Kraak in nieuwe Merida big nine 300
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
-
JeroenMerida
- Mountainbiker
Kraak in nieuwe Merida big nine 300
Post by JeroenMerida »
Geachte leden,
Ik ben sinds twee maanden de eigenaar van een Merida big nine 300, model 2015.
Na twee ritten van ong. 50km. begon mijn fiets een irritante kraak te vertonen. Terug geweest naar de dealer. Deze heeft alles opnieuw ingevet inclusief crank. Dit heeft helaas niets mogen helpen.
Ik denk zelf dat het in de crank zit. Pedalen goed ingevet, staand gefietst om het eventueel kraken van het zadel uit te sluiten. Ketting goed ingevet.
Fiets heeft nu ongeveer 400km. gelopen en ben bang dat ik iets beschadig als ik door fiets. Heeft iemand enige ideeën of tips?
Groet, Jeroen
Ik ben sinds twee maanden de eigenaar van een Merida big nine 300, model 2015.
Na twee ritten van ong. 50km. begon mijn fiets een irritante kraak te vertonen. Terug geweest naar de dealer. Deze heeft alles opnieuw ingevet inclusief crank. Dit heeft helaas niets mogen helpen.
Ik denk zelf dat het in de crank zit. Pedalen goed ingevet, staand gefietst om het eventueel kraken van het zadel uit te sluiten. Ketting goed ingevet.
Fiets heeft nu ongeveer 400km. gelopen en ben bang dat ik iets beschadig als ik door fiets. Heeft iemand enige ideeën of tips?
Groet, Jeroen
-
Sunn Xtreme
- Expert
Re: Kraak in nieuwe Merida big nine 300
Post by Sunn Xtreme »
denk een foutieve lager (fabrieksfout, wat altijd kan) of gewoon te vast aangetrokken waardoor de lager beschadigt is geraakt bij het gebruik.
grotere kans dat het over is, als de LBS andere lagers steekt.
ook komt het wel vaker uit de pedaal-as. ook een lagerprobleem dus.
grotere kans dat het over is, als de LBS andere lagers steekt.
ook komt het wel vaker uit de pedaal-as. ook een lagerprobleem dus.
- Karakoram1
- Mountainbiker
Post by Karakoram1 »
heb daar ook eens lang last van gehad. Probleem was dat ik mijn linker trap crank te vast had aangedraaid op de trapas. Dus die 2 boutjes waarmee je de crank vastzet op de trapas. Deze losser gezet en het kraken was bij mij gedaan.
- prideandglory1891
- Mountainbiker
Post by prideandglory1891 »
kettingbladboutjes, verbinding tussen crank en spider, pedalen, snelspanner, kopserie, stuur/stuurpen, schoenen op de pedalen...
Zoeken en uitsluiten.
Zoeken en uitsluiten.
-
Jannemanneke
- Mountainbiker
Post by Jannemanneke »
Da's het enige juiste antwoord.prideandglory1891 wrote:kettingbladboutjes, verbinding tussen crank en spider, pedalen, snelspanner, kopserie, stuur/stuurpen, schoenen op de pedalen...
Zoeken en uitsluiten.
Heb dit ook gehad bij een bijna nieuwe Merida big9. Bij mij zat er een scheurtje in het frame ter hoogte van de inkeping bij de zadelpenklem. Opgestuurd en zonder enig probleem een nieuw frame gekregen!
-
JeroenMerida
- Mountainbiker
Post by JeroenMerida »
Bedankt voor de reacties!
Ik heb de pedalen ingevet, snelspanners, schoenen en crank nagekeken. Het geluid lijkt nu minder geworden te zijn, maar wanneer ik echt flink kracht zet hoor ik hem nog wel kraken. Ik heb echter nog geen tijd gehad om hem echt te testen.
Voor de bladboutjes heb ik een crankafnemer nodig neem ik aan?
Ik heb de pedalen ingevet, snelspanners, schoenen en crank nagekeken. Het geluid lijkt nu minder geworden te zijn, maar wanneer ik echt flink kracht zet hoor ik hem nog wel kraken. Ik heb echter nog geen tijd gehad om hem echt te testen.
Voor de bladboutjes heb ik een crankafnemer nodig neem ik aan?