Propere tandwielen
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Tokke,
Je body is niet zo schitterend afgedicht, gewoon een rubber ringetje, en wat vet.
Vet is waterafstotend, dus het water en vuil blijven uit de body.
Als jij ontvetter op je cassette kiepert, dan loopt een deel tussen het wiel en de body.
Het vet dat voor de dichting van de body zorgde lost op, water en vuil kan makkelijker in de body, de volgende keer loopt er ontvetter in de body, die lost het vet in de body op.....
Natuurlijk, 1 keertje is geen probleem, maar elke keer opnieuw maakt dat je body gaat kraken, speling krijgt, gaat vastvriezen in de winter, de tandjes sneller slijten,....
Je body is niet zo schitterend afgedicht, gewoon een rubber ringetje, en wat vet.
Vet is waterafstotend, dus het water en vuil blijven uit de body.
Als jij ontvetter op je cassette kiepert, dan loopt een deel tussen het wiel en de body.
Het vet dat voor de dichting van de body zorgde lost op, water en vuil kan makkelijker in de body, de volgende keer loopt er ontvetter in de body, die lost het vet in de body op.....
Natuurlijk, 1 keertje is geen probleem, maar elke keer opnieuw maakt dat je body gaat kraken, speling krijgt, gaat vastvriezen in de winter, de tandjes sneller slijten,....
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Je moet gewoon de lockring losvijzen;
As uit het wiel halen, chainwhip rond cassette (lukt meestal ook met de hand, maar zo'n chainwhip is wel handig), sleutel in de lockring, done.
vb de:
TL-HG10
TL-SR20
op http://www.shimano-europe.com/cycling/index.phtml
Kijk ook eens op http://www.parktool.com/repair_help/FAQcogs.shtml
As uit het wiel halen, chainwhip rond cassette (lukt meestal ook met de hand, maar zo'n chainwhip is wel handig), sleutel in de lockring, done.
vb de:
TL-HG10
TL-SR20
op http://www.shimano-europe.com/cycling/index.phtml
Kijk ook eens op http://www.parktool.com/repair_help/FAQcogs.shtml
Je hebt daar dus speciale tools voor nodig. En wekelijks uw cassette demonteren is niet zo gezond voor 'den draad' en de grip op de lockring. Bovendien telkens kans op verkeerde ontage (te los, te vast, scheef, enzz.) dus ik zou dat niet te veel doen. Geldt voor alle onderdelen.
Regelmatig (!) flossen, zelfs met droge doek, is voldoende. Als het maanden geleden is zul je wel wat peuterwerk hebben (opgehoopte vuil en gras). Eerst wiel demonteren en een tiental minuten met een fijne reep van een oude doek flossen.
Wrijf ook uw ketting zo proper mogelijk. Nog beter is om uw ketting regelmatig te demonteren en uit te spoelen in wat ontvetter of petrol of sop, daarna goed laten drogen. De producten kun je een aantal keer hergebruiken, denk ook aan het milieu. Indien je een powerlink van Sram hebt is dit echt niet veel werk, geen tools nodig. Duurt in totaal een kwartiertje.
Minstens even belangrijk dan al dat kuiswerk: een goede kettingolie! En zeker NIET teveel smeren. Een druppelke per schakel is voldoende. Anders trekt het alleen maar allemaal extra vuil aan en hebt ge weer extra kuiswerk. Ik gebruik Pedros Synlube in alle omstandigheden.
Als ge dat volhoudt na elke modderrit of na elke week of drie a vier droge ritten, dan zullen ze wel blijven 'blinken'
Regelmatig (!) flossen, zelfs met droge doek, is voldoende. Als het maanden geleden is zul je wel wat peuterwerk hebben (opgehoopte vuil en gras). Eerst wiel demonteren en een tiental minuten met een fijne reep van een oude doek flossen.
Wrijf ook uw ketting zo proper mogelijk. Nog beter is om uw ketting regelmatig te demonteren en uit te spoelen in wat ontvetter of petrol of sop, daarna goed laten drogen. De producten kun je een aantal keer hergebruiken, denk ook aan het milieu. Indien je een powerlink van Sram hebt is dit echt niet veel werk, geen tools nodig. Duurt in totaal een kwartiertje.
Minstens even belangrijk dan al dat kuiswerk: een goede kettingolie! En zeker NIET teveel smeren. Een druppelke per schakel is voldoende. Anders trekt het alleen maar allemaal extra vuil aan en hebt ge weer extra kuiswerk. Ik gebruik Pedros Synlube in alle omstandigheden.
Als ge dat volhoudt na elke modderrit of na elke week of drie a vier droge ritten, dan zullen ze wel blijven 'blinken'
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Catchup, gij doet het klinken alsof ge een gediplomeerde technieker moet zijn om de cassette te verwijderen.
Dat is toch een fluitje van een cent!
En zo'n lockring kunt ge toch wel duizend keer los en vast zetten zonder problemen!
Gewoon af en toe een titske vet!
Over de ontage heb ik me nog nooit zorgen gemaakt, gewoon niet te vast zetten.
Ik ken toch wat bikers die een paar wielen voor de weg en een paar wielen voor het veld hebben en die ipv andere banden te steken andere wielen steken en de cassette wisselen, zonder problemen en gaat veel sneller dan het wisselen van banden!
Dat is toch een fluitje van een cent!
En zo'n lockring kunt ge toch wel duizend keer los en vast zetten zonder problemen!
Gewoon af en toe een titske vet!
Over de ontage heb ik me nog nooit zorgen gemaakt, gewoon niet te vast zetten.
Ik ken toch wat bikers die een paar wielen voor de weg en een paar wielen voor het veld hebben en die ipv andere banden te steken andere wielen steken en de cassette wisselen, zonder problemen en gaat veel sneller dan het wisselen van banden!
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Volgens mij kan je als beginner niet te veel misdoen aan een bike als je je gezond verstand, de juiste sleutels gebruikt en een idee hebt van aandraaimomenten.
Je moet er toch ooit aan beginnen, en dan is een cassette afnemen één van de simpelste dingen.
Je moet er toch ooit aan beginnen, en dan is een cassette afnemen één van de simpelste dingen.
Ola maar ik heb verdorie veel aan mijn velooke omzeep 'geschroefd' zenne, al doende leert men. En een cassette demonteren is iets wat ik het eerste jaar zeker niet zelf heb gedaan.nothing 's impossible wrote:Volgens mij kan je als beginner niet te veel misdoen aan een bike als je je gezond verstand, de juiste sleutels gebruikt en een idee hebt van aandraaimomenten.
In elk geval kan de topicstarter nu voor zichzelf uitmaken welke tip het meest bruikbaar is, die zal nu wel verder geholpen zijn.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
En, waar liep het mis?
Gezond verstand
Juiste sleutel
of aandraaimoment?
Gezond verstand
Juiste sleutel
of aandraaimoment?