"Minister Landuyt tegen verplichting fietshelm"

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
_eli_
Mountainbiker

Post by _eli_ »

sorrow wrote:
Killer Bee wrote:
Hetzelfde voor ons : jongeren
Onze gelkopkes moeten ook niet verneukt zijn als we op school aankomen of de dames hun haren in de war.
En je moet je kind maar naar school sturen als hij wat ouder is (middelbaar) en hij komt daar als enige met zen helmpje op aan.

Ik moet er gen tekening bij maken zeker! Er zal mee gespot worden.
En ikzelf heb het nut van een helm ook al ondervonden maar ik ga ni met een helm naar school rijden hoor.
Op de mtb das een andere kwestie...
als ge het verplicht, valt er niet meer te lachen , dan moet iedereen.
en wat is er belangrijker , dat uw haar goed licht , of dat uwe hersenpan
heel blijft ?? :lol:

ALS je het verplicht ja, mar nu geed me maar een goede snit :P
Schijfrem
Mountainbiker

Post by Schijfrem »

Ok, maar waar gaat dit eindigen ?
Been - en kniebeschermers voor voetgangers ??
Als ik met de mtb ga fietsen draag ik ALTIJD een helm, hij heeft mij meer dan genoeg gekost #-o en hem dan niet gaan gebruiken ... [-X .
Ben zelf al 2 keer met de mtb tijdens een TT gevallen en was supperkontent dat ik mijne pot had opstaan.
En dat kinderen een fietshelm dragen lijkt mij logisch aangezien zij de allerzwakste weggebruikers zijn die nog niet 100% bewust zijn van alle gevaren in het verkeer rondom hun.

Maar met een gewone fiets in het stad waar de snelheden zowieso lager liggen ??? Daar ben ik niet voor te vinden.
Hier moeten de volwassenen volgens mij de vrije keuze hebben of ze nu wél of niet een helm willen dragen.
Vergeet niet, een helm heeft ook onaangename nevenefecten: in de zomer zweet ge u onder zo een ding gewoonweg te pletter --> en dan met nen zijknatte zweetkop op het werk aankomen [-X .
En kom niet af met het argument dat de huidige modellen beter verlucht zijn: zweten BLIJFT ge doen !!
Wat gaan bvb alle vrouwen die met een fiets naar het werk gaan hier dan van denken: hunne "permanaat" van 30 euro naar de knoppen.
Misschien dan ook maar direkt bij de fietskilometervergoeding een coiffeursvergoeding invoeren ??
midas
Mountainbiker

Post by midas »

Als voormalig Fietsersbonder wil ik er toch op wijzen dat er een aantal heel goede redenen zijn om de helm niet te verplichten, de meeste zijn hier al opgenoemd. Een van de belangrijkste is het ontradend effect. Er zijn vele studies over landen waar men de helmplicht invoerde, en iedere keer liep het utilitaire (woonwerk, winkel, school, ...) fietsgebruik sterk terug. Da's nog afgezien van het feit dat helmen inderdaad ook niet zaligmakend zijn, hoofdletsels blijven voorkomen! Het geheel getuigt trouwens van een foute mentaliteit waarbij de fietser beschermd moet worden tegen de automobilisten. En wat zal het volgende zijn? Airbags voor fietser en voetganger? Je kan het grappig vinden, maar de suggestie voor het verplichten van reflecterende kledij is hier ook een gevolg van.

Ik heb trouwens de indruk dat de meesten hier als sportfietser reageren. Dat je een helm draagt op de mtb is de evidentie zelve. Maar hoeveel van al die sportfietsers gebruiken er hun fiets dagdagelijks, voor boodschappen en dergelijke? Als je dat vaak doet, zal je wel weten dat een helm op die momenten allesbehalve aangenaam of evident is. En trouwens, veiliger verkeer begint bij jezelf, en dat doe je nog beter door de auto te laten staan dan door een helm te dragen!!
Last edited by midas on Wed 12 Jan 2005 19:18, edited 1 time in total.
cubeke
Mountainbiker

Post by cubeke »

...niet zolang geleden waren er even belachelijke argumenten om vrouwen geen stemrecht te geven. Jong als uw haar belangrijker is dan uw veiligheid waar gaan we naar toe. En in de zomer zweet ge ook in uw hemdje en broekske of loopt ge soms naakt. Het is spijtig dat het moet verplicht worden om mensen te kunnen beschermen tegen hun eigen. Het is hetzelfde als met de gordel, mijn pa is 75 en vertikt het nog om die te dragen want heeft schrik dat hij bij een ongeval deze niet los gaat krijgen of zoiets. Nu ik heb hem altijd gedragen en is voor mij een natuurlijk reflex. Heb ook moeite om mijn helmke op te zetten om naar de bakker te gaan, maar ik verplicht wel mijn kinderen één op te zetten. hopelijk hebben ze later hetzelfde reflex als ik met de gordel. Heb wel beloofd als we terug gaan fietsen dat ik de helm ALTIJD zal dragen. Belachelijk of niet. dju ik ging me niet moeien, maar kon het weer niet laten
cubeke
Mountainbiker

Post by cubeke »

midas wrote:Als voormalig Fietsersbonder wil ik er toch op wijzen dat er een aantal heel goede redenen zijn om de helm niet te verplichten, de meeste zijn hier al opgenoemd. Een van de belangrijkste is het ontradend effect. Er zijn vele studies over landen waar men de helmplicht invoerde, en iedere keer liep het utilitaire (woonwerk, winkel, school, ...) fietsgebruik sterk terug. Da's nog afgezien van het feit dat helmen inderdaad ook niet zaligmakend zijn, hoofdletsels blijven voorkomen! Het geheel getuigt trouwens van een foute mentaliteit waarbij de fietser beschermt moet worden tegen de automobilisten. En wat zal het volgende zijn? Airbags voor fietser en voetganger? Je kan het grappig vinden, maar de suggestie voor het verplichten van reflecterende kledij is hier ook een gevolg van.

Ik heb trouwens de indruk dat de meesten hier als sportfietser reageren. Dat je een helm draagt op de mtb is de evidentie zelve. Maar hoeveel van al die sportfietsers gebruiken er hun fiets dagdagelijks, voor boodschappen en dergelijke? Als je dat vaak doet, zal je wel weten dat een helm op die momenten allesbehalve aangenaam of evident is. En trouwens, veiliger verkeer begint bij jezelf, en dat doe je nog beter door de auto te laten staan dan door een helm te dragen!!
dus als we de helmplicht op de motor afschaffen, dan gaan er mss meer mensen met de motor werken en zijn er geen files meer. Zo ken ik nog een paar. ik kan in mijn schoenen, mijn schoenen in een schoendoos, dus ik kan in een schoendoos :lol: ik dacht dat de fietsersbond er in de eerste plaats was om de fietsers te "beschermen" en correct te informeren, maar mijn gedacht...rare kronkels
Triple-T
Mountainbiker

Post by Triple-T »

Zo gaan we toch nie beginnen zeker, waar gaan we dan naartoe?
Zelfs als mensen besluiten een TT te rijden zonder helm, dan is dit toch hun verantwoordelijkheid. Als je dit gaat verplichten en beboeten in het dagelijks verkeer, dan gaan er heel wat minder mensen de fiets nemen.
Ik zie mij al, als je iets gaat drinken op café, de ganse avond zo'n helm meesleuren, komaan.... Ik vind het voor bromfietsen die maar 25u mogen rijden al overdreven om een helm te verplichten. Voor kleine kinderen die vast zitten in een kinderzitje zou je dit wel kunnen doen, die hebben veel kans om met hun hoofd ergens tegen te botsen bij een valpartij omdat ze vastzitten. Maar dan ik niet meer gaan fietsen met mijn dochter, die kan dat gewoon niet op haar hoofd verdragen, tja..

Zijn er nog niet genoeg wetten en regeltjes in dit land, laat ons dit zeker promoten en de mensen die regelmatig fietsen zullen zich dan wel bewust worden van het gevaar. Maar je gaat toch geen helm opzetten om een brood te halen bij de bakker om de hoek #-o .
N I C K
Mountainbiker

Post by N I C K »

Ik ben ook tegen een verplichting. Ze kunnen kinderen wel aansporen er één op te zetten.
Hier in de lagere school rijden ze ook 'allemaal' met een helm en fluo vesje.
Maar dan in het middelbaar... Dit jaar waren er 5-8 man van het eerste jaar met een helm, maar na de eerste week niemand meer.
Je moet toch zelf kunnen beslissen wat je draagt, je brengt er ten slotte niemand anders mee in gevaar als je er geen opzet.
cubeke
Mountainbiker

Post by cubeke »

N I C K wrote:Ik ben ook tegen een verplichting. Ze kunnen kinderen wel aansporen er één op te zetten.
Hier in de lagere school rijden ze ook 'allemaal' met een helm en fluo vesje.
Maar dan in het middelbaar... Dit jaar waren er 5-8 man van het eerste jaar met een helm, maar na de eerste week niemand meer.
Je moet toch zelf kunnen beslissen wat je draagt, je brengt er ten slotte niemand anders mee in gevaar als je er geen opzet.
dat is net het probleem, je beslist niet zelf, maar als tiener is het je omgeving en je imago. En daar moet je tegen beschermd worden. Mijn dochters die zetten hun helm nog op, als is het met morren, maar idd als de oudste volgend jaar naar het middelbaar gaat zal die helm snel verdwijnen, imago, weet je en het is dan dat ze het kwetsbaarste zijn, de zotte jaren, zich willen bewijzen. Dan zou een verplichting, toch nog een beetje een steun zijn, om ervoor te zorgen dat ze die blijven dragen. Ze liggen me te nauw aan het hart die kleine drommels, en als het moet draag ik zelfs een zwaailicht op men kop.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

cubeke wrote:dus als we de helmplicht op de motor afschaffen, dan gaan er mss meer mensen met de motor werken en zijn er geen files meer. Zo ken ik nog een paar. ik kan in mijn schoenen, mijn schoenen in een schoendoos, dus ik kan in een schoendoos :lol: ik dacht dat de fietsersbond er in de eerste plaats was om de fietsers te "beschermen" en correct te informeren, maar mijn gedacht...rare kronkels
Sorry, maar uw rare kronkels vind ik raarder dan argumenten baseren op resultaten van onderzoeken hoor... :roll:

Ik ben ook TEGEN helmplicht voor de gewone fietser, iedereen die zijn fiets ooit heeft moeten gebruiken voor alle mogelijke verplaatsingen (en dus niet occasioneel naar den bakker of een ritje op zondag met de kinderkoets) zal wel weten waarom...
cubeke
Mountainbiker

Post by cubeke »

Dzjowie wrote:
cubeke wrote:dus als we de helmplicht op de motor afschaffen, dan gaan er mss meer mensen met de motor werken en zijn er geen files meer. Zo ken ik nog een paar. ik kan in mijn schoenen, mijn schoenen in een schoendoos, dus ik kan in een schoendoos :lol: ik dacht dat de fietsersbond er in de eerste plaats was om de fietsers te "beschermen" en correct te informeren, maar mijn gedacht...rare kronkels
Sorry, maar uw rare kronkels vind ik raarder dan argumenten baseren op resultaten van onderzoeken hoor... :roll:

Ik ben ook TEGEN helmplicht voor de gewone fietser, iedereen die zijn fiets ooit heeft moeten gebruiken voor alle mogelijke verplaatsingen (en dus niet occasioneel naar den bakker of een ritje op zondag met de kinderkoets) zal wel weten waarom...
dat met de motor is bedoeld om aan te geven dat het argument om geen helm te verplichtenop de fiets om ervoor te zorgen dat de mensen met de zich met de fiets gaat verplaatsen absurd is, je kan hetselfde argument aanhalen over fiets verlichting. Maar als ge graag statistieken en wetenschappelijk onderzoek wilt check this out http://www.fiets.irisnet.be/nl/statistieken_nl.htm
Post Reply