Bladen versleten?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Mattiegoal01
Mountainbiker

Bladen versleten?

Post by Mattiegoal01 »

Hallo iedereen,

laatste tijd heb ik veel last van een geblokkeerde ketting bij beklimmingen.
Zeker nu met de winter en de modderige baantjes.
Ik las op dit forum dat dit chainsuck zou kunnen zijn?

zijn mijn bladen echt aan vervanging toe of niet?
ze lijken mij niet echt helemaal versleten... (heb hier wel niet veel verstand van... :-)

Als ze versleten zouden zijn, ben ik dan beter/goedkoper af met 1X11 setting?
Ik rij nu ook al +/- 90% enkel op middenste blad vooraan.

alvast bedankt voor de reacties!

foto's van de bladen..

[img][IMG]http://i95.photobucket.com/albums/l147/maartenmattens/20141227_133343_zps13c790e5.jpg[/img][/img]

[img][IMG]http://i95.photobucket.com/albums/l147/maartenmattens/20141227_134643_zpsc2b87728.jpg[/img][/img]
xdevil
Mountainbiker

Re: Bladen versleten?

Post by xdevil »

u cassette ziet er nog goed genoeg uit in mijn ogen , u voorste kleinste blad is versleten, u ander 2 kunnen misschien nog effe mee ma echt lang ook wel ni meer denk ik.
TASMANIAN DEVIL
Mountainbiker
Location: Gary Fisher superfly/BLUE cross cxc/BMC slc01/SCOTT addict rc/CERVELO r3 sl/GT ZASKAR carbon 9R TEAM

Post by TASMANIAN DEVIL »

kleinste blad is het minst versleten. Middelste blad is zeker versleten en grootste heeft zijn beste tijd ook gehad.
xdevil
Mountainbiker

Post by xdevil »

ze hebben mij gezegt als die tanden puntig zijn geworden zijn ze op , en die kleinste is toch puntig ?
TASMANIAN DEVIL
Mountainbiker
Location: Gary Fisher superfly/BLUE cross cxc/BMC slc01/SCOTT addict rc/CERVELO r3 sl/GT ZASKAR carbon 9R TEAM

Post by TASMANIAN DEVIL »

Dan is dit nieuw tandwiel ook versleten :wink:
Image

Als je tandwielen de vorm hebben van een haaienvin, zijn ze versleten. Kleinste tandwiel is sowiso al wat puntiger.
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

Tandwielen hoeven zeker nog niet vervangen te worden!
De punten een klein beetje rondvijlen zodat ze beter loslaten. Dat is al.
Mattiegoal01
Mountainbiker

Post by Mattiegoal01 »

Bedankt iedereen voor de reacties.

ik ga allereerst het "rondvijlen" van de tanden proberen zoal Byorka zegt. proberen kan geen kwaad :-D .
anders zal het een nieuw setje zijn..

indien het toch niet beter is met het vijlen,.heb ik op dit forum ook veel goede reacties gelezen voor een stalen LX blad ipv XT.

of

Beter omschakelen naar 1 aandrijving ipv 3? ik las dat er dan minder problemen met vuilafvoer en dergelijk zijn ook. en ik rij bijna altijd op middenste blad...

ik las in mountainbikeplus de ombouw naar 1aandrijving.
vooraan alles af en tandwiel van raceface, en achteraan een extra groot blad bijmonteren.

heeft iemand hiermee ervaring?
ik vermoed dat het niet zo simpel is dan het lijkt of wel?

ik rij nu shimano Deore XT. vooraan 22T.32T.44T achteraan: 9speed: 11T tot 32T
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

die tandwielen zijn alles behalve versleten , reden waarom je nu wat meer chainstuck hebt is gewoon omdat er veel meer modder ligt :lol: , maar serieus, die tandwielen zijn zeker niet versleten.

ivm omschakelen naar een 1x11 , je fiets nu 90% van de tijd op je middenblad, maar dus ook 10% van de tijd op een ander blad he... bezint eer je begint zou ik zeggen...
corragio
Mountainbiker

Post by corragio »

Voorste tandwielen is niets mis mee ze.

Uw cassette vanachter daarentegen lijkt me absoluut haar beste tijd gehad te hebben en gezien cassette slijt me je ketting heeft je ketting er wss ook van.
Leg je ketting eens op je middelste blad vooraan en trek de ketting met je nagel/schroevendraaier weg van het blad naar voor/voorwiel toe, als je de ketting trekt en ze beweegt zo weg dat je bijna de hele tand kan zien van het tandblad eronder, dus ze lijkt "los" dan is ze aan vervanging toe.
Uit ervaring is het door zo een versleten ketting/cassette toestand dat je veel geregelder chainsuck hebt.

Gisteren nog hetzelfde gedaan vr men schoonpa die in uw situatie hetzelfde voor had...

De cassette op de foto zie je ook aan het 3e-4e-5e tandwielke dat er "braampjes" opzitten aan de tandjes, waar je zo met uw nagel aan kan vast hangen, daardoor dat ze volgens mij zo versleten lijkt.
sam2300
Mountainbiker

Post by sam2300 »

Klopt wel wat je zegt, maar die braamkes heb je snel hoor... Als alles goed staat afgesteld zou je er nog van verschieten hoe lang je met een semi versleten setup kan rijden.

Kan in dit geval wel niet oordelen, krijg de foto niet vergroot op mijn gsm. Wou maar zeggen dat sommigen wel heel snel hun gerief vervangen. Ik rijd bijvoorbeeld al heel de winter probleemloos met een ketting waarbij het rekmetertje er tussen valt, en ze dus vrij ver van het blad komt met het trucje dat hierboven aangegeven is.
Post Reply