Die hond had er u afgelopen of wat?adrenalinerush wrote:na een lange 50meter was ik er eindelijk van af.
MTB en (loslopende) honden
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- ---jakke---
- Mountainbiker
Re: MTB en (loslopende) honden
Post by ---jakke--- »
Vandaag nog een dobberman achter mij aan gehad. Kwam hem tegen in het bos op een singeltrack waar ik niet goed bekend was. Wist niet wat te doen stoppen of er volle bak langs rijden, ben dan toch maar voor de 2e optie gegaan er dus volle bak langs. Toen ik achteruit keek zat hij al in mijn wiel, ik dacht geen probleem zolang ik nergens indraai waar het doodloopt waar ik op een bepaald moment wel schrik voor had. Ik maar roepen en zijn baas hoorde ik in de verte ook roepen. Toen ik na tijdje nog eens omkeek was hij plotseling verdwenen, was toch wel even schrikken. Je zegt altijd wel van als mij da gebeurt stop ik gewoon en blijf ik kalm maar zo simpel is da ni. 
- steviejanneke
- Mountainbiker
Post by steviejanneke »
---jakke--- wrote:Vandaag nog een dobberman achter mij aan gehad. Kwam hem tegen in het bos op een singeltrack waar ik niet goed bekend was. Wist niet wat te doen stoppen of er volle bak langs rijden, ben dan toch maar voor de 2e optie gegaan er dus volle bak langs. Toen ik achteruit keek zat hij al in mijn wiel, ik dacht geen probleem zolang ik nergens indraai waar het doodloopt waar ik op een bepaald moment wel schrik voor had. Ik maar roepen en zijn baas hoorde ik in de verte ook roepen. Toen ik na tijdje nog eens omkeek was hij plotseling verdwenen, was toch wel even schrikken. Je zegt altijd wel van als mij da gebeurt stop ik gewoon en blijf ik kalm maar zo simpel is da ni.
een hond die niet geleerd is om te bijten kan je nog fietsen (dobbermanns zie je bijna nooit in de sport)
ene die het wel kan zeker niet door fietsen (ik heb mij nog aan +40km/h laten omhoog trekken door 1 Belgische herder op een mtb.... hoevlug denk je dat hij kan lopen los naar een doelwit... wat dan U is)
en een hond die geleerd is in de sport zal 9/10 als je stil staat aanblaffen tot de geleider komt (tenzij veldwerk dat is zowat de enige sport waar ze direct mogen inbijten... maar weinig die deze sport doen)
- Dickie
- Mountainbiker
??steviejanneke wrote: een hond die niet geleerd is om te bijten kan je nog fietsen (dobbermanns zie je bijna nooit in de sport)
ene die het wel kan zeker niet door fietsen (ik heb mij nog aan +40km/h laten omhoog trekken door 1 Belgische herder op een mtb.... hoevlug denk je dat hij kan lopen los naar een doelwit... wat dan U is)
en een hond die geleerd is in de sport zal 9/10 als je stil staat aanblaffen tot de geleider komt (tenzij veldwerk dat is zowat de enige sport waar ze direct mogen inbijten... maar weinig die deze sport doen)
Van een Belgische Herder op een mtb heb ik minder schrik, met die korte poten krijgt die imo nooit zo snel de pedalen rond.
De flik heeft net een 'dobberman' (of 'dobbervrouw'?) te pakken sé:

- Harrehart123
- Mountainbiker
Post by Harrehart123 »
Ik fiets vaak in landen waar veel loslopende honden zijn die niet gewoon zijn om fietsers tegen te komen.
Uit voorzorg heb ik me toch laten vaccineren tegen hondsdolheid.
Heb nu horen zeggen dat het nog maar 1 spuitje is ipv 3...
Ik neem alvast geen enkel risico!
Doorfietsen of stoppen weeg ik bij elke situatie af.
Al vergt stoppen voor een hond zonder begeleider toch wel meer durf dan doorrijden
Uit voorzorg heb ik me toch laten vaccineren tegen hondsdolheid.
Heb nu horen zeggen dat het nog maar 1 spuitje is ipv 3...
Ik neem alvast geen enkel risico!
Doorfietsen of stoppen weeg ik bij elke situatie af.
Al vergt stoppen voor een hond zonder begeleider toch wel meer durf dan doorrijden
- BerggeitCasualFietser
- Mountainbiker
Post by BerggeitCasualFietser »
Als je zoals Mathieu Van Der Poel met je fiets rondzwaait zal die hond ook wel eens nadenken vooraleer hij die kroontjes tegen zijn tanden krijgt....
Heb zelf drie honden nu, en als ik ga wandelen (3e is er net bijgekomen) liet ik ze wel altijd los, maar hield ze binnen afstand. Als je dan zelf gaat fietsen, denk je nadien wel aan zo'n voorvallen natuurlijk...
Heb zelf drie honden nu, en als ik ga wandelen (3e is er net bijgekomen) liet ik ze wel altijd los, maar hield ze binnen afstand. Als je dan zelf gaat fietsen, denk je nadien wel aan zo'n voorvallen natuurlijk...
- whaleshark
- Mountainbiker
- Location: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem
Post by whaleshark »
In El Medano, Tenerife heb je veel canyons met ondiepe grotten, die bewoond worden door daklozen,
Een Barranco ( kloof) waar we ieder jaar veel door rijden ( prachtige single track ) wordt steeds meer bewoond, nu staan er ook al tentjes...
10 dagen geleden passeerde ik zo'n "holwoning" en kreeg ik een zeer agressief blaffende halsbandloze hond achter me aan... ik reed niet zo vlug, het was in een stuk los zand, ik bleef dezelfde snelheid aan houden ( een hond kun je niet los rijden) en hield de hond in het oog... hij bleef steeds op een metertje linksachter en bleef blaffen.
Ik sprak de hond steeds maar rustig toe, hij bleef blaffen en na een zeer lange minuut stopte hij...en keerde terug naar zijn "territorium ? "...
Tijdens die erg lange minuut heb ik me steeds afgevraagd, rij ik nu beter verder, of stap ik af en hou ik mijn MTB tussen de hond en mij...
Een Barranco ( kloof) waar we ieder jaar veel door rijden ( prachtige single track ) wordt steeds meer bewoond, nu staan er ook al tentjes...
10 dagen geleden passeerde ik zo'n "holwoning" en kreeg ik een zeer agressief blaffende halsbandloze hond achter me aan... ik reed niet zo vlug, het was in een stuk los zand, ik bleef dezelfde snelheid aan houden ( een hond kun je niet los rijden) en hield de hond in het oog... hij bleef steeds op een metertje linksachter en bleef blaffen.
Ik sprak de hond steeds maar rustig toe, hij bleef blaffen en na een zeer lange minuut stopte hij...en keerde terug naar zijn "territorium ? "...
Tijdens die erg lange minuut heb ik me steeds afgevraagd, rij ik nu beter verder, of stap ik af en hou ik mijn MTB tussen de hond en mij...
- Headshot
- Mountainbiker
- Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder
Er rijden thans veel herders rond op de MTB ze hebben zelfs een club die een marathon organiseert
Hehe altijd toppers!
Heb zelf ook een hond die bijna altijd los loopt als ik in the middle of nowhere wandel. Hij luistert gelukkig goed en trekt zich geen hol aan van fietsers of wandelaars (anders zou ik het risico ook niet willen lopen). Ik roep hem wel altijd even bij mij als ik mensen zie komen. Het probleem met sommige fietsers is wel dat ze absoluut 30/u willen blijven rijden en die zijn dus rapper bij mij dan mijne hond dan doe ik ook geen moeite om hem te roepen want dat kan alleen maar gevaarlijke situaties opleveren. Dat is dan doorgaans ook het type volk dat belachelijke praat begint te verkopen en om een of andere reden moet dat ook altijd luid gebeuren... Vroeger gegarandeerd miserie, ondertussen zijn we een dag ouder en heb ik er vooral compassie mee. :)
Zelf wel eens een Mechelaar tegen gekomen die naar mijn schoen begon te happen en mij dus ineens in mijn schoen beet. Gelijk van de fiets gesprongen en de fiets tussen mij en de hond gezet. Een paar seconden later was hij gekalmeerd en liep hij terug weg. Beetje mijn eigen schuld omdat ik ervan uit ging dat hij niks zou doen omdat hij los liep, had beter wat meer vertraagd en de eigenaar laten weten dat ik er was (ik naderde langs achteren).
Mijn tips:
Ga ervan uit dat ze niets doen als ze los lopen. Ik ken niet 1 honden eigenaar die een hond laat loslopen waarvan hij weet dat hij kan bijten.
Vertraag en maak uw aanwezigheid kenbaar aan de eigenaar. Als die in paniek schiet en begint te roepen: vertraag nog maar wat meer
9/10 roept hij zijn hond bij hem en kan iedereen daarna weer rustig zijn gangetje gaan. Wie weet kan er wel een "goeiendag" af of "merci".
Als ge toch uw verzuurde geest wilt ventileren, ge kunt dat gewoon zeggen, ge moet dat niet roepen. Het is niet omdat ze een hond hebben, dat ze hardhorig zijn. Of grow a pair en stop even om in discussie te gaan. Wie weet brengt het de tegenpartij tot inkeer... Zij die in uw spoor volgen, zullen u dankbaar zijn! Maar dat is waarschijnlijk slecht voor het gemiddelde en ik verdenk u ervan een baanjeannet te zijn die des zomers op jaagpaden tegen 50/u naast fietsende kinderen en ouderlingen raast zonder in te houden :)
Soit, ik kom zoals iedereen genoeg honden tegen onderweg en die ontmoetingen verlopen doorgaans in een positief sfeertje.
Martin Gaus
Over and out
Heb zelf ook een hond die bijna altijd los loopt als ik in the middle of nowhere wandel. Hij luistert gelukkig goed en trekt zich geen hol aan van fietsers of wandelaars (anders zou ik het risico ook niet willen lopen). Ik roep hem wel altijd even bij mij als ik mensen zie komen. Het probleem met sommige fietsers is wel dat ze absoluut 30/u willen blijven rijden en die zijn dus rapper bij mij dan mijne hond dan doe ik ook geen moeite om hem te roepen want dat kan alleen maar gevaarlijke situaties opleveren. Dat is dan doorgaans ook het type volk dat belachelijke praat begint te verkopen en om een of andere reden moet dat ook altijd luid gebeuren... Vroeger gegarandeerd miserie, ondertussen zijn we een dag ouder en heb ik er vooral compassie mee. :)
Zelf wel eens een Mechelaar tegen gekomen die naar mijn schoen begon te happen en mij dus ineens in mijn schoen beet. Gelijk van de fiets gesprongen en de fiets tussen mij en de hond gezet. Een paar seconden later was hij gekalmeerd en liep hij terug weg. Beetje mijn eigen schuld omdat ik ervan uit ging dat hij niks zou doen omdat hij los liep, had beter wat meer vertraagd en de eigenaar laten weten dat ik er was (ik naderde langs achteren).
Mijn tips:
Ga ervan uit dat ze niets doen als ze los lopen. Ik ken niet 1 honden eigenaar die een hond laat loslopen waarvan hij weet dat hij kan bijten.
Vertraag en maak uw aanwezigheid kenbaar aan de eigenaar. Als die in paniek schiet en begint te roepen: vertraag nog maar wat meer
Als ge toch uw verzuurde geest wilt ventileren, ge kunt dat gewoon zeggen, ge moet dat niet roepen. Het is niet omdat ze een hond hebben, dat ze hardhorig zijn. Of grow a pair en stop even om in discussie te gaan. Wie weet brengt het de tegenpartij tot inkeer... Zij die in uw spoor volgen, zullen u dankbaar zijn! Maar dat is waarschijnlijk slecht voor het gemiddelde en ik verdenk u ervan een baanjeannet te zijn die des zomers op jaagpaden tegen 50/u naast fietsende kinderen en ouderlingen raast zonder in te houden :)
Soit, ik kom zoals iedereen genoeg honden tegen onderweg en die ontmoetingen verlopen doorgaans in een positief sfeertje.
Martin Gaus
Over and out