Propere tandwielen
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Propere tandwielen
Op de toertochten valt het mij op dat iedereen met zeer propere blinkende tandwielen rijdt. Bij mij daarentegen hangen die steeds vol vuil en met de olie krijg ik dat vuil moeilijk verwijdert.
Hebben jullie nuttige tips.
...en alvast bedankt
Hebben jullie nuttige tips.
...en alvast bedankt
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Ik neem mijn cassette er af en toe eens af, dan gewoon in een goedkope ontvetter (white spirit, mazout,...) en effe met een zacht borteltje wat afwrijven.
Ontvetten als de cassette nog op het wiel zit zal de levensduur van de body niet ten goede komen vrees ik!
Na het rijden gewoon met de tuinslang of zachtje met de hogedrukreiniger afspuiten
Verder geen olie op je cassette smossen, je maakt er alleen je velgen/ schijven mee vettig!
Smeren met wax zal je cassette ook properder houden dan gewone olie.
Als je je ketting van de fiets neemt om te reinigen/smeren zal je de fiets ook makkelijker proper kunnen houden. Anders zit alles toch onder de olie.
Ontvetten als de cassette nog op het wiel zit zal de levensduur van de body niet ten goede komen vrees ik!
Na het rijden gewoon met de tuinslang of zachtje met de hogedrukreiniger afspuiten
Verder geen olie op je cassette smossen, je maakt er alleen je velgen/ schijven mee vettig!
Als je je ketting van de fiets neemt om te reinigen/smeren zal je de fiets ook makkelijker proper kunnen houden. Anders zit alles toch onder de olie.
Voorbereidend werk : in een confituurpotteke doe je een mengsel van 50% dreft en 50% water. Goed roeren. Klaar is kees.
Het kuiswerk :
- cassette afspuiten met de tuinslang
- met een tandenborstel je cassette "insmeren" met bovenstaand mengsel : je hoeft niet veel te gebruiken, maar zorg wel dat je alle kroontjes er goed mee insmeert (blijf wel weg van de as en de lagers)
- cassette afspuiten, en weer is Kees klaar.
De "overschot" aan Dreft-mengsel kan je gemakkelijk een weekje laten staan (ook zonder deksel erop). 't Wordt dan wel wat stroperig, maar klets er gewoon terug wat water bij en je kan weer aan de slag ...
Het kuiswerk :
- cassette afspuiten met de tuinslang
- met een tandenborstel je cassette "insmeren" met bovenstaand mengsel : je hoeft niet veel te gebruiken, maar zorg wel dat je alle kroontjes er goed mee insmeert (blijf wel weg van de as en de lagers)
- cassette afspuiten, en weer is Kees klaar.
De "overschot" aan Dreft-mengsel kan je gemakkelijk een weekje laten staan (ook zonder deksel erop). 't Wordt dan wel wat stroperig, maar klets er gewoon terug wat water bij en je kan weer aan de slag ...
-
bracebrace
- Mountainbiker
Post by bracebrace »
"Flossen" met een doek werkt ook heel goed. Doek soppen in water (eventueel met beetje dreft). Je steekt het doek strak spannend tussen de tandwielen, en dan van links naar rechts en terug. Bij de beweging naar links veeg je zo een stukje schoon, bij de beweging naar rechts draait de cassette verder door.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Vroeger "floste" ik ook, met een oude veter.
Maar, wiel uitnemen en de cassette eraf nemen duurt 15 seconden, je kan dan veel beter kuisen.
Ook als ik met mijn andere wielen rijd moet de cassette er toch af, dan gaat die effe in de mazout.
Maar, wiel uitnemen en de cassette eraf nemen duurt 15 seconden, je kan dan veel beter kuisen.
Ook als ik met mijn andere wielen rijd moet de cassette er toch af, dan gaat die effe in de mazout.
Ik doe dit altijd. Het product inwrijven met een borsteltje. Kan dit kwaad?? En wat bedoelen jullie met 'cassette smeren?nothing 's impossible wrote:Ik neem mijn cassette er af en toe eens af, dan gewoon in een goedkope ontvetter (white spirit, mazout,...) en effe met een zacht borteltje wat afwrijven.