ontsteking patellapees

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
bip bip
Mountainbiker
Location: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

ontsteking patellapees

Post by bip bip »

Al enige tijd last van de knie, meer bepaald net onder de knie. Verdict; ontsteking op de patellapees.
Probleem zou opgelost moeten geraken door te rusten en ontstekingsremmers te nemen.
Toch gaat het herstel traag. Bijkomend heeft de doc mij enkele beurten kiné bijgeschreven.
Iemand hier ervaring mee of andere nuttige tips?

grt,
bip bip
kenny
Mountainbiker

Re: ontsteking patellapees

Post by kenny »

Geduld, pillekes (diclofenac?) nemen, behandelen met voltaren spray, de kine zijn werk laten doen (vraag naar oefeningen voor stabiliteit ook) en als je gaat rijden een patellabrace dragen.
Voor mij is dit een regelmatig terugkerend probleem.
De Wreter
Mountainbiker

Post by De Wreter »

Ja....als het alleen daar is paar weekjes.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

een lastige plaats... even wat rusten, veel ijs leggen, ontstekingsremmers, en beste inspuiten met een stevige ontstekingsremmer.

de oorzaak ligt vaak aan :
te ver naar voor gesteld zadel, te laag zitten, schoenplaatje te ver voorwaarts (geeft zeer veel druk op de knie en slechte kracht/drukverdeling)

Fysieke oorzaak ligt vaak te zoeken in slecht sporen van de pattelapees, met hoofdoorzaak een onevenwicht tussen de verschillende pezen net boven de knie? bij een buiging in een bepaalde hoek wil de patellapees ontsporen uit de groef in de patella (knieschijf). Vaak zitten dan ook bepaalde spieren van het dijbeen in een soort stresstoestand waardoor ze continue een bepaalde spanning blijven houden (ook in rust en de slaap)
zoja... een chiropractor met toepassing van triggerpoint therapie is dan aangewezen, daarna de knie die de kniezone EN het dijbeen bewerkt.
tevens ook veel stretchen, vooral gericht op dijbenen, lies,en bekken/heupzone.

een andere fysieke oorzaak ligt hem in het vetkussentje net onder de knieschijf, in de holte, waar de patellapees nog overloopt en hecht aan het scheenbeen. Wanneer dat wat uithard, door gewezen ontstekingen, of andere, geeft dat wrijving op de pees en blijft dat bij herhaling opspelen.
indien dat het geval is, is MSM sterk aangewezen. je kan ook chronodroitine en glucosamine gebruiken of combineren (nog beter) met MSM. (MSM is veel krachtiger dan de 2 andere) om kraakbeen en vetkussentjes op termijn weer soepel te krijgen. Tevens kan ook lokale behandeling met een specifiek middel (inspuitingen rondom de zone en boven de knie op de gespannen delen) veel resultaat opleveren. (bepaalde artsen doen dat, de meesten hebben er geen kaas van gegeten en spuiten helaas diep lokaas in de ontsteking zelf, terwijl de oorzaak vaak elders zit en de ontsteking een gevolg ervan is)

dit is een lastige om te genezen. als je fietst, mag je bos en veld schrappen... weerstand en kracht zetten zijn absoluut uit den boze.
profi
Mountainbiker
Location: Lynskey Ridegeline SS, Salsa spearfich , On one inbred SS

Post by profi »

Wat is MSM , zou die best ook nemen voor men probleem met men vetkussentjes :-)
profi
Mountainbiker

Post by profi »

profi wrote:Wat is MSM , zou die best ook nemen voor men probleem met men vetkussentjes :-)
methylsulfonylmethaan zal het zijn zeker :-
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

[quote="profi"]Wat is MSM , zou die best ook nemen voor men probleem met men vetkussentjes :-)[/quote]

voor dat soort vetkussentjes kan je beter meer bewegen :wink:
bip bip
Mountainbiker
Location: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Post by bip bip »

ondertussen is de pijn fel verminderd, maar nog niet weg. Straks mijn eerste beurt kine, hopelijk kan ik binnenkort terug voorzichtig de fiets op. Ik zal mezelf moeten intomen want de honger is al groot na enkele weken inactiviteit.
grt,
bip bip
dannyvk
Mountainbiker

Post by dannyvk »

bip bip wrote:ondertussen is de pijn fel verminderd, maar nog niet weg. Straks mijn eerste beurt kine, hopelijk kan ik binnenkort terug voorzichtig de fiets op. Ik zal mezelf moeten intomen want de honger is al groot na enkele weken inactiviteit.
grt,
bip bip
Allé we kunnen te samen starten zit ook paar weken op verplichte rust #-o
profi
Mountainbiker

Post by profi »

Sunn Xtreme wrote:
profi wrote:Wat is MSM , zou die best ook nemen voor men probleem met men vetkussentjes :-)

voor dat soort vetkussentjes kan je beter meer bewegen :wink:
Hihi , die heb ik niet , maar jij bedoelt toch het vetlichaam van hoffa !
Post Reply