Zelf ben ik ook een zeer gepassioneerd hengelaar(maar dan eerder op de Leuvens Vaart), zie mijn nicknaamsteven meirlaen wrote:haha, Den Damse vaart.
Naast MTB ga ik ook graag vissen, ik heb verschillende jaren den damse bevist en wat mij betreft is het jaagpad langs de vaart niet het uitgelezen pad om aan 35 - 40 /u af te vlammen. Zeker met grote groepen.
Die kunnen toch perfect aan de overkant rijden zonder overlast te veroorzaken.
Nu den Damse vaart is al jaren een discussiepunt tussen vissers, wandelaars, fietsers, racers en omwonende.
Zelf heb ik ook al genoeg mogen opzij springen voor die race-piloten, in plaats van snelheid remmers zouden ze daar beter van die korte nijdige drempeltjes leggen. Er zal zo al heel veel ruzie vermeden worden.
Het is een onderwerp die op heel veel visforums terug komt, grote groepen wielertoeristen die zich in een wedstrijd wanen en als het moet iedereen van de weg zouden rijden.
Gelukkig zijn ze niet allemaal zo.
unrealstevie schreef:
Ik ben zelf ook fietser, en scheer wel eens met de tijdritfiets langs het jaagpad. Ik heb nog nooit problemen gehad met vissers. Het komt er op aan een beetje te anticiperen en respect te hebben voor mekaar. De vaart is een fijne plaats om buiten te sporten, en daar mag iedereen van profiteren. Ik heb al een paar keer geluk gehad, met een hengelaar die zijn vaste stukken doorschoof naar achteren, maar daar zijn remmen voor. Als je dan alles dichtgooit met een piepende schuiver, krijg je eerder een merci dan een 'fck u'.
+1 Helemaal mee eens stevie!! :)
Je hebt verschillende karakters, die dan "brave" en "stoute" mensen geven. Deze verschillende mensen hebben dan ook nog eens andere hobby's, zoals bv vissen en fietsen. Je komt dan uit bij "brave" en "stoute" vissers en "brave" en "stoute" fietsers.
Brave visser: ééntje die eventjes wacht als er een fietser net langs komt, of zich haast om de weg vrij te maken, en zich excuseert als hij onverwacht toch anderen hindert.
Stoute visser: eentje die aan alles zijn broek veegt, en helemaal geen rekening houd met de andere (water)weggebruikers, dikwijls ook scheldende woorden gebruikt als niet iedereen voor hem wijkt.
Brave fietser: ééntje die zijn snelheid aanpast wanneer hij langs een groepje vissers langskomt, en begrip toont wanneer een hengelaar zijn materiaal(eventjes) zijn baan hindert.
Stoute fietser: ééntje die telkens vloekt als hij ook meer eventjes snelheid dient te minderen voor een hindernis, en zelfs met opzet over materiaal gaat rijden.
Bij een ontmoeting van visser en fietser, krijg je dus de kans dat één van beiden de "brave" is, en is er geen probleem. Ideaal is zelfs dat beide van goede inborst zijn, en dan krijg je een superbeleving van beiden hun hobby's met wederzijds respect, en dikwijls gepaard met hartelijke begroetingen.
Problematisch word het enkel wanneer beiden van geen wijken weten, en de waterweg kompleet voor zichzelf opeisen. Met gevloek, schade en zelfs in een uitzonderlijk geval fysieke bedreigingen of geweld tot gevolg.
Vraag jezelf dus volgende keer af, "heb ikzelf de nodige respect voor mijn medemens (en waterweg gebruiker)?" of behoor ik eerder tot de catogerie "stoute" visser... Als je uzelf opstelt als "brave" visser, ga je in ieder geval zelf minder hinder hebben, en een betere beleving krijgen van je hobby lans deze trekwegen! :D
Komt dit "brave" en "stoute" hier ook niet van toepassing in deze topic? Stel jezelf op als "brave", als inhaler, of als tragere rijder, en de kans op conflicten mindert in het kwadraat.