Ge hebt toch niet gezegd dat ik bij de Senegalezen zat é?...
Motorbiker wrote:6u20. Bij het verlaten van de woning rij ik, met feestelijk gezang op de achtergrond, richting Phalempin. Mijn broer, zwager en hun echtgenotes, mijn teerbeminde en twee buurvrouwen in pyama, waggelen richting brievenbus voor een laatste polonaise.
Amper de grens over, of daar is de eerste blauwe neon flikkering zichtbaar aan den einder. Een paar wagens en een motard hebben hun levensloop definitief gewijzigd. Bijna een wekelijks gegeven waar in La Douce maar geen eind aan komt.
De troepen verzamelen in la Sale de Féte naast het statige Hotel de Ville. Veel volk, talrijke cyclos. We schrijven in, en de knappe koffiegrieten zijn weer van dienst. De blondste vraagt me naar Kovan maar hoofdschuddend geef ik aan dat hij er vandaag niet bij kan zijn. Een traan glijdt over haar wangen en verdwijnt als een rimpeling in het water, maar dan omgekeerd.
We klikken in en vertrekken. Na twee km is er de eerste en ergste modderstrook van de tocht. Nog in de overtuiging onze bike proper en net te houden laveren we rustig en in lijn tussen de plassen. Een Fransoos sinds de geboorte ontdaan van enige rijtechniek maar met de inertie van een vliegwiel, gaat na een 90° schuiver plat op het achterwiel van Fritsie. De kilo’s doen hun werk, exit Fritsie.
Tochtje met een vast stramien. Verbindingsstukken met hier en daar een terril, stukje sous-bois en een leuke bois de Phalempin afsluiter. Moe en voldaan thuisgekomen.