Caliber met of zonder regel rondellen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
raboken
Mountainbiker

Caliber met of zonder regel rondellen

Post by raboken »

Beste biker(ster)

Ik zit al enige tijd te worstelen met het afstellen van mijn voorste caliber (hope race x2). Hij blijft slepen tegen mijn schijf, zo erg dat ik al 2 nieuwe schijven ben gaan halen omdat ik dacht dat er slag opzat. Als ik alles monteer en centreer zoals de vele youtube filmpjes lukt het maar niet. Ik heb altijd het gevoel dat er slag op mijn schijf (180mm hope) zit maar ik ben al achter 2 nieuwe geweest ( allé 1ste ingeruild omdat ik dacht dat er slag opzat :-? ) en ik heb ook al een ander nieuw voorwiel geprobeerd ](*,) . Nu kreeg ik een ingeving, als ik een paar maand geleden nieuwe remmen gestoken heb zaten er zo rondellen tussen op de kanteling te regelen op mijn oude remmen, een holle en een bolle rondel die zitten er nu niet meer tussen. Zou dit de reden kunnen zijn?? [-o< ( wel gebruik ik dezelfde adapter)

Bedankt voor jullie reacties =D>
barrewiete
Mountainbiker

Re: Caliber met of zonder regel rondellen

Post by barrewiete »

Kan ook zijn dat er teveel olie in de remleiding zit...
raboken
Mountainbiker

Post by raboken »

barrewiete wrote:Kan ook zijn dat er teveel olie in de remleiding zit...
Alles heeft gewerkt tot ik vorige week een zeer modderige rit gedaan had en de dag na mijn kuis werk deed ik een klein tochtje en vooraan was mijn rem beginnen te trillen maar echt hevig trillen tot mijn stuur toe. Daarom beginnen te surfen, alles gecontroleerd en vast gezet en dacht dat er een "hard stuk" in mijn schijf zat waar door ik mijn schijf vervangen heb en met alle gevolgen #-o
barrewiete
Mountainbiker

Post by barrewiete »

Is er speling op uw balhoofd?
raboken
Mountainbiker

Post by raboken »

barrewiete wrote:Is er speling op uw balhoofd?
Hallo barrewiete,
Bedankt om mee te helpen zoeken :wink:
Neen balhoofd is perfect. Ik denk dat het aan die rondellen moet liggen. Ik heb even zitten googlen en overal waar een adapter (160->180mm) opzit zitten er bijna overal van die regel-rondellen op :-k
TASMANIAN DEVIL
Mountainbiker
Location: Gary Fisher superfly/BLUE cross cxc/BMC slc01/SCOTT addict rc/CERVELO r3 sl/GT ZASKAR carbon 9R TEAM

Post by TASMANIAN DEVIL »

Remmen moet je afstellen op het oog, niet volgens het regeltje remmen dicht en bouten aanspannen. Ik zou eens proberen met een adapter zonder rondellen (deze adapters zijn meestal voor avid en sram remmen)
barrewiete
Mountainbiker

Post by barrewiete »

wiel uit halen, evt remblokken ook, pistons terug duwen, wiel er recht insteken, klauw uitlijnen vooraleer te remmen met juiste tegenlicht (zaklamp?), paar keer remmen, evt beetje verder uitlijnen, evt wat olie aflaten, evt opnieuw ontluchten,.... plezant werkske :-)
TASMANIAN DEVIL
Mountainbiker
Location: Gary Fisher superfly/BLUE cross cxc/BMC slc01/SCOTT addict rc/CERVELO r3 sl/GT ZASKAR carbon 9R TEAM

Post by TASMANIAN DEVIL »

barrewiete wrote:wiel uit halen, evt remblokken ook, pistons terug duwen, wiel er recht insteken, klauw uitlijnen vooraleer te remmen met juiste tegenlicht (zaklamp?), paar keer remmen, evt beetje verder uitlijnen, evt wat olie aflaten, evt opnieuw ontluchten,.... plezant werkske :-)
Klopt, je rem zou dan niet meer mogen slepen.....
Post Reply