Een vraagje aan de dikkebanden rijders : rijdt dit als een standaard fiets daarmee wil ik zeggen, moet je meer fysiek hebben dan op een gewone MTB of rij je er even vlot mee? Hoe is de Sandman in de modder ?
grtz Jo
sandman bikes
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
-
Wheeling-jo
- Mountainbiker
Re: sandman bikes
mijn beperkte ervaring (achter 1 keer een rit van 50 km en 1 keer 15 km)... Niet echt meer fysiek nodig. Rijd vrij gelijkaardig als mijn Giant Anthem X (+- 11kg). De sandman waar ik mee reed moet iets van een 14 kg (ti, stalen vork en surly larry met biba's) zijn. In de modder vind ik het een drama. Echt niet aan te raden. Al de rest is echt dikke fun maar modder is echt niets voor dikke banden...Wheeling-jo wrote:Een vraagje aan de dikkebanden rijders : rijdt dit als een standaard fiets daarmee wil ik zeggen, moet je meer fysiek hebben dan op een gewone MTB of rij je er even vlot mee? Hoe is de Sandman in de modder ?
grtz Jo
Met Larry's is in de modder rijden idd een schaatsfestijn, maar met aangepaste banden kom je toch een heel eind. Een tijdje geleden reed een Italiaan met een Hoggar mee in een "Superenduro" race, in de hardtail klasse.
Onderstaande foto was in 't begin, tegen het einde toe kon je rijders noch bikes herkennen. Gabriele was onderweg 2x uitgegleden, wat veel minder was dan de concurrentie zei hij
en hij eindigde met een straatlengte voorsprong op de tweede, als ik me goed herinner in ongeveer de helft van de tijd van nr 2.
Het gaat dus, maar best niet met "zomerbanden". Nothing's Impossible heeft ook een paar moddermomenten tijdens group rides op YouTube gepost dacht ik.

Onderstaande foto was in 't begin, tegen het einde toe kon je rijders noch bikes herkennen. Gabriele was onderweg 2x uitgegleden, wat veel minder was dan de concurrentie zei hij
Het gaat dus, maar best niet met "zomerbanden". Nothing's Impossible heeft ook een paar moddermomenten tijdens group rides op YouTube gepost dacht ik.

- saiko
- Test team
Larry en modder is gewoon niet te doen. Onvoorspelbaar sturen vond ik in het begin, maar eigenlijk is het heel voorspelbaar, met een larry in de modder ga je sowieso tegen de grond :D
Met een Husker Du is het beter doenbaar maar een onverwachte modderplek kan toch soms nog spannende momenten leveren.
Een Nate vanvoor en je hebt even veel grip als een gewone mountainbike. Als je een Nate vanachter legt en je trapt eens goed door op een modderig nat veld, dan vliegen graszoden letterlijk rond je oren.
Ik rijd 80% van de tijd met een Nate vanvoor en een HuDu achteraan.
Op een mountainbike toch zul je niet veel extra kracht moeten zetten, maar eens je op asfalt of op gravelpaden rijdt, daar merk je toch wel wat verschil.
Met een Husker Du is het beter doenbaar maar een onverwachte modderplek kan toch soms nog spannende momenten leveren.
Een Nate vanvoor en je hebt even veel grip als een gewone mountainbike. Als je een Nate vanachter legt en je trapt eens goed door op een modderig nat veld, dan vliegen graszoden letterlijk rond je oren.
Ik rijd 80% van de tijd met een Nate vanvoor en een HuDu achteraan.
Op een mountainbike toch zul je niet veel extra kracht moeten zetten, maar eens je op asfalt of op gravelpaden rijdt, daar merk je toch wel wat verschil.
Als ik me sandman eens uitleen zegt iedereen ...amaai rijd vlot, nooit gedacht...Wheeling-jo wrote:Een vraagje aan de dikkebanden rijders : rijdt dit als een standaard fiets daarmee wil ik zeggen, moet je meer fysiek hebben dan op een gewone MTB of rij je er even vlot mee? Hoe is de Sandman in de modder ?
grtz Jo
Als de wegen goed lopen, niet te zwaar is of beklimmingen die niet te technisch zijn en goed bollen moet je op een sandman meer werken als op een snelle 29er ... en kunnen ze wel u licht uitrijden. Waar ik met een snelle 29er van voor in de groep rij , bol ik met fatwheels achteraan.
MAAR.... bij slecht terrein, technische afdalingen, technische klimmen..... rij ik vooraan met een brede glimlach. Pas geleden nog in houffa ergens met een man of 15 een beklimming gedaan waar er met 26, 27,5 , 29 en e-bike niet na boven te geraken was door steil, nat , wortels ed... klimt de sandman wel omhoog , idem in de afdaling.
En het rijden van dikke banden geeft zoveel meer plezier zodat ik de 29er racer's niet wil volgen , wil gewoon fun... afdalingen waar je anders niet aan denkt om af te rijden, klimmen waar je anders niet op geraakt en de tussen stukken pedel ik wel door. En geniet vd fiets en uitzichten
-
matriskie
- Mountainbiker
pocoloco wrote:Geen speciale klem, dit werkt goed: http://www.finishlineusa.com/products/s ... iber-grip-" onclick="window.open(this.href);return false;matriskie wrote:eeps,
Sandman Hoggar Ti owners; need some help:
Vraagje rond zadelpen. Bij mij blijft deze echt niet goed zitten. Zakt vaak en ik moet hem ook vaak heraanspannen. Gebruiken jullie een speciale klem die heel sterk is? Zoja welke?
Txs, zal daar een buske van bestellen. De zadelklem is een 34.9 correct?
Vorig weekend de Roc marathon en de Roc gereden met de Sandman in Fréjus...
De Sandman gaf geen krimp, ik daarintegen
Toch beide goed kunnen uitrijden, geen toptijd maar daar kwam ik niet voor, wel voor fun en die heeft m'n Sandman me dubbel en dik gegeven. De massa grip in de klims en afdalingen maakte dat ik overal goed op en af kon rijden. Vooral op die dikke rotsen geven de larrys veel vertrouwen. Ook geen platte banden... Geslaagd weekend
De Sandman gaf geen krimp, ik daarintegen
Toch beide goed kunnen uitrijden, geen toptijd maar daar kwam ik niet voor, wel voor fun en die heeft m'n Sandman me dubbel en dik gegeven. De massa grip in de klims en afdalingen maakte dat ik overal goed op en af kon rijden. Vooral op die dikke rotsen geven de larrys veel vertrouwen. Ook geen platte banden... Geslaagd weekend