welke ?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
vlier
Mountainbiker

welke ?

Post by vlier »

welke zou ik kiezen , nog een beginneling op dat gebied

http://granvillebikes.com/pulse.html#pulse" onclick="window.open(this.href);return false;

of

http://www.ridley-bikes.com/tw/nl/bikes ... -73-1508dm" onclick="window.open(this.href);return false;

en is er veel verschil tussen 2 x 10 of 3 x 10 versnellingen?
Reflex
Mountainbiker

Re: welke ?

Post by Reflex »

Laten we voorop stellen dat het alle 2 goede fietsen zijn om mee te beginnen. Ze bijten elkaar ook niet zoveel. De Ridley heeft naar mijn mening een betere achterderrie (Sram XO tov XT) en een beter frame en de Granville heeft weer betere remmen (Shimano XT tov Avid DB). Over het algemeen zit er wel een prijsverschil tussen de twee, waarbij de Ridley duurder is. Ik weet niet wat ze alle 2 kosten bij jouw LBS, maar als het klopt dat de Ridley duurder is zou ik zelf voor de Granville gaan, hoewel ik zelf vind dat de XO derrie net wat beter is als de XT, is een volledig afgemonteerde XT fiets gewoon perfect.

Enkel het frame (en de xo derrie) kan de iets duurdere prijs rechtvaardigen. Een carbonnen frame is over het algemeen net wat stijver dan een alu frame. Ik zou echter als het klopt dat er een prijsverschil in zit, eerder voor de meerprijs kijken voor een lichtgewicht wielsetje omdat ik denk dat je daar veel meer rijplezier door zult krijgen.

Dus als eindconclusie zou ik de Granville nemen en als je budget het toelaat (gelijk of eventueel na nog een paar maandjes sparen) zou ik er een lichter wielsetje bij kopen. Zo zou een XT setje niet misstaan, of eventueel een setje ZTR Crest, BOR XMD 366 etc met een naaf naar keuze. Je krijgt er dus eigenlijk een probleem bij, want welk wielsetje ga je nemen? :lol:
geertg
Mountainbiker

Post by geertg »

Beide zijn goede fietsen.

Wat betreft het verschil tussen 2 x 10 en 3 x 10 : ik stel vast dat de crank van de Ridley vooraan 38/24 gekoppeld aan een cassette achteraan van 12-36. Bergop kom je ver, toch als uw kracht en conditie enigszins iets is. Een 3 x 10 (bv. 22/30/40) lijkt mij niet nodig.

Bij de Granville worden geen details vermeld of vergis ik mij?

Ga wel eens voor alle zekerheid na of bij de Granville met "Group XT" wel alles XT is want ik herinner mij een discussie hieromtrent op het forum.
vlier
Mountainbiker

Post by vlier »

ik moet voor beide fietsen nagenoeg hetzelfde betalen :-D
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Dan moet er van de Granville nog wat af te praten zijn. Ik zie een adviesprijs bij de Granville van 1799 en bij de Ridley van 2399.
vlier
Mountainbiker

Post by vlier »

De granville rond de 1550 en de ridley via fabriek 1600 euro.
geertg
Mountainbiker

Post by geertg »

Dat is dan een korting van meer dan 30 % op de Ridley (model 2015), mooi.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Dan zou ik toch voor de Ridley gaan want die is wel een stuk lichter volgens mij en XO is een stapje beter tov XT naar mijn mening. Enkel ben ik geen fan van de remmetjes, maar echt slecht zijn die ook weer niet. Als later je budget het toelaat kun je altijd nog eens kijken voor een wielset, want een licht wielsetje geeft je zoveel meer fietsplezier.

Een 38/24 op een 650b fiets is meer dan genoeg om de steile hellingen op te komen. Op een 29er zijn er veel mensen die weinig macht hebben die graag een 22 zouden willen, maar een must is het niet. En aangezien een 650B kleinere wielen heeft zal je nog lichter kunnen trappen.
vlier
Mountainbiker

Post by vlier »

Oke al bedankt voor de uitleg , alweer wat slimmer geworden. Had nog een vraagje , voor naar de bos of zo te gaan maak ik al ettelijke km. . Gaat dat goed vooruit op het zwaarste verzet?
whaleshark
Mountainbiker
Location: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Post by whaleshark »

Dat hangt eigenlijk niet van je verzet af... maar van hoe hard je kunt trappen op je pedalen, hoe bochtig het pad is, omhoog, omlaag en hoe technisch het pad is...

Grtz
Post Reply