"Minister Landuyt tegen verplichting fietshelm"

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
cubeke
Mountainbiker

Post by cubeke »

vaast wrote: Als ik zie hoeveel mensen zich elke dag opnieuw achteloos in het verkeer werpen, dan vraag ik mij steeds af hoe het komt dat er zo weinig ongelukken gebeuren. !
ik denk dat dat dan toch sterk onderschat wordt. Dan is de verplichte verlichting op uw fiets ook overbodig, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij met licht rijdt of niet. Het is mss net het aantal slachtoffers die de politiek heeft doen beslissen dit dan toch te verplichten omdat gezond verstand blijkbaar ontoerijkend is. en ongeacht de zware boetes "zie" ik er nog veel zonder licht rijden.
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

Eigenlijk heb ik toch wel ooit eens een grellig accident gehad omdat ik geen helm op had.
na een gratis vat, bij ons in de streek is dat dus de hele avond gratis zuipen, ook eens naar huis gefietst. Tijdens het zwalpen heb ik dan een hoge rand van het voetpad geraakt waardoor ik tegen de grond ging.
Resultaat, een mooi geschaafd gezichtje, dus 1 week lang alleen maar soep kunnen eten. En daarbij nog een lichte hersenschudding, waardoor ik 3 dagen in het donker moest liggen.

Ik zie me eerlijk gezegd op zo'n moment ook geen helm meer op zetten, want ik was er toen toch niet toe in staat.
peter
Mountainbiker

Post by peter »

cubeke wrote:[ik denk dat dat dan toch sterk onderschat wordt. Dan is de verplichte verlichting op uw fiets ook overbodig, iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij met licht rijdt of niet. Het is mss net het aantal slachtoffers die de politiek heeft doen beslissen dit dan toch te verplichten omdat gezond verstand blijkbaar ontoerijkend is. en ongeacht de zware boetes "zie" ik er nog veel zonder licht rijden.
Er is wel een enorm risicoverschil tussen rijden zonder licht en helm he.
Elk jaar sterven er mensen door hoofdkwetsuren nadat ze van de trap vielen. Een helm veplichten dan maar als ge in de buurt van uw trap komt?
Het is ook zo dat er bijna geen dodelijke slachtoffers zijn bij een max snelheid van 30/u. Kunnen we dat ook verplichten dan?
Er zijn grenzen aan regulitis.
En zware boetes zijn onzin(behalve voor bepaalde overtredingen), 't is de pakkans die moet verhogen. Vergelijk autoweg VS met eentje bij ons.
nightbiker
Mountainbiker

Post by nightbiker »

Mijn dochter is pas 5 en gisteren tegen een snelheid van niet eens 10 km/uur tegen een verlichtingspaal gesmakt. Resultaat: 3 hechtingen in het aangezicht en een flinke deuk in haar helm. Al bij al weinig gebeurd dus. Maar zonder helm... 'k durf er niet aan denken!

Dus mijn boodschap: verplichting of niet, doe die helm op!!!!!!
spd
Mountainbiker

Post by spd »

'k ben persoonlijk tegen het VERPLICHTEN op zich... wat ni wil zeggen dat het sowieso veiliger is hé...
Maar voor voetgangers of klein pagadders die op nen trap spelen zou het ook veiliger zijn moesten die een helmke dragen...
gewoon gezond verstand gebruiken dus... laat de iets "veiligere" gasten gewoon een helmke opzetten (chapeau zelfs !! =D> ), maar laat de iets "roekelozere" gewoon met de haren in de wind rondcrossen :P

als ge nadien iets tegenkomt ni komen zagen natuurlijk :wink:
mario
Mountainbiker

Post by mario »

pedaalridder wrote:dus... laat de iets "veiligere" gasten gewoon een helmke opzetten (chapeau zelfs !! =D> ), maar laat de iets "roekelozere" gewoon met de haren in de wind rondcrossen :P

Ik denk niet dat jij kinderen hebt... #-o

Veilige of roekeloze kinderen, ze zijn allen even kwetsbaar hoor!!

Mario
spd
Mountainbiker

Post by spd »

mario wrote:
pedaalridder wrote:dus... laat de iets "veiligere" gasten gewoon een helmke opzetten (chapeau zelfs !! =D> ), maar laat de iets "roekelozere" gewoon met de haren in de wind rondcrossen :P

Mario
khad het ni over de kinderen... daar moeten de ouders tenslotte maar beslissen....

en nee 'k heb geen kinderen, maar der wordt aan gewerkt :lol:
mario
Mountainbiker

Post by mario »

pedaalridder wrote:
mario wrote:

Mario
khad het ni over de kinderen... daar moeten de ouders tenslotte maar beslissen....

en nee 'k heb geen kinderen, maar der wordt aan gewerkt :lol:
OH...sorry

Maar echt werken kun je dat nu toch niet noemen hé :wink: , of zeg het tenminste toch nooit zo tegen het vrouwke... :P
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

Misschien is een verplichting idd van het goeie teveel,maar elke fietser die je door een campagne kan overtuigen om de helm op te zetten is er één gewonnen en één die beter zal beschermd zijn bij een ongeval.
Musti
Mountainbiker

Post by Musti »

en verplichten maaar... vooral voor kinderen. Wees eens eerlijik: hoeveel van jullie hebben als kind een helm opgehad toen ze aan het fietsen waren (ik alleszins niet en we staken ook vanalles uit: om ter dichts tegen de muur rijden etc). En hoeveel van jullie hebben toen een stevig ongeval gehad dat volledig had kunnen voorkomen worden door het dragen van een helm, ik persoonlijk geen en ken er ook niemand (maar ben wel veel tegen de grond gepletst, kinderen hebben recht op builen en blauwe plekken).

En wie van deze grote woorden meneren van verplichten maar... doet zijn dagelijks verkeer (dus niet enkel woon-werk, maar ook winkelen, ook bij vrienden gaan, ook savonds mee uitgaan en dat het jaar rond etc) enkel en alleen met de fiets. Waarschijnlijk niet te veel. Ik wel en ik zie het niet zitten om dat alles te doen met een helm op. Ten eerste is dat behoorlijk onpraktisch (ga eens gaan winkelen met een helm in je rugzak), ten tweede vind ik dat het dan nog meer naar een sfeer gaat van 'fietsers zijn toch beschermd, dus we moeten der nog minder op letten'. Weg daarmee, de stad aan de fietsers en de voetgangers en het wordt al veel veiliger en de helm al veel minder noodzakelijk. Ten derde ben ik er absoluut van overtuigd dat het een ontradend effect heeft met als gevolg alleen maar meer auto's op de weg en een nog gevaarlijker situatie. (vraag eens aan mensen die sporadisch fietsen of ze het nog zouden doen als ze een helm moeten aankopen en hem dan ook nog dragen)

Maar wie er zelf voor kiest en diegenen die vinden dat ze hun kinderen zo beter kunnen beschermen: doe maar, ik stoor er mij niet aan en zal er nooit iemand een opmerking op geven.

En: ik draag mijn helm altijd in mountainbike verband (want dat vind ik een andere situatie, ik heb ook een ander rijgedrag op mijn mountainbike dan als ik in de stad rond rij)
Post Reply