Keuzehulp voor een nieuwkomer.

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
Fred Touring
Mountainbiker

Keuzehulp voor een nieuwkomer.

Post by Fred Touring »

Eerst en vooral zal ik mezelf kort voorstellen. Ik ben Frederik 25 jaar oud/jong :-D Ik werk als mecanicien aan auto's en mountainbiken is relatief nieuw voor mij. Vroeger wel al paar keer gaan mountainbiken met school. Ik probeer toch altijd wat sportief bezig te zijn. Ik fitness meestal 3x per week. Ga sporadisch eens gaan lopen en gaan zwemmen. Maar nu kriebelt het de laatste tijd om toch opnieuw te gaan mountainbiken.

Daarmee dat ik ook hier een nieuwe topic maak in verband met de keuze van een fiets. Ik heb de topic "Aankoopadvies voor beginners" eens goed doorgenomen. Zelf zou ik graag met de fiets toch minstens 1 à 2 maal per maand eens een leuke toertocht doen (meer indien mogelijk). Maar ook nog gebruiken om bij goed weer naar de fitness fietsen (als wijze van opwarming).

Ik schuim af en toe wel eens de tweedehands websites af en kijk wel eens goed rond naar een leuke betaalbare hardtail. Mijn budget voor de fiets zelf ligt rond de €700. Ik reken ook nog eens +- €300 voor bijkomende fietsuitrusting.

Toch twijfel ik sterk tussen een nieuwe of een tweedehands fiets. Aangezien ik niet weet op welke dingen ik specifiek moet letten bij de aankoop van een tweedehands. Ook schat ik de kans groter dat er achteraf wel iets aan mankeert aan de fiets. Bij de aankoop van een nieuwe is die kans er ook maar toch kleiner. (tenzij je een "Aldi-bike" koopt)

Ik werd aangeraden van iemand om een nieuwe fiets te kopen van Canyon. Helaas vallen deze enkel online te bestellen en kan je niet zomaar in de fietswinkel deze gaan testen. Maar de technische specificaties vind ik relatief goed meevallen voor de prijs. http://www.canyon.com/nl/mountainbikes/bike.html?b=3601. Is het dan niet beter om deze nieuw te kopen en indien er toch breuk is deze te vervangen door een kwalitatief beter onderdeel? Aangezien je evenveel of meer risco loopt om breuk te hebben bij een tweedehands fiets.

Zelf ben ik 1m86cm met binnenbeen lengte van 88cm. Welk frame neem ik dan best? Indien ik graag comfortabel wil rondrijden. Ga ik beter voor een 27.5" of een 29" Mijn belangrijkste doel is vooral mijn conditie terug op peil te krijgen.

Met vriendelijke groeten

Frederik
ChristiaanMTB
Mountainbiker

Re: Keuzehulp voor een nieuwkomer.

Post by ChristiaanMTB »

Ik ben vanaf vandaag trotse eigenaar van een Cube Analog 27.5 en de verkoper vertelde mij dat maat 20 ideaal was voor een persoon rond 1,85m. Ik heb de tussenmaat 27.5 genomen, omdat deze iets wendbaarder is dan de 29'er en toch vlotter rijd dan de 26'er. Hopelijk heb je er iets aan.
4ti5
Mountainbiker

Post by 4ti5 »

ChristiaanMTB wrote: Ik heb de tussenmaat 27.5 genomen, omdat deze iets wendbaarder is dan de 29'er en toch vlotter rijd dan de 26'er. Hopelijk heb je er iets aan.
Spreek je uit ervaring ?
ChristiaanMTB
Mountainbiker

Post by ChristiaanMTB »

4ti5 wrote:
ChristiaanMTB wrote: Ik heb de tussenmaat 27.5 genomen, omdat deze iets wendbaarder is dan de 29'er en toch vlotter rijd dan de 26'er. Hopelijk heb je er iets aan.
Spreek je uit ervaring ?
Fietsverkoper zal zijne stiel wel kennen zeker :wink:
4ti5
Mountainbiker

Post by 4ti5 »

ChristiaanMTB wrote:
4ti5 wrote:
Spreek je uit ervaring ?
Fietsverkoper zal zijne stiel wel kennen zeker :wink:
hopelijk !
Fred Touring
Mountainbiker

Post by Fred Touring »

Kogel is door de kerk, Cube Attention geworden. :-"
ChristiaanMTB
Mountainbiker

Post by ChristiaanMTB »

Proficiat, goede keuze :-)
giovanni1982
Mountainbiker

Post by giovanni1982 »

Goede keuze!
Cube zit prijs/kwaliteit zeker wel goed.
Ik vermoed dat je een 29 model gekocht hebt?
Fred Touring
Mountainbiker

Post by Fred Touring »

giovanni1982 wrote:Goede keuze!
Cube zit prijs/kwaliteit zeker wel goed.
Ik vermoed dat je een 29 model gekocht hebt?
Klopt, is idd 29.
ChristiaanMTB wrote:Proficiat, goede keuze :-)
Bedankt! :)
Post Reply