Transcanal 2015

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Harrehart123
Mountainbiker

Transcanal 2015

Post by Harrehart123 »

Hallo,

Ook dit jaar steken we weer de plas over met Transactief.
Twee dagen biken in the garden of England!

Afspraak in de vroege uurtjes op zaterdag 22 augustus in de buurt van Calais.
Dan een paar kilometers richting de ferry met de fiets.
Aan de andere kant een 75-tal km langsheen de kliffen en de marshes tot in Canterbury.
's Avonds een lekkere pint in "La Trappiste" en gaan eten in een gezellig restaurant.
De volgende dag langs de single tracks van oa Blean Wood en Kings Wood terug richting de kliffen van Dover.
Zondag namiddag komen we terug aan in Calais en haspelen de laatste kilometers af naar de auto's...

185 euro incl. overnachting / maaltijden / ferry / bagagevervoer / tracks / bevoorrading

Meer info of inschrijven?
http://www.transactief.be/portfolio/transcanal" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/transactief" onclick="window.open(this.href);return false;
http://eepurl.com/3OUBP" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog slechts 3 plaatsen vrij voor dit avontuur.
Max 30 deelnemers

Gr,
Harre
sierens
Mountainbiker
Location: ktm myroon sonic 12 (airbrush op je bike contact me)

Re: Transcanal 2015

Post by sierens »

Vorig weekend voor de 1ste maal mee geweest met transactief. We hebben met enkelen van ons clubje (wtc jabbeke :-D allias de emmakes) de oversteek gewaagt.

Aanrader voor iedereen, toffe bende, leuke mensen van de organisatie, alles zeeeeer goed aangepakt =D>
Bedankt alvast, en wie weet tot in kenia afzo :bounce:
de wes
Mountainbiker

Post by de wes »

Zaterdag 22/08/15 om 04 uur was het eindelijk zo ver. De Transcanal van http://www.transactief.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Na een veel te korte nacht opgestaan om mijn maatje Franky (aka John Beton of Noenkel Frans) op te halen en te vertrekken richting Sangate – Cap Blanc Nez, alwaar de Transcanal van start werd geschoten. Om 5u bij Franky aangekomen en na een koffietje samen met Geert vertrokken richting Frankrijk. Omstreeks 07.00 uur kwamen we aan op de parking van de Cap Blanc Nez. De vlag van Transactief was reeds in stelling gezet. Onze eerste ontmoeting met de mensen van Transactief (Harre, de madam van Harre, Jefke en Sara) was zeer hartelijk. Topmensen. Na de inschrijving de fietsen uitgeladen en ons klaargemaakt om te vertrekken.
07.45 uur. De spanning stijgt. We krijgen nog een laatste briefing en stipt om 8 uur wordt het startschot gegeven. Om het ons niet te moeilijk te maken, wordt er onmiddellijk gestart met een deftig klimmetje van Le mont Dubert :p . Questi van de hartslag wat omhoog te doen gaan.
Na de klim, was het zo'n kleine 13 tal km dalen richting Calais, waar we de ferry dienden te halen richting Dover.
Doch die 13 km liep niet echt zonder problemen. Onze Geert slaagde er in om drie lekke banden op te lopen. Evenals enkele andere deelnemers. Het was precies alsof ze de Franse gravé hadden vermalen met glas.
Na enkele banden te hebben gestopt en opgeblazen waren we allemaal op tijd aan de ferry. Aldaar werd beslist om de tubeless banden van Geert op te vullen met een biba. Eenmaal de grenscontrole's gepasseerd konden we nog een uurtje genieten op de ferryterminal van de stralende zon. Ondertussen maakten we ook kennis met de symphatieke medebikers.
Na een rustige overzet en een stevig Engels ontbijt zien we “The whit cliffs of Dover” opdoemen. Harre toonde onmiddellijk waar we straks gingen biken. Met een kleine geanimeerde ondertoon. :p

Eenmaal van de ferry, konden we er niet snel genoeg aan beginnen. Maar wat was het warm. Een temp van 34°C op Engelse bodem. Ik waande mijn in het Zuiden van Frankrijk. Na een korte briefing en een kleine bevoorrading werden de paarden gelost.
In eerste instantie was het eventjes wennen om de linkerkant van de weg te nemen. Na enkele tientallen meters konden we de White Cliffs beginnen te bedwingen. Met een mooie klim in de benen kwamen we boven aan. Met als beloning een prachtig zicht op Dover en de Noordzee. Van hieruit begon de fun met enkele prachtige trails over de cliffs. Eenmaal deze achter de rug waren dienden er zich nog zo'n 69 prachtige maar o zo hete kilometers off road aan. Zelden kwamen we nog met de fiets op verharde wegen. Door weide's, over graanvelden door boomgaarden, door bos …. WE LOVED IT.
Het “Betteshanger Country Park” met oa twee mooie singletracks, een BMX parcours en raceweg voor de racefietsen was ook een aanrader. Franky liet de beentjes daar eens goed draaien, terwijl Geert en ik de lussen wat meer op het gemak afwerkten. Nog enkele kilometers en we zouden de bekende ravitobox van Transactief moeten aantreffen. En jawel hoor, na enkele kilometers langs prachtige waterpartijen zien we plots wat medebikers staan bij de box. Daar zat van alles in. Wit – en bruin brood, kaas, ham, overheerlijk rijsttaartjes, zelf gebakken overherlijke koeken van de madam van Harre, bananen, chocolade, winegums, …. te veel om op te noemen. Na een deugdoende stop en enkele liters water te hebben bijgevuld aangezet voor nog zo'n 40 tal kilometers. Op en neer daar the gardens of England. Na zo'n 15 tal km kreeg ik plots een klopke van de zon. Maar door de Japans the van Sara (waarvoor dank) raakte ik er terug bovenop en kon ik de laatse 20km terug vlot afwerken. Te heet en ikke, gaan nu eenmaal niet zo goed samen :(
Na zo'n 84 prachtig kilometers aangekomen in een zeer mooie jeugdherberg in Canterbury.
De fietsen werden veilig opgeborgen in het “bikekot”.
Daarna kregen we elk een kamer toegewezen en konden we eindelijk genieten van een verfrissende en deugdoende douche.
Na de douche werden we allemaal uitgenodigd om een hapje en een drankje te nuttigen, vooraleer we naar Canterbury stad trokken om te gaan eten. Aldaar werden de vele poortjes, netels en braamstruiken besproken. Het motto van Harre is blijkbaar, als je er te voet door kan, dan kan je er ook door met de bike. En we hebben het geweten. Ondergetekende gaat na zijn buiteling in de Engelse netels, de eerstkomende jaren geen last krijg van reuma denk ik :p.
Na de maaltijd kropen we allen zeer vlug ons bedje in om zo goed als mogelijk uit te rusten voor

Dag 2 23/08/15 – 06 uur. Na een niet zo'n goede nachtrust omwille van twee vechtende Engelsmannen om 6u opgestaan douchke genomen en aangeschoven voor het ontbijt. Er was zowel een Engels als een continentaal ontbijt voorzien. Na de innerlijke mens te hebben aangesterkt zijn we omstreeks 7.50 uur aangezet voor wat terug een prachtige dag ging worden.
De eerste kilometers beloofden veel klimwerk. Op en neer reden we in een prachtig landschap richting Dover. De weersomstandigheden waren mij al wat meer gezind. Lees prachtig weer en niet TE warm. Aangekomen in Covet Ln Canterbury, kregen we een prachtig woud voorgeschoteld met prachtige klimmetjes en nog veel leukere afdalingen door het bos. Ons enthousiasme was zo groot, dat we er zelf nog een klimmetje hebben bijgenomen in een uitgedroogde rivierbe misdding. :p
Franky had ondertussen zijn buitenband wat naar de vaantjes gereden door iets te snel een steentje te raken. Na wat oplapwerk kon hij gelukkig de weg verder zetten.
Harre kon ons zeggen dat dag twee van de Transcanal XL nagenoeg gans de dag (zo'n 100km) in en rond dit woud afspeelde. Me like :p
Door probs met mijn gps raakte ik plots de track maar ook mijn twee maten kwijt, waardoor ik kilometer alleen heb gereden en blijkbaar ook verkeerd. Maar door een toeval kwam ik mijn maten plots terug tegen, waardoor we in principe de laatste 15 km richting Dover samen gingen verder zetten. Maar dan had ik niet gerekend op mijn gps. Na terug een prachtige Afdaling met zicht op Folkstone raakte ik opnieuw mijn maten kwijt, waardoor ik blijkbaar halverwege de afdaling volledig tot beneden ben gereden, waar ik eigenlijk diende boven te blijven en de tracks over de White cliffs te volgen. Zo ben ik in het centrum van Folkstone terecht gekomen, waardoor ik zo'n 20 km diende terug te keren richting Dover. Hierdoor heb ik nog een lange klim voor de wielen geschoven gekregen langs de A20 van Folkstone richting Dover. Zo heb ik blijkbaar nog een prachtige afdaling gemist van op de white cliffs richting Dover. :( Het positieve was wel dat ik extra hoogtemeters heb afgewerkt en extra kilometers lol.

Daar ik dacht te laat te zijn voor de ferry, ben ik de ferryterminal opgestoven, tot er plots een vriendelijke ferrybeambte mij tegen hield. Deze kon mij vertellen dat hij nog geen groep bikers had gezien …. Dus dan toch maar het noodnummer gebeld. Ik kreeg de immer vriendelijke Harre aan de lijn. Harre kon me vertellen dat zijn nog aan het BP station zaten en dat het nog eventjes ging duren vooraleer de groep er was. In plaats van de laatste op de terminal, was ik blijkbaar de eerste lol.
Na de groep te hebben vervoegd, kregen we bij het wachten op het inschepen een Britse bui over ons heen. Franky zag dit niet zo goed meer zitten. Gelukkig konden we ergens binnen schuilen. Tijdens de “overzet” werd de innerlijke mens nog wat aangesterkt, gezien we op Franse bodem nog zo'n 32 km voor de wielen kregen geschoven.
Het weer zag er niet zo goed uit, maar we hadden geluk. Bij het ontschepen regende het nog wat, maar enkele kilometers later kwam de zon terug door de wolken piepen.
Wat we daarna nog voor de wielen geschoven kregen waren, nog enkele lange mooie klimmen, een technisch afdaling, een technisch speeltuintje :p en als dessert zo'n 500 m lange klim tot de parking van de Cap Blanc Nez.
Moe maar zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer tevreden kwamen we aan, alwaar we zeer enthousiast door Harre, madam Harre en Sara werden onthaald met nog een hapje en een drankje.
Ik kan maar 1 ding zeggen over deze organisatie: DEZE WAS TOP.
Sowieso ga ik nog enkele van hun georganiseerde ritten rijden. Voor allen die de mountainbike genegen zijn, kan ik zeker Transactief aanraden.

Harre en Sara BEDANKT voor de prachtige tweedaagse.

De Wes
patje2
Mountainbiker

Post by patje2 »

Volgend jaar toch eens eentje proberen mee te doen mijn voorkeur gaat naar de transcanal de andere ritten zijn voor mij te zwaar. Maar zit toch nog met een vraagje hoe doen jullie het met de GPS ginder andere kaart steken of stelt transactief GPS toestellen ter beschikking die daar gebruikt kunnen worden?
whaleshark
Mountainbiker
Location: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Post by whaleshark »

Altijd leuk om een mooi verslag te lezen...
sierens
Mountainbiker
Location: ktm myroon sonic 12 (airbrush op je bike contact me)

Post by sierens »

@patje: je moet uiteraard zelf beschikken over een gps toestel. Kaarten van Engeland/Frankrijk kun je gratis downloaden. Dit leggen ze trouwens allemaal goed uit in email. Je kan uiteraard meerijden met iemand die ook een gps heeft, maar of jullie dit beiden leuk vinden... Of je zou iemand moeten kennen.
chrisper
Moderator

Post by chrisper »

ik ben ook wel geinteresseerd in zo een avontuur, maar ik weet niet goed wat ik hier kan verwachten.
hoe goed moet je bvb getraint zijn voor zo een tocht?
steeds denk ik dat ik het misschien niet zal aankunnen en durf ik ook de stap dan niet te wagen.
iemand misschien een voorbeeld van een parcours?
Dia-biker
Mountainbiker

Post by Dia-biker »

Ik kijk alvast uit naar de Transcanal planning van 2016.
Als het in m'n agenda in te plannen valt zal ik er ongetwijfeld graag bij zijn...
[-o<
Harrehart123
Mountainbiker

Post by Harrehart123 »

Check onze website ;-)
Kalender staat online...
Harrehart123
Mountainbiker

Post by Harrehart123 »

Transcanal XL... De Transcanal maar dan met een dag extra ter plaatste om te raggen op de single tracks rond Canterbury. We hebben nog een paar plaatsen vrij voor de editie tijdens het Pinksterweekend.
Who is in for some fun?

http://transactief.us5.list-manage1.com ... a0568515ab" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply