Avid Elixir CR steeds slap

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
PhilippeBiker
Mountainbiker

Post by PhilippeBiker »

Je kan ook Shimano remschijven gebruiken op Avid remklauwen,ken iemand met een Trek Fuel EX 9 en dat gaat perfect,zelfs beter heb ik de indruk.
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

idd.
Kep zelf al juicy 5,7 en ultimate gehad.
Elixir 5 en nu Elixir CR carbon. Met geen enkel van bovenstaande al prob's gehad. M'n fietsmakkers rijden ook bekanst allemaal met Avid, en zij hebben d'r eigenlijk ook nog nooit probs mee gehad. Kep 1 x m'n 7's moeten ontluchten, maar da lag aan mezelf.
blackscott
Mountainbiker

Post by blackscott »

hier ook nog nooit problemen gehad met avid (zowel de cr en cr carbon juicy ultimate))
voor mij het beste systeem wat er bestaat als je er zelf een beetje onderhoud kan aan geven en de moeite of kennis hebt om ze eens goed af te regelen
ooit met de hope tech x2 gereden wat volgens sommigen hier een upgrade is naar avid toe maar ik ben meer avid fan doorde betere remkracht
Last edited by blackscott on Wed 24 Nov 2010 19:35, edited 2 times in total.
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

SusXT wrote:
endorfin wrote:
SusXT wrote:En schijf is nooit perfect recht en na een rit kan ze weer "krom" zijn. Zwier die Avidbrol van je fiets :wink:
Avid schijven is idd dikke dikke shit !
Die remmen zijn echt wel degelijk, nuja er zijn een paar maandag ochtend modellekes, maar dat heb je overal.
Bij Avid produceren ze alleen op maandagochtend.
Alleen bij Swalbe hebben ze maandagmorgen vrij. :wink:
Swalbe ken ik niet, doet mij wel denken aan een "banden" fabrikant.
Via Ferrata
Mountainbiker

Re:

Post by Via Ferrata »

jverdeyen wrote:Hier toch al wat goed nieuws!

Ik dacht ik zal dat 'pompen' om de druk te verhogen nogmaals proberen. Maar ik kneep de hendel steeds volledig tot aan mijn handvat, nu heb ik enkele keren een zeer korte beweging gemaakt. Met als resultaat dat er weer zeer veel druk op mijn linker voorrem staat.

Vanavond doe ik een nachtritje en hoop ik dat deze na de rit nog steeds goed hard staat. Als dit de oplossing is... dan denk ik dat de lbs hetzelfde gedaan heeft en mij iets aangerekend heeft wat 5sec duurt...

Tip: 'pompen' is niet de hendel volledig tot aan het handvat trekken maar heel kort en snel wat aan de hendel trekken.

Verder over het slepen... verschrikkelijk. 1x heb ik ze beide degelijk afgesteld gekregen; maar wielen eruit voor de winterbanden en het is weer een drama nu. Zolang mijn wiel niet te hard afremt, trek ik me er niets meer van aan :).
Serieuze bedankt voor deze tip man!Nadat mijn voorrem de ochtend na de helse omstandigheden in Natoye niets meer gaf en nu paar weken later vandaag in 't stad na een noodrem ook de achterrem volledig weg was en we morgen gaan biken, beginnen zoeken hier. Achterrem voelde ik gelijk ok komen, voorrrem minuten lang heel rustig gepompt, lang geen resultaat maar fijntjes verder gedaan..ineens voel je het... en nu voelen ze terug super! Dikke merci want kan morgen naar Overijse! Nu wel de remblok wat bijregelen want voorwiel draait zelfs niet meer vrij ;-)

Dankbaar!
Fulaks
Mountainbiker
Location: Cannondale M500 ('94) - Orbea Alma 29" HS50 ('12) - Orbea Oiz M10 29" (2016) - Orbea Rise M10 ('24)

Re: Avid Elixir CR steeds slap

Post by Fulaks »

Ik had op mijn vorige fiets Avid Elixir CR, nu Elixir 7. Ik heb dit weekend mijn Avid Elixir 7 eraf gezwierd wegens beu. Op normale toertochten voldoen ze, maar ze zijn moeilijk geluidsvrij te krijgen. Maar in de Alpen en op langere afdalingen oververhitten ze te snel, al één keer volledig weg en één keer achterwiel muurvast geblokkeerd. Doseerbaarheid en remgevoel niet geweldig. Mijn schijven (voor 180/achter160) waren aan vervanging toe, en dan maar ineens even doorgebeten voor Shimano XT met vooraan 203mm en achteraan 180mm Ice Tec schijven. Ik ben aan de zware kant, dus wat reserves bergaf vond ik wel geruststellend. Bergaf is mijn favoriete discipline en ik wil niet 'geremd' worden door een gebrek aan vertrouwen in mijn materiaal.

Na één rit kan ik nog geen definitieve conclusies trekken, maar de remkracht is super (akkoord, ook grotere schijven), het gevoel in de greep is prima en beter doseerbaar en bovenal slepen de remmen niet. De montage van de klauwen en het uitrichten vond ik makkelijker dan bij de Elixir's, was van de eerrste keer eigenlijk goed, en door de 'servo wave action' in de greep kunnen de remblokjes verder van de schijf worden gehouden wanneer je niet remt. Dus geen of minder geluid en makkelijkere evacuatie van troep die er toch tussenkomt.

Ik ben in elk geval blij met de switch van Avid naar Shimano voor wat betreft de remmen.

Tip om SRAM shifters op Shimano-remgrepen te zetten (à la matchmaker) : Trickstuff Matshi.
Via Ferrata
Mountainbiker

Post by Via Ferrata »

De Avid CR bleef problemen geven, (drukverlies, lekkages) deze winter vervangen door Shimano en geen problemen meer. Gelukkig had ik deze maar 100 EUR betaald van een maat downhiller die ze nieuw liggen had en niet de originele prijs van 250-300. Ik weet nu wel waarom hij ze ooit van zijn bike gooide en zelf voor beters ging. Anderhalf jaar mee gereden en enkel in het begin deden ze wat ze moesten doen. Nieuwe bike Radon Black Sin 8.0 besteld, niet de hoger afgemonteerde 9.0 want daar staat Avid op, dan maar geen FOX vorkje. Had er geen Avid opgestaan ging ik zeker voor de duurdere maar das gelijk weer miserie en kosten, stom van Radon.
prideandglory1891
Mountainbiker

Post by prideandglory1891 »

Na "Avid" ben ik gestopt met lezen..

Gaat het over slepende remmen, vastzittende pistons en veelvuldig moeten ontluchten? :lol:
Post Reply