Toekomst van MTB??

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Edlisjas
Mountainbiker

Toekomst van MTB??

Post by Edlisjas »

Fietsvrienden,

Op 6 juni opent het duinengordel MTB-netwerk met een gratis toertocht van 20 of 40 km. Ik weet dat dit netwerk tot stand is gekomen met mountainbikers die al jaren toertochten organiseren. Ik dacht dat dit een samenwerking is tussen ANB (natuur en bos) en provincie Limburg. Het zal dus wel een redelijk attractief parcours zijn maar ik vrees ook dat dit zowat het enige gaat zijn wat ons rest, althans in onze regio (Maaskant met uitbreiding Opoeteren, Opglabbeek, As) als we willen fietsen zullen we daar moeten fietsen. De verbodsborden rijzen de laatste weken als paddestoelen uit de grond. Dat is zo'n beetje als elke dag spaghetti eten, dat wordt je op den duur ook kotsmoe.

Misschien kan iemand een online petitie organiseren?? Ik wil die gerust gaan afgeven. De start van die tocht is op 500m van mijn deur. Misschien ook daar een brief afgeven? Andere mogelijke acties om ons ongenoegen te uiten? Shoot!
pathfinder
Mountainbiker

Re: Toekomst van MTB??

Post by pathfinder »

Miss is de oplossing om zelf eens voor te stellen om een paar vaste routes uit te zetten die wat uitdagender zijn dan de standaard.
Dat kunnen ze in nederland toch ook.
Als budget een probleem is , ik ben bereid om er met plezier gratis aan mee te werken
Wiez
Mountainbiker

Post by Wiez »

Zoveel mooie paden en trails hier in de omgeving. Ik hoop dat dit mtb netwerk ook echt iets te bieden heeft.
Na een tijd op non actief gestaan te hebben,nu stilaan aant zien voor een nieuwe bike. Conditie is slecht en daar moet iets aan gedaan worden.
MoC
Mountainbiker

Post by MoC »

Als gekeken wordt naar factoren als grondafstroming, waterafstroming, vegetatieinvloeden en bodemcompactie, wijzen alle beschikbare wetenschappelijke studies uit dat mountainbikers geen significant grotere invloed hebben dan wandelaars en minder invloed hebben dan ruiters. Door Wöhrstein (1998) worden mountainbikers daarom ook wel wandelaars op twee wielen genoemd.
Wel hebben alle gebruikersgroepen hun eigen specifieke invloed op de bodem.
Bochten en steile afdalingen zijn het meeste kwetsbaar voor mountainbiken door de sterke invloed van remmen. De druk op de bodem is bij heuvelop rijden het grootst,vooral op steile hellingen. Het lineaire effect van bandafdrukken kan geconcentreerde waterafstroming en daarmee erosie versnellen. Doordat bandafdrukken zeer goed herkenbaar zijn, worden beschadigingen aan paden overigens snel toegeschreven aan mountainbiken (Cessford 1995, Wöhrstein 1998).

Zolang ze (ANB) dat niet willen inzien is er niet veel hoop.... Er is dringend nood aan een mentaliteitswijziging bij ANB. Nu doen ze net alsof we met crossmotors rjiden.... zeer kortzichtig en vooral... droevig.
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

Elektrische mtb begint wel op een crossmoto te lijken.
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

Om over de invloed van bosbouw nog maar te zwijgen, die begaaien de boel soms serieus
MTBart
Mountainbiker

Post by MTBart »

Hier in het Maasland duiken die bordjes ook steeds vaker op en niet alleen op de Mechelse heide. In 2016 zouden er in het Maasland ook MTB routes opengaan. Dit zou in samenspraak gebeuren met de lokale MTB clubs uit Dilsen, Rekem, As, Opoeteren en het ANB. Allemaal goed en wel dat er routes komen en dit zelfs in samenspraak lokale MTB'ers maar dit gaat ten koste gaan van de vrijheid. Er zal enkel nog over die routes gereden mogen worden, erbuiten kan een boete opleveren. Toertochten enkel over het routes, wie gaat er betalen om een vaste route te rijden? Niemand -> Clubs zullen dus inkomsten verliezen uit de toertochten.

Er kunnen hier zo mooie en uitdagende routes gemaakt worden, maar als ANB het laatste woord heeft zul je ze ok met een gewone bomma fiets kunnen rijden.

De vergelijking met spaghetti is wel een goede. Ik eet graag spaghetti, maar niet meerdere keren per week!
racoonfreak
Mountainbiker

Post by racoonfreak »

Edlisjas wrote: Het zal dus wel een redelijk attractief parcours zijn maar ik vrees ook dat dit zowat het enige gaat zijn wat ons rest, althans in onze regio (Maaskant met uitbreiding Opoeteren, Opglabbeek, As) als we willen fietsen zullen we daar moeten fietsen. De verbodsborden rijzen de laatste weken als paddestoelen uit de grond. Dat is zo'n beetje als elke dag spaghetti eten, dat wordt je op den duur ook kotsmoe.
Ik denk dat je vrees gegrond is....hier in de omgeving maken we hetzelfde mee, vrijwel enkel de blosoroutes zijn nog toegestaan . Aan mij de keuze nu....de rest van mijn leven die saaie routes volgen...of het risico lopen dat er eens een bekeuring volgt. 8)
Headshot
Mountainbiker

Post by Headshot »

Je kan toch ook gewoon wegrijden als je iemand ziet
kona_bikearena
Mountainbiker
Location: kona-kula watt 2012, CKT 396 koersfiets model 2013, Thompson CR650 Carbon

Post by kona_bikearena »

Headshot wrote:Om over de invloed van bosbouw nog maar te zwijgen, die begaaien de boel soms serieus
Inderdaad, Ik respecteer bosopruiming maar ze hebben zopas in de omgevingen van winterslag en houthalen-oost alle bossen gedaan en alsof het met opzet is, alle paden (die tevens enorm leuk waren om te doen zowel te voet als met de fiets) dichtgelegd met de boomstammen. En deze lijken niet klaar voor ophaling maar allemaal ruw neergelegd op de paden.
Post Reply