Ongehoord gedrag

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Kefke
Mountainbiker

Re: Ongehoord gedrag

Post by Kefke »

Reflex wrote:Maar wat een ander racen vind is voor sommigen gewoon lekker hun eigen tempo rijden. (Vandaar de aanhalingstekens...) Toertochten zijn er voor iedereen, ik wist niet dat er een max snelheid aan gekoppeld was.

Ik bedoel maar te zeggen, wie zijn jullie om te verbieden om lekker door te rijden en dat buiten de opgelegde uren? Het moet makkelijk kunnen zolang er maar wederzijdse respect is.
Voorbije zondag ben ik de toertoch in Mol gaan rijden.
30.000 mensen (blijkbaar, het was toch een massa alleszins)
Ik had een gemiddelde van 20km/u en haalde daarmee een hartslag van gemiddeld 160 (80% voor mijn leeftijd, da's goed doorfietsen maar nog net niet op je hart trappen)
https://connect.garmin.com/modern/activity/704279223" onclick="window.open(this.href);return false;
Tot welke categorie behoor ik dan? Ik word veel voorbij gestoken en ik steek er ook regelmatig voorbij.
Als er plaats is zwaai ik meestal dat ze doorkunnen en dat wordt gewaardeerd. Als ik iemand voorbij wil roep ik de kant ("LINKS!" of "RECHTS!") maar ik kan gerust wachten tot de singletrack voorbij is.

Ik heb er totaal geen moeite mee dat er mensen sneller willen, ik begrijp dat heel erg goed. Maar je kan toch niet verwachten dat een "gemiddelde" rijder zoals ik bijna in angst moet rijden om iemand op te houden?

Zou het dan geen goed idee zijn om tijdstippen in te lassen "voorbehouden" voor snelle rijders zodat de mensen die zich frustreren aan langzame rijders zich toewijden om dan specifiek te gaan rijden en zodat de andere in rust kunnen rijden?
Dat verbiedt de sporters niet om op andere tijdstippen door te rijden, maar dan is er tenminste ergens een tijdstip dat jullie zeker zijn om door te rijden indien gewenst.

Er moet toch ergens een compromis zijn waar iedereen (beetje) beter van wordt? :(
Dit is geen aanval aan hardrijders, dit is eerder een hand van een "amateur" om hand-in-hand samen van toertochten te genieten :p
kazzz
Mountainbiker

Post by kazzz »

Heel kort, want ik dacht dat deze absurde discussie al alles had gehad:
- als jou conditie verbetert en je dus met een zelfde HS 22km/u kan rijden, zal je dus verplicht worden vroeger of later te starten?
- terwijl je helemaal niet "lijkt" harder te fietsen, want je HS blijft hetzelfde..
- en wat zijn dan de categoriën? De hardrijders die geen techniek hebben en moeten afstappen als er een boompje ligt en dus zo ook andere ophouden, of wanneer er een goeie ST is minder snel kunnen draaien of keren??
- Of enkel echte MTb'ers, die zowel op een ST als op een vlak stuk snel kunnen rijden?
- wie bepaald per tocht het gemiddelde? Hoe weet jij welk gemiddelde je gaat rijden op die tocht?

... sommige mensen zouden toch beter is wat meer moeten nadenken.. zucht.. ](*,)
Kefke
Mountainbiker

Post by Kefke »

kazzz wrote:Heel kort, want ik dacht dat deze absurde discussie al alles had gehad:
- als jou conditie verbetert en je dus met een zelfde HS 22km/u kan rijden, zal je dus verplicht worden vroeger of later te starten?
- terwijl je helemaal niet "lijkt" harder te fietsen, want je HS blijft hetzelfde..
- en wat zijn dan de categoriën? De hardrijders die geen techniek hebben en moeten afstappen als er een boompje ligt en dus zo ook andere ophouden, of wanneer er een goeie ST is minder snel kunnen draaien of keren??
- Of enkel echte MTb'ers, die zowel op een ST als op een vlak stuk snel kunnen rijden?
- wie bepaald per tocht het gemiddelde? Hoe weet jij welk gemiddelde je gaat rijden op die tocht?

... sommige mensen zouden toch beter is wat meer moeten nadenken.. zucht.. ](*,)
Huh? Ik snap de aanvallende reactie niet. Ik stel alleen maar een vraag :roll:

Het enigste voorstel wat ik deed was om bij de "advertentie" van een toertocht een tijdstip te melden dat aangeraden is voor de hardrijders te starten. Beginners/kinderen kunnen dan erna starten en rustig fietsen en de snelle mannen kunnen zich ook uitleven. Waarschijnlijk zal ik iets over het hoofd zien, maar daar dient een forum toch voor, om over zulke dingen te overleggen? Anders lijkt het volledig topic redellijk nutteloos? :roll:
Boebbel
Forum beheerder

Post by Boebbel »

Ik denk dat je nogal kort door de bocht gaat om dit topic te herleiden tot je voorstel. :-?

Persoonlijk heb ik nog maar weinig last gehad van het fenomeen waar het hier over gaat en zie zo'n "suggestie starttijd" helemaal niet zitten. Een half uurke in je bed blijven liggen of juist een beetje vroeger vertrekken zodat je zeker 's middags weer thuis bent, is toch een deel van de vrijheid van de huidige starturen.

Zelf probeer ik redelijk vroeg te starten zodat - zeker in deze periode - het parkoer nog niet kapot gereden is door duizenden voor mij.
Kefke
Mountainbiker

Post by Kefke »

Boebbel wrote:Ik denk dat je nogal kort door de bocht gaat om dit topic te herleiden tot je voorstel. :-?

Persoonlijk heb ik nog maar weinig last gehad van het fenomeen waar het hier over gaat en zie zo'n "suggestie starttijd" helemaal niet zitten. Een half uurke in je bed blijven liggen of juist een beetje vroeger vertrekken zodat je zeker 's middags weer thuis bent, is toch een deel van de vrijheid van de huidige starturen.

Zelf probeer ik redelijk vroeg te starten zodat - zeker in deze periode - het parkoer nog niet kapot gereden is door duizenden voor mij.
Dat is maar een voorstel en mits ik geen expert was verwachtte ik inderdaad een tegen argument. Da's toch net het punt van een discussie?

Het blijft een suggestie hé, daarom ben je niet verplicht om je daaraan te houden. Maar op die manier kunnen de mensen die zich er zwaar aan ergeren fietsen zonder tragere mensen te moeten passeren. Als je op een random moment start is dat natuurlijk geen probleem maar dan moet je er tegen kunnen dat er mensen minder snel zijn dan jou.
Als ze bijvoorbeeld zeggen: Hi-temp start @9:30, dan weten de beginners, mama's en papa's en de mensen die geen haast hebben dat wanneer ze erna starten ze normaal weinig snelle mensen gaan hinderen mits die dan al voor hun zouden moeten zijn.

Maarja, het was maar een voorstel en misschien was het kort door de bocht maar ik zie nog niet echt een reden waarom het zo'n slecht idee is.
buck
Mountainbiker

Post by buck »

het sleutelwoord in heel deze discussie is "respect".

Verplichte uren ed geven alleen maar wrevel wat leidt tot afbreuk van de sport en de over het algemeen goede sfeer rond een toertocht.

Ik vind dat het op de meeste toertochten nog goed meevalt, ik ben een gemiddelde rijder en wij "testen" elkaar ook wel eens op een toertochtje maar we proberen dit zeker niet te doen ten koste van andere "tragere" rijders.

En trouwens wie durft er hier zeggen dat ze nog nooit iemand gehinderd hebben, ik alvast niet :-D
Kefke
Mountainbiker

Post by Kefke »

buck wrote:het sleutelwoord in heel deze discussie is "respect".

Verplichte uren ed geven alleen maar wrevel wat leidt tot afbreuk van de sport en de over het algemeen goede sfeer rond een toertocht.

Ik vind dat het op de meeste toertochten nog goed meevalt, ik ben een gemiddelde rijder en wij "testen" elkaar ook wel eens op een toertochtje maar we proberen dit zeker niet te doen ten koste van andere "tragere" rijders.

En trouwens wie durft er hier zeggen dat ze nog nooit iemand gehinderd hebben, ik alvast niet :-D
Nogmaals, suggestie uren hé. Niets verplichten.
Het enigste verschil zou dan zijn dat de mensen die erna starten minder bang moeten hebben om te hinderen en de mensen die ervoor starten dat ze mindere trage mensen voor hun gaan hebben.
Ik hoor regelmatig dat mensen bang hebben om toertochten te rijden omdat ze te traag zouden zijn, da's toch te jammer he.

Ik zal zeker al iemand opgehouden hebben. Soms merk ik gewoon niet dat er iemand achter mij rijdt en als ik het wel merk probeer ik aan de kant te gaan of een gebaar te doen indien er plaats voor is. Ik ga me echt niet (ver)stoppen om de snellere door te laten gaan, ik heb evenveel recht om op mijn spoor te rijden dan de rest. Maar de praktijk is dat ik regelmatig wel (onbewust) in een slecht spoor kom omdat ik het vervelend vind dat ik iemand ophou #-o

Voor mij moet er helemaal niets veranderen, ik vind toertochten geweldig. Ik dacht gewoon te brainstormen zodat de snelleren er ook evenveel plezier aan hebben dan ik.
Maar als niemand er een probleem mee heeft heeft een discussie ook geen zin inderdaad.
kazzz
Mountainbiker

Post by kazzz »

Kefke wrote:
kazzz wrote:Heel kort, want ik dacht dat deze absurde discussie al alles had gehad:

Huh? Ik snap de aanvallende reactie niet. Ik stel alleen maar een vraag :roll:

Het enigste voorstel wat ik deed was om bij de "advertentie" van een toertocht een tijdstip te melden dat aangeraden is voor de hardrijders te starten. Beginners/kinderen kunnen dan erna starten en rustig fietsen en de snelle mannen kunnen zich ook uitleven. Waarschijnlijk zal ik iets over het hoofd zien, maar daar dient een forum toch voor, om over zulke dingen te overleggen? Anders lijkt het volledig topic redellijk nutteloos? :roll:
Ok dan, stap voor stap: definieer HARDRIJDER aub.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Als je op een toertocht bang bent om iemand op te houden en vervolgens als er iemand achter je zit angstvallig in een verkeerd spoor schiet ben je al verkeerd bezig. Diegene die in wil halen zal echt wel ergens de ruimte vinden om in te halen. Als je dus gewoon op je tempo door fietst en waar mogelijk een klein beetje aan de rand gaat fietsen op een plek waar ingehaald kan worden dan gaat het prima.

Ik zie vaak mensen angstvallig omkijken en vervolgens de benen stil houden om een ander te laten passeren. Hiermee hinder je een ander enkel maar en voor jezelf kan het ook nooit fijn zijn.

Specifieke starttijden voor "hardrijders" is onmogelijk. Je kan niet voorkomen dat de minderen dan ook gaan rijden en je krijgt de discussie over wat is "hard". Het blijft tevens een toertocht geen wedstrijd. Bij een chrono doen ze dit overigens wel vaak.

Iedereen zijn eigen tempo en zolang we dat van elkaar accepteren komt het goed. Ik heb vaak genoeg mensen horen roepen en schelden omdat ik wat harder ging als die ander. "Racekonijn" is een veel gebruikt woord. Zelfs als je op een karrespoor van 3 meter breedt in gaat halen krijg je soms nog commentaar.

Maar laten we het niet erger maken dan het is. In 99 van de 100 gevallen gaat alles goed samen. Laten we ons dan eens 1 keer van die 100 aan elkaar ergeren. Zo is dat nu eenmaal in deze maatschappij.
Kefke
Mountainbiker

Post by Kefke »

Reflex wrote:Als je op een toertocht bang bent om iemand op te houden en vervolgens als er iemand achter je zit angstvallig in een verkeerd spoor schiet ben je al verkeerd bezig. Diegene die in wil halen zal echt wel ergens de ruimte vinden om in te halen. Als je dus gewoon op je tempo door fietst en waar mogelijk een klein beetje aan de rand gaat fietsen op een plek waar ingehaald kan worden dan gaat het prima.

Ik zie vaak mensen angstvallig omkijken en vervolgens de benen stil houden om een ander te laten passeren. Hiermee hinder je een ander enkel maar en voor jezelf kan het ook nooit fijn zijn.

Specifieke starttijden voor "hardrijders" is onmogelijk. Je kan niet voorkomen dat de minderen dan ook gaan rijden en je krijgt de discussie over wat is "hard". Het blijft tevens een toertocht geen wedstrijd. Bij een chrono doen ze dit overigens wel vaak.

Iedereen zijn eigen tempo en zolang we dat van elkaar accepteren komt het goed. Ik heb vaak genoeg mensen horen roepen en schelden omdat ik wat harder ging als die ander. "Racekonijn" is een veel gebruikt woord. Zelfs als je op een karrespoor van 3 meter breedt in gaat halen krijg je soms nog commentaar.

Maar laten we het niet erger maken dan het is. In 99 van de 100 gevallen gaat alles goed samen. Laten we ons dan eens 1 keer van die 100 aan elkaar ergeren. Zo is dat nu eenmaal in deze maatschappij.
Kan ik niets aan toevoegen! Als ze mij voorbijsteken heb ik daar alleen maar respect voor (tenzij ik ze daarna terug tegen kom op een steile helling/technisch stuk :roll: )
Dit stukje kan zo in het VWB boekje wat vandaag bij mij in de bus viel als het van mij af hangt ;-)
Post Reply