Hoge hartslag

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
cedric0903
Mountainbiker

Hoge hartslag

Post by cedric0903 »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen een polar v800 met hartslagsensor erbij. Nu ben ik al twee keer gaan rijden ermee en als ik dan thuiskom heb ik hele hoge hartslagen. Soms zelfs 200. Ik ben nu wel maar 16 jaar maar ik zit direct aan een hartskag van 175 of meer. Als ik dan stop of trager fietst dan daalt hij wel heel snel terug naar 130 ongeveer. Is dit normaal en wat zou ik er best mee doen?

Alvast bedankt

Cedric
_alain_
Mountainbiker

Re: Hoge hartslag

Post by _alain_ »

cedric0903 wrote:wat zou ik er best mee doen?
Niet meer op kijken en jezelf amuseren.
dannyvk
Mountainbiker

Post by dannyvk »

cedric0903 wrote:Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen een polar v800 met hartslagsensor erbij. Nu ben ik al twee keer gaan rijden ermee en als ik dan thuiskom heb ik hele hoge hartslagen. Soms zelfs 200. Ik ben nu wel maar 16 jaar maar ik zit direct aan een hartskag van 175 of meer. Als ik dan stop of trager fietst dan daalt hij wel heel snel terug naar 130 ongeveer. Is dit normaal en wat zou ik er best mee doen?

Alvast bedankt

Cedric

Als je zeker wilt zijn even een inspanning test laten doen bij cardioloog zodat je zeker kan zijn.
Kan ook zijn dat je schildklier te snel werkt.

Grtjs

Danny
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Voel je jezelf lekker tijdens het fietsen en erna? Geen klachten? Denk het niet omdat het je nu pas opvalt nu je een hartslagmeter hebt. Dan gewoon lekker doorfietsen en er niet te veel aandacht aan schenken. Wat conditie opbouwen en je zal minder snel omhoog gaan. Een test is nergens voor nodig als je geen klachten hebt.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

geen conditie... dan stijgt de hartslag pijlsnel.

als je thuiskomt met zo'n pols, lijkt het me een beetje dat je de laatste km nog eens doorgeduwd hebt, wat je beter niet doet (laatse 5-7km = losrijden)

maak je je zorgen ? laat een inspanning-cardio test doen.
in dat geval ben je het beste af bij Dr. janssens luc te Bonheiden (st emeldia ziekenhuis), die ook kijkt naar mogelijke afwijkingen in de +90% inspanningszone (de meesten doen dat niet)
cedric0903
Mountainbiker

Post by cedric0903 »

Reflex wrote:Voel je jezelf lekker tijdens het fietsen en erna? Geen klachten? Denk het niet omdat het je nu pas opvalt nu je een hartslagmeter hebt. Dan gewoon lekker doorfietsen en er niet te veel aandacht aan schenken. Wat conditie opbouwen en je zal minder snel omhoog gaan. Een test is nergens voor nodig als je geen klachten hebt.

Ja rijdens en na het fietsen voel ik helemaal niets.
Sunn Xtreme wrote:geen conditie... dan stijgt de hartslag pijlsnel.

als je thuiskomt met zo'n pols, lijkt het me een beetje dat je de laatste km nog eens doorgeduwd hebt, wat je beter niet doet (laatse 5-7km = losrijden)

maak je je zorgen ? laat een inspanning-cardio test doen.
in dat geval ben je het beste af bij Dr. janssens luc te Bonheiden (st emeldia ziekenhuis), die ook kijkt naar mogelijke afwijkingen in de +90% inspanningszone (de meesten doen dat niet)
Maar dat vind ik juist raar want ik rij in een club en daar rij ik bij de besten. Het is niet dat hij opeens van 110 naar 180 gaat hoor. Hij stijgt geleidelijk tot 165 en daarna gaat hij opeens hoog en terug laag.

Alvast bedankt allemaal voor de reacties.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Geen zorgen maken en lekker fietsen. Enkel misschien oppassen dat je in de club niet steeds elkaar te snel af probeert te zijn. Competitie drift is goed maar de lange rustige trainingen moeten de overhand blijven houden.
cedric0903
Mountainbiker

Post by cedric0903 »

Reflex wrote:Geen zorgen maken en lekker fietsen. Enkel misschien oppassen dat je in de club niet steeds elkaar te snel af probeert te zijn. Competitie drift is goed maar de lange rustige trainingen moeten de overhand blijven houden.
Ik denk dat daar het probleem wat zit, het zijn meestal geen rustige trainingen. Wat bedoe je met lang? En moet dat dan op de baan of in het bos?
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Lees eens wat over trainingschema's en de verschillende soorten trainingen. Het merendeel van je ritten zou op een lage hartslag maar met een lange duur moeten zijn om echt beter te worden. Met lange duur bedoel ik dan minimaal 2 aan 3 uur. Ik doe nu bijvoorbeeld ritten van tussen de 4 en 5 uur.

Maar dit gaat niet enkel op voor mensen die vooruit willen. Ook als je puur voor het plezier fietst dan is het belangrijk om niet steeds op en rond je maximaal te rijden. Je hebt dan meer kans op blessures.
prideandglory1891
Mountainbiker

Post by prideandglory1891 »

Wat is je doel?

Je amuseren? Rij dan gewoon verder zoals jij je u daar het beste bij voelt en op de manier waarop jij er het meeste fun aan hebt.

Wil je competitie gaan rijden, dan moet je trainen en op je hartslag, duur, voeding enzo gaan letten.
Post Reply