiddeldes van boven de 30 km/u, op een niet vlak parcours!
muddy_
Mountainbiker

Post by muddy_ »

ben zelf met gelijkaardig projectje bezig: oude mtb had als ergste mankement dat ie doortrapte. Er was al duidelijke slijtage op verschillende onderdelen. Om kosten te spreiden en ook omdat ik niet precies wist wat de oorzaak hiervan was, heb ik eerst een nieuwe ketting en een nieuw blad (voorbl 50t) gestoken. De tanden van de voorbladen die erop lagen waren, in tegenstelling tot de cassette achteraan vlijmscherp en dus versleten. Nu is het probleem echter nog niet verdwenen.
Er zit wel een beetje speling op de trapas, waardoor de kettingbladen dus wat bewegen, maar dit hindert eigenlijk niet op zich, tenzij dit het doortrappen veroorzaakt uiteraard. Kan dat de oorzaak zijn?
Een nieuwe derrailleur gaat er ook op , zowiezo, maar daaraan kan het volgens mij niet liggen.
Ik vrees echter dat bij de achternaaf (zeer oude LX), het probleem ontstaat. Op een keer draaide de cassette zonder kracht door te geven naar het wiel (behuizing kapot?), maar dit was na uitnemen en terugplaatsen achterwiel weer ok.
Weet iemand hier raad mee?
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

@trek beast
Ge past de wieldiameter/omtrek instellingswaarde van het fietscomputerke toch wel aan,je zou de eerste niet zijn die denkt dat 'm snel rijd.
thomatchef
Mountainbiker

Post by thomatchef »

Serge R wrote:@trek beast
Ge past de wieldiameter/omtrek instellingswaarde van het fietscomputerke toch wel aan,je zou de eerste niet zijn die denkt dat 'm snel rijd.
Denk eerder traag ze, met mijn "wegbaksel" kan ik op mijn kousevoeten de 30km/h halen en als ik serieus doorstoemp en wat aerodynamischer ga liggen kan ik tegen de 40km/h halen. Enige probleem is dat ik dan op mijn zwaarste versnelling zit te duwen (42 - 11 ) en toch nog zeer soepel. Met een grotere blad vanvoor zou ik waarschijnlijk nog sneller kunnen gaan.
trek beast
Mountainbiker

Post by trek beast »

ben ook nog maar 14 jaar en 1m65 hé :wink:
Post Reply