Banden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

IRC Mythos O2
Luc
Mountainbiker

Post by Luc »

Ik wil niet moeilijk doen :wink: ... maar vind nu net die Mythos XC 2 nogal zwaar bollen achteraan. Als voorband vind ik hem perfect.

En als all round band achteraan eigenlijk ook, maar licht bollen doet hij naar mijn mening niet.

Luc,
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Met de fast Fred gaat ge ongeveer de snelste semislick in huis halen.

Als het wat meer alround moet zijn zijn een Comp s of een racing ralph
Luc
Mountainbiker

Post by Luc »

Fast fred is ook mijn favoriete snelste band.
Comp S lijkt me even snel maar biedt meer grip voor als het toch wat 'vettiger' wordt. Grote nadeel is de kwetsbaarheid ervan (scheurt vrij snel).
Racing Ralph heb ik geen ervaring mee. Profiel lijkt heel goed maar de reden waarom ik hem nog niet heb is omdat hij me nogal zwaar lijkt als 'snelle band'
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

De Mythos O2 is dan ook geen semislick maar een allrounder.
Voor specifiek terrein (nat, droog, modder, rotsen) vind je idd steeds een betere band maar persoonlijk vind ik het de beste allround band voor een marathon waar je allerlei terrein hebt en het weer steeds kan omslaan. Hij zal nooit de 'beste' zijn, maar zeker ook nooit teleurstellen, zeker niet in afdalingen en bochten.
Hij is wel een beetje zwaar (vandaar misschien het mindere 'bol'gevoel) maar dan weer lekbestendiger dan een andere band.
Bovendien een van de weinige tubeless banden die ik ken die je kan repareren met gewone lijm en een standaard klevertje (door de speciale film aan de binnenzijde) .
Luc
Mountainbiker

Post by Luc »

Daar zit allemaal wel een grond van waarheid in, maar als 'snel' mag je die band zeker niet omschrijven want dan gaat de topic starter toch teleurgesteld zijn bij eventuele aankoop.

BTW, een Fast Fred tubeless kan je ook perfect repareren met standaard reparatiemateriaal voor binnenbanden hoor. Michelin dan weer niet...

Als perfect compromis zou ik voor achteraan de Ritchey Z-max aanbevelen, maar die bestaat volgens mij niet in tubeless. Hier kan een latex vloeistof eventueel wel uitkomst bieden om de band om te vormen naar een tubeless exemplaar.
Vooraan zou ik echter zeker niet voor de Z-max gaan wegens te weinig zijdelingse grip en daardoor onvoorspelbaar gedrag. Daar blijft volgens mij de IRC Mythos XC 2 de beste keus.
homeboy
Mountainbiker

Post by homeboy »

De Specialized Rocksters UST zijn snel en redelijk allround. Wel maat 2.1, maar dat is eerder een voordeel op zwaar terrein.

Andere opties zijn volgens mij Michelin Comp S, Michelin XCR Dry, Hutchinson Python en Schwalbe Racing Ralph.

Dit type banden is in feite bedoeld voor droog (snel) terrein. Maar een beetje modder verteren ze wel.
Een meer allround oplossing kan zijn om vooraan een noppenband genre Jimmy of Explorer te monteren.

Ik heb met de RR niet UST gereden, die waren wel veel slechter in de modder dan de Rocksters. Maar dat kan ook liggen aan het verschil UST<>niet UST.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Ik vind de Continental Twister 1.9 echte aanraders
Iglo
Mountainbiker

Post by Iglo »

IK rijdt met de Hutchinson Python 2.0 UST. Tijdens de zomer liggen die banden d'erop voor mijn ritjes in de Alpen. Rijden lekker op asfalt, schotter ,boswegelkes en rotsondergrond.
Wat ze wel hebben (net zoals vele semi-slick toestanden), is dat ze snel hun grip verliezen als het TE nat wordt.
Mijn andere keuze zijn de Continental Explorers. Zeer goeie band met kwasi dezelfde eigenschappen als Python uitgezonderd : rolt minder licht en houdt heel wat beter tot goed als het nat ligt.

Een ander verschil tussen de twee banden is dat de Python sneller "aangeeft" wanneer je te "plat" een bocht neemt. Dan kun je nog corrigeren. Bij de conti is dit te laat en lig je op je b.....

Ik heb nog geen band gekend die ALLES aankan.

Greetz
diger
Pro

Post by diger »

geax mezcall =D>

bolt verschrikkelijk goed + goede grip
Post Reply