Ongehoord gedrag

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
arneken
Mountainbiker

Re: Ongehoord gedrag

Post by arneken »

Soit vandaag ook de onbeleefde biker gespeeld. Blijkbaar worden sommige bewegingen rap nogal mis geïnterpreteerd.

Het begon al met een koppel bikers (vader en zoon zo blijkt) die achter ons aansluiten na een zone. Wij recuppen wat (want twas een zwaren) en doen teken dat ze gerust mogen voorbijsteken. ze kiezen om in het wiel te blijven hagen en dus rijden wij door. Continue achter ons horen we: "en nu recuppen" en "in dat wiel blijven é". Terwijl wij aan een aardig tempo doorrijden. Ik had nog wat last van mijn val in het begin van de tocht dus los mijn pols nog even voor we aan een nieuwe dreef beginnen aan de Damse vaart. Terwijl ontdek ik een putje in het wegdek voor mij en trek, reflexmatig, mijn remmen dicht. Natuurlijk met die jonge gast in mijn achterwiel.

Gevaarlijk van mij en foutief, maar op dat moment had ik geen zin om op mijnen maat te rijden en zag ik dat precies als enige oplossing.

Kreeg ik daar de wind vanvoor van die vader dat ik een showke opvoerde en dat ik zijn zoon zijn in gevaar bracht en sie en la. Nog voor ik mijn verhaal kwijt kan, krijg ik al naar mijn kop gesmeten dat ik mijn mond moet houden of dat hij mijn keel wel eens zal vastpakken. Soit, ik verdedig mij natuurlijk want viel van redelijk hoog (ja, ergens stoorde het mij dat ze in ons wiel plakten, maar serieus ik rij echt niemand de bosjes in daarvoor). Maar tegelijk vond ik het ook geen houding om in het bijzijn te prediken over gevaarlijk rijden, maar dan zo'n taal uit te slaan.

Uiteindelijk toch mijn excuses aan die jongen aangeboden want, toegegeven, het bleef mij fout dat hij schrok en moest uitwijken.

Storend dat er zo rap dan een oordeel geveld wordt, maar soit mochten ze dit lezen ... Ik zit er wel wat mee in mijn maag dus excuus en hopelijk passeren we elkaar wel nog eens.
Kefke
Mountainbiker

Post by Kefke »

arneken wrote:Soit vandaag ook de onbeleefde biker gespeeld. Blijkbaar worden sommige bewegingen rap nogal mis geïnterpreteerd.

Het begon al met een koppel bikers (vader en zoon zo blijkt) die achter ons aansluiten na een zone. Wij recuppen wat (want twas een zwaren) en doen teken dat ze gerust mogen voorbijsteken. ze kiezen om in het wiel te blijven hagen en dus rijden wij door. Continue achter ons horen we: "en nu recuppen" en "in dat wiel blijven é". Terwijl wij aan een aardig tempo doorrijden. Ik had nog wat last van mijn val in het begin van de tocht dus los mijn pols nog even voor we aan een nieuwe dreef beginnen aan de Damse vaart. Terwijl ontdek ik een putje in het wegdek voor mij en trek, reflexmatig, mijn remmen dicht. Natuurlijk met die jonge gast in mijn achterwiel.

Gevaarlijk van mij en foutief, maar op dat moment had ik geen zin om op mijnen maat te rijden en zag ik dat precies als enige oplossing.

Kreeg ik daar de wind vanvoor van die vader dat ik een showke opvoerde en dat ik zijn zoon zijn in gevaar bracht en sie en la. Nog voor ik mijn verhaal kwijt kan, krijg ik al naar mijn kop gesmeten dat ik mijn mond moet houden of dat hij mijn keel wel eens zal vastpakken. Soit, ik verdedig mij natuurlijk want viel van redelijk hoog (ja, ergens stoorde het mij dat ze in ons wiel plakten, maar serieus ik rij echt niemand de bosjes in daarvoor). Maar tegelijk vond ik het ook geen houding om in het bijzijn te prediken over gevaarlijk rijden, maar dan zo'n taal uit te slaan.

Uiteindelijk toch mijn excuses aan die jongen aangeboden want, toegegeven, het bleef mij fout dat hij schrok en moest uitwijken.

Storend dat er zo rap dan een oordeel geveld wordt, maar soit mochten ze dit lezen ... Ik zit er wel wat mee in mijn maag dus excuus en hopelijk passeren we elkaar wel nog eens.
Ik ken niet het volledige verhaal, maar als je in iemand zijn wil hangt er je rijdt er op in dan is het je eigen dikke fout. Als je op Zolder in pelleton rijdt dat je dan kort rijdt snap ik want normaal moet je daar niet snel stoppen.
Maar bij MTB'en kan er altijd iets zijn. Ik hou net extra afstand omdat je anders niet ziet wat eraan komt.
Ik zou er niet mee in je maag zitten hoor.
AEE
Mountainbiker

Post by AEE »

Ik ben een beginnende mtb'ker en heb dit weekend ook een minder leuke ervaring gehad :evil:

Begrijp ook best dat ik in de weg rij voor mensen die een hoger tempo en meer techniek hebben, maar een beetje respect is normaal toch iets dat je bij je opvoeding hebt meegekregen.

Zeker wetende dat mensen als ik altijd hun best doen om zo snel mogelijk de weg vrij te maken, de onervarenheid maakt hier wel het resultaat dat dit wel iets langer duurt dan bij een ervaren persoon.

Hierbij wil ik dan toch nog even vermelden dat jongens die met clubkledij en/of kledij van een fietswinkel (team) met deze ook zouden moeten beseffen dat zij hiermee ook een verantwoordelijkheid dragen.
Het dragen hiervan is het vertegenwoordigen van iets of iemand, dit zou moeten fungeren als uithangbord van deze organisatie.
voorbeeldig rijgedrag, respect en beleefdheid zijn dan volgens mij kernwoorden van goede publiciteit voor de zaak/club die zij vertegenwoordigen.

Dit kan dan enkel maar resulteren in een positieve uitstraling => meer klanten / meer leden. Daar asociaal gedrag enkel maar resulteert in => minderklanten / slechte naam.

grtz
SB
Mountainbiker

Post by SB »

Als ge al de onnozelaars wilt vermijden moet ge zo laat mogelijk vertrekken. Of ardense toertocht uitkiezen, daar is de sfeer heel wat gemoedelijker en minder volk.
sam2300
Mountainbiker

Post by sam2300 »

De zaterdag in Hamme nochtans als quasi laatste vertrokken en toch nog ene tegengekomen die denkt dat ik en enkele voorgangers voor ons plezier vertragen voor een klimmetje, alwaar een van de technisch mindere goden was afgestapt.
Met uiteraard het gekende gevolg, halverwege de klim moet hij ook van de fiets, met veel gevloek en getier...

Daarna is hij een tijdje in mijn vizier blijven rijden, tot hij ergens een pijltje miste en verkeerd reed. Ik had hem nog kunnen waarschuwen, maar das dan de tol die je betaalt voor zulk gedrag...
fishie
Mountainbiker

Post by fishie »

sam2300 wrote: Daarna is hij een tijdje in mijn vizier blijven rijden, tot hij ergens een pijltje miste en verkeerd reed. Ik had hem nog kunnen waarschuwen, maar das dan de tol die je betaalt voor zulk gedrag...
:-" :-D
vedet
Mountainbiker

Post by vedet »

AEE wrote:Ik ben een beginnende mtb'ker en heb dit weekend ook een minder leuke ervaring gehad :evil:

Begrijp ook best dat ik in de weg rij voor mensen die een hoger tempo en meer techniek hebben, maar een beetje respect is normaal toch iets dat je bij je opvoeding hebt meegekregen.

Zeker wetende dat mensen als ik altijd hun best doen om zo snel mogelijk de weg vrij te maken, de onervarenheid maakt hier wel het resultaat dat dit wel iets langer duurt dan bij een ervaren persoon.

Hierbij wil ik dan toch nog even vermelden dat jongens die met clubkledij en/of kledij van een fietswinkel (team) met deze ook zouden moeten beseffen dat zij hiermee ook een verantwoordelijkheid dragen.
Het dragen hiervan is het vertegenwoordigen van iets of iemand, dit zou moeten fungeren als uithangbord van deze organisatie.
voorbeeldig rijgedrag, respect en beleefdheid zijn dan volgens mij kernwoorden van goede publiciteit voor de zaak/club die zij vertegenwoordigen.

Dit kan dan enkel maar resulteren in een positieve uitstraling => meer klanten / meer leden. Daar asociaal gedrag enkel maar resulteert in => minderklanten / slechte naam.

grtz
gewoon de naam noemen... 't zal al een begin zijn.
patje2
Mountainbiker

Post by patje2 »

arneken wrote:Soit vandaag ook de onbeleefde biker gespeeld. Blijkbaar worden sommige bewegingen rap nogal mis geïnterpreteerd.

Volgens je verhaal remde je om zelf niet te vallen en niet om de mensen achter je in gevaar te brengen.
Dus ga je niet in de fout volgens mij. Je had vel kunnen verwittigen door PUT te roepen als je er nog tijd en adam voor had natuurlijk.
Ik rij meetsal een tempo dat ik een voledige tt kan aanhouden en heb dus nergen rekupstroken nodig waardoor ik als volgt kan anticiperen. Als het mij iriteert dat er iemand in mijn wiel blijft hangen ga ik gewoon langzaam aan versnellen en max 1a2km of 5min later is mijn aanhangwagentje meestal weg.
Ik volg dit topic al enkele jaren maar moet zeggen dat ik nog nooit een probleem gehad heb met onsportief gedrag van mede bikers en ik heb ook wel al veel tragere bikers voorbij gereden en wordt ook nu en dan eens door snelere voorbij gereden.
arneken
Mountainbiker

Post by arneken »

Met recuppen bedoel ik eigenlijk nog altijd 25km/uur rijden, maar das is voor ons een goed tempo'tje dat we makkelijk kunnen aanhouden :) Tgohja, het vorige week ook nog meegemaakt dat ik in een bos even achter een "tragen" moest hangen, maar dan wacht je gewoon tot hij/zij aan de kant gaat natuurlijk. Soms "vlam" ik wel even iemand voorbij op een strook, das waar, maar meestal kies ik dan wel een plek waar het volgens mij kan.

Het zal altijd wel een discussiepunt blijven, denk ik.
Nic_k_name
Mountainbiker

Post by Nic_k_name »

Op een Mtb toertocht nog nooit iets onsportiefs meegemaakt.
Als ik hoor dat er tijdens een single track iemand achter mij zit dan zoek ik een plaatsje om uit te wijken en die dan door te laten. Ik heb al altijd een dank u of dergelijke gekregen.
Wat me wel verschrikkelijk stoort is wanneer ik op zondagnamiddag een wandeling maak met het gezin langs de Damse Vaart. We wandelen dan 2 aan 2 en mooi langs de kant maar als er iemand uit de andere richting komt dan is de weg toch efkes bijna volledig bezet. Als er net op dat moment een groepje wielertoeristen afkomt... HEI YEP HALLO EI! Enz... We moeten dan maar in het water springen?
Ik heb respect voor iedereen zijn sport en hobby maar dit is toch verschrikkelijk. Ze vragen zich dan af waarom men langs andere jaagpaden de befaamde ribbelstroken aanleggen. Op een mooie dag is er zeer veel verkeer langs mooie paadjes en dan lijkt me dit niet het moment om efkes met een peletonneke aan een rotvaart er tussen te gaan rijden! Ps er is een maximum snelheid van 30km/h net omdat het er zo druk kan zijn.
8)
Post Reply