Banden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

bebob wrote:
A d r i wrote:Black Jack in de modder, vergeet het.
achteraan zou misschien nog lukken, maar vooraan heeft hij geen grip genoeg.
Adri,

jij hebt blijkbaar ervaring met deze band.

Bedoel je zijdelingse grip of grip tout-court?

Ik denk dat je vooraan vooral een band nodig hebt met lage rolweerstand en veel zijdelingse grip voor de bochten.

Achteraan vooral grip bij rechtdoor rijden omdat daar de tractiekracht zit. Meer rolweerstand zul je er dan moeten bijnemen.

Ik heb namelijk een nieuwe Black Jack liggen om mijn Michelin Comp S light te vervangen vooraan. (Achteraan Michelin XLS)

Graag je feedback.
vooraan grip vind ik het belangrijkste, wat ben je met hoge snelheid door een goede trekkracht achteraan als het onbestuurbaar word?

wat mijn bandenkeuze betreft vanvoor goede grip (in de zomer leg je er meestal ene met minder grip omdat je die dan toch niet nodig hebt), zodat ik overal door kan sturen zonder weg te schuiven, en achteraan zijdelingse grip om niet in de bocht weg te schuiven en een profiel dat volstaat om overal door te trekken, en mag al eens rondslippen zolang het niet hinderlijk is en niet overdreven.
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Net terug van een ritje Solveldroute met een Jimmy 2.1 vooraan.
Goeie band, maar niet voor de modder. 1 maal net niet gevallen, van de fiets gesprongen, maar kader geraakt met scheenbeen en een zwelling van jewelste tot gevolg.
Verder veel glijmomenten en offcamber grip veel te slecht.
Een Jimmy komt er vooraan bij mij enkel nog op bij droog weer, of eventueel als achterband.
Had achteraan een Michelin Hot S liggen en daar trek je overal mee door, de diepste modderpoelen inclusief.
Is wel een sleur van een band, goe trappen om vooruit te komen. Ideale trainingsband dus..
Motorbiker
Mountainbiker

welke bandendruk ?

Post by Motorbiker »

Zonet tt Kluisbergen gereden op een licht bevroren ondergrond.
Met de banden zeer hard opgepomp - trommelend geluid als je met je vingers ertegen tikt - ( minder rolweerstand ) had ik het gevoel dat de banden eerder afketsten tegen spoorranden en boomwortels dan er met enige grip over te gaan.
Kan er mij iemand uitleggen hoe de banden te pompen bij verschillende ondergronden en temperaturen.
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Hangt volledig van de omstandigheden af.
Kort samengevat:
"Platte" banden is meer grip, meer rolweerstand en meer kans op snakebite.
"Harde" banden is minder grip, minder rolweerstand en minder kans op snakebite.
Bij vriesweer zet ik m'n banden eerder hard dan zacht: omwille het snakebite-effect, maar dan neem ik de mindere grip erook bij.

En dan heb je nog eens de discusie tubless vs no tubless #-o
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

op gewone weg nooit te platte banden, zeker nie mee de scott manx, dan schuifde in iedere bocht mee uw achterwiel weg zonder de remhendel aan te raken.
kristoffer
Mountainbiker

Post by kristoffer »

Als ge da ni teveel over wilt nadenken voor da ge gaat rijden,kijkt op uwe band naar de druk die ze voorstellen en neem daar het gemiddelde van,da volsta op de meeste parcours wel zenne!Op de weg mogen ze iets harder!
Van Cot
Mountainbiker

Post by Van Cot »

en we kunnen ook niet zeggen hoeveel bar je moet nemen, da is persoonlijk, hangt van den band af en het wegdek, hagelandse modder is bijvoorbeeld helemaal anders dan kepische modder.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

op hard bevroren grond zet ik mijn banden hard, maar niet te hard.
Voor de meeste banden een 3 bar.
Loopt goed en geeft nog wat comfort.

Een band met een voldoende grof profiel en zachte rubber geeft dan zeker voldoende grip. Semi-slicks moeten soms wat platter om, zeker als het dooit, genoeg grip te geven.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Tussen de 2,5-3 bar is toch al een goed uitgangspunt, of ge nu
tubeless of met binnenbanden rijdt.
Da's mijn ervaring... :wink:

Dus ongeveer zoals bij uwe moto! :P
skippy
Mountainbiker

snelle tubeless banden

Post by skippy »

Ik ben op zoek naar een snelle tubelessband rond de maat 26*1,9 .mag eventueel 26*2,0 zijn maar het zou een snelle all round band moeten zijn.
Vlot op het asfalt en toch goeie grip op het terrein.(dus lage weerstand)
Thanks
:wink:
Post Reply