Dag iedereen,
Ik ga nu al enkele maanden geregeld een avondje mountainbiken (XC) en wil graag mijn fiets wat upgraden. De hardtail is van een onbekend merk: Saxon (eigenlijk een erfstuk maar geen 5 jaar oud). Volgende onderdelen zitten
- Banden: vooraan 'Schwalbe Black Jack' en achteraan 'Innova'
- Achterderailleur: Shimano Altus
- Voorderailleur: Shimano 42T?
- gripshift versnellingshendels
- crank: Prowheel 3A
- velgen: Weinmahn?
- v-brakes: Promax
- remhendels: Xnine
- voorvering: zoom?
- breedte stuur: 62 cm
- framemaat: 19"
Ikzelf ben +-1,85m groot
Graag zou ik mijn mtb onderdeel per onderdeel upgraden, kwestie van de onderdelen te leren kennen en leren monteren. Ik zie mezelf als bovengemiddelde handig en ben er wel zeker van dat ik alle onderdelen zelf zal kunnen vervangen (behalve olieremmen maar die wil ik ook niet).
Kunnen jullie me wat op weg helpen? Welke onderdelen zou ik eerst vervangen?
Dankjewel!
Thomas
Upgrade mountainbike
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Re: Upgrade mountainbike
voorderrie en achterderrie en leren afstellen, het allerbelangrijkste is dat je weet hoe het werkt, dat je dit kan afstellen en dat je een probleem onderweg kan oplossen
niks zo ergelijk als een niet perfect versnellingssysteem
niks zo ergelijk als een niet perfect versnellingssysteem
- eL Tee
- Mountainbiker
No offence, maar da's geen mountainbike, da's een in MTB vermomde plechtige communicanten-fiets...
Je zal goedkoper af zijn met jezelf een echte MTB cadeau te doen, dan jouw huidig ding proberen op te waarderen tot MTB.
De som van de losse onderdelen alleen al zal je 2x zo kosten als een deftige MTB. BTDT...
Leg er een bandje op zoals een Conti Traffic en gebruik die fiets om ermee naar de bakker te gaan of met de klein mannen een toerke te doen.
Je zal goedkoper af zijn met jezelf een echte MTB cadeau te doen, dan jouw huidig ding proberen op te waarderen tot MTB.
De som van de losse onderdelen alleen al zal je 2x zo kosten als een deftige MTB. BTDT...
Leg er een bandje op zoals een Conti Traffic en gebruik die fiets om ermee naar de bakker te gaan of met de klein mannen een toerke te doen.
Last edited by eL Tee on Mon 06 Oct 2014 21:05, edited 2 times in total.
-
Mister No Chaïn
- Mountainbiker
Post by Mister No Chaïn »
Het is een nobel doel. Aan je fiets leren werken en stukje voor stukje het omvormen naar een topmodel. Willen we dat niet allemaal
?
Er is maar 1 probleem, je fiets is het niet waard om er centen in te steken. Hydraulische remmen zijn ondertussen al 10 jaar de standaard dus je gaat qua wielen, remmen, voorvork meer spreken over restaureren als over upgraden.
Je kan dan wel bovengemiddelde handig zijn, je kennis is niet echt bovengemiddeld. Voor 500 euro koop je tweedehands een 26'er met een licht alu frame, een goeie vork en al behoorlijk wat xt.
Er is maar 1 probleem, je fiets is het niet waard om er centen in te steken. Hydraulische remmen zijn ondertussen al 10 jaar de standaard dus je gaat qua wielen, remmen, voorvork meer spreken over restaureren als over upgraden.
Je kan dan wel bovengemiddelde handig zijn, je kennis is niet echt bovengemiddeld. Voor 500 euro koop je tweedehands een 26'er met een licht alu frame, een goeie vork en al behoorlijk wat xt.
Been there, done that, NOT doing it again
Je moet het je zo bekijken, upgraden doe je als je een goede basis hebt (frame + vork).
Anders ga je veel geld uitgeven en uiteindelijk blijf je met een oude minderwaardige bike zitten die je aan de straatstenen niet kwijt raakt.
Ik zou zeggen, rij met wat je hebt, als iets versleten is, zet er een tweedehands vervangstuk op en spaar totdat je je een goede (eventueel tweedehands) MTB kan kopen en upgrade die...
Daar ga je een pak meer plezier van hebben
Je moet het je zo bekijken, upgraden doe je als je een goede basis hebt (frame + vork).
Anders ga je veel geld uitgeven en uiteindelijk blijf je met een oude minderwaardige bike zitten die je aan de straatstenen niet kwijt raakt.
Ik zou zeggen, rij met wat je hebt, als iets versleten is, zet er een tweedehands vervangstuk op en spaar totdat je je een goede (eventueel tweedehands) MTB kan kopen en upgrade die...
Daar ga je een pak meer plezier van hebben
Correctie, voor minder dan 500 euro heb je al een goede fiets met xt stuffMister No Chaïn wrote:Het is een nobel doel. Aan je fiets leren werken en stukje voor stukje het omvormen naar een topmodel. Willen we dat niet allemaal?
Luister naar de wijze raad van alle bovenstaande mensen, niet doen.
En 1.85m en 19inch frame, hmmm... Het 1ne merk is het andere niet kwa afmetingen, maar toch, hmmm...
- whaleshark
- Mountainbiker
- Location: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal jullie raad volgen en kijken voor een tweedehands fiets.
Ik heb er nu eentje op het oog van familie van me. Het is een Orbea Alma van rond 2012 met heel wat XT en SLX onderdelen / olie-schijfremmen van Formula RX / voorvork rockshox dart 2 of 3 / ... met geen 1000 km op de teller (niet eens offroad zelfs, er zaten dunne baanbanden op).
De enige reden waarom ik hem nog niet overgekocht heb, is de framemaat: 18 inch. Zelf ben ik 1m81 groot (heb mezelf wat overschat in de eerdere post) en heb al gelezen dat ik eerder een 19" nodig zou hebben. Wat is jullie raad hierin? Wat kunnen de nadelen zijn?
Ik heb er nu eentje op het oog van familie van me. Het is een Orbea Alma van rond 2012 met heel wat XT en SLX onderdelen / olie-schijfremmen van Formula RX / voorvork rockshox dart 2 of 3 / ... met geen 1000 km op de teller (niet eens offroad zelfs, er zaten dunne baanbanden op).
De enige reden waarom ik hem nog niet overgekocht heb, is de framemaat: 18 inch. Zelf ben ik 1m81 groot (heb mezelf wat overschat in de eerdere post) en heb al gelezen dat ik eerder een 19" nodig zou hebben. Wat is jullie raad hierin? Wat kunnen de nadelen zijn?
Wel, ik ben 1m84 en rij 19". Kleiner mag die zeker niet zijn voor mij. Heb met een 18" van een kameraad gereden en die voelt echt niet comfortabel aan naar mijn gevoel. Best is die fiets es testen en op gevoel afgaan, kan geen probleem zijn aangezien het familie is toch