GESTOLEN BIKE'S

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
kawa
Mountainbiker

Re: GESTOLEN BIKE'S

Post by kawa »

MTBovi wrote: Vandaag gestolen in de ondergrondse fietsparking van station Gent Sint Pieters. Het hangt daar vol met camera's, nu ben ik toch eens benieuwd of de politie de moeite gaat doen om de beelden op te vragen.
Al op voorhand commentaar op de Politie... typisch, triestig, Belgisch.... =;

Ge had zo'n diefstal eigenlijk makkelijk kunnen voorkomen ook he.... een MTB hangt ge toch niet in een stationsparking.
MTBovi
Mountainbiker

Post by MTBovi »

kawa wrote:
MTBovi wrote: Vandaag gestolen in de ondergrondse fietsparking van station Gent Sint Pieters. Het hangt daar vol met camera's, nu ben ik toch eens benieuwd of de politie de moeite gaat doen om de beelden op te vragen.

Ge had zo'n diefstal eigenlijk makkelijk kunnen voorkomen ook he.... een MTB hangt ge toch niet in een stationsparking.
Als dat al commentaar is, ik zeg gewoon dat ik benieuwd ben...
De beelden zijn eigendom van het SOC van de NMBS en ik heb die mensen al aan de lijn gehad en uit ervaring zeggen ze dat de beelden gewoon weinig opgevraagd worden.

Wat wel triestig is dat als uw fiets er wat goed uitziet dat hij direct doelwit is om gestolen te worden.
Ik heb die fiets 1,5 jaar en die heeft in alle beveiligde fietsparkings van Gent gestaan, in die parkings staan er bakfietsen en dergelijke die veel meer geld kosten.
De fiets was enkel voor woon werk verkeer en eens naar het stad te rijden. Dat ge zo een fiets niet moet achterlaten ergens verlaten dat weet ik ook, maar het gaat hier over beveiligde fietsparkings.
Moet ge dan gewoon met roest ijzer rondrijden omdat het niet gestolen zou worden? :-D
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

MTBovi wrote:
kawa wrote:

Als dat al commentaar is, ik zeg gewoon dat ik benieuwd ben...
Zoals je het eerst schreef vind het toch wel kritisch overkomen, alsof de flikken weer te lui zijn om de beelden op te vragen. Want jij vraagt je toch eens af of de Politie de moeite gaat doen....

MTBovi wrote: nu ben ik toch eens benieuwd of de politie de moeite gaat doen om de beelden op te vragen.

Wat de rest van het verhaal betreft. Een MTB is voor mij geen fiets die je achterlaat op een stationsparking (al dan niet beveiligd)

De mijne zullen ze niet pikken aan het station, of bij de bakker, of ergens aan een toertocht tegen een hek. Ik heb een stadsfiets voor dagdagelijkse verplaatsingen.

En als ik een fiets aan een station moest achterlaten... dan zou het een oud ijzer zijn ja.
Voorkomen is beter dan genezen.
kazzz
Mountainbiker

Post by kazzz »

kawa wrote:
Hmmm... Ja.. maar hoe komt dat? :-)
Voor een groot deel is de politie zelf niet verantwoordelijk hiervoor, maar het systeem, het aparaat.
Mij zou ook de moed in de schoenen zakken als ik iemand 10x moet oppakken en 10x hem weer moet vrijlaten.
Maar, mensen zien niet dat de procureer geen aanhouding wil verlengen of voor bepaalde zaken geen prioriteit gehanteerd wordt, want zeg nu zelf: denk je echt de politie voor 1 fiets de camerabeelden zal opvragen, onderzoeken, huiszoeking, ...?
Neen, afwachten tot een grote vangst eens te boven komt wss..

Dus ik kan beide meningen begrijpen.

Der is zelfs een mopje over:
Wanneer je merkt dat er bij je thuis wordt ingebroken of er iemand in de tuin rondloopt, mag je niet naar de politie bellen met de melding dat er een inbraak bezig is en je vreest voor je leven etc..
Dan zullen ze een kwartiertje erna wel eens komen.
Je moet zeggen dat er een inbraak aan de gang was en je de inbreker hebt doodgeschoten, dan staan ze er al na 10 seconden.

:-)
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

kazzz wrote:denk je echt de politie voor 1 fiets de camerabeelden zal opvragen, onderzoeken, huiszoeking, ...?

Ge moest eens weten hoeveel moeite ze steken in zo'n gevallen.... Ze doen veel meer dan velen denken.
kazzz
Mountainbiker

Post by kazzz »

kawa wrote:
kazzz wrote:denk je echt de politie voor 1 fiets de camerabeelden zal opvragen, onderzoeken, huiszoeking, ...?

Ge moest eens weten hoeveel moeite ze steken in zo'n gevallen.... Ze doen veel meer dan velen denken.
ALS ze mogen!

Heel mijn punt net.. ik denk wel dat er vele van goeie wil zijn, maar gewoon niet mogen door orders van hogerhand.
MTBovi
Mountainbiker

Post by MTBovi »

Gisteren nog een telefoontje gehad van politie gent met de letterlijke woorden:
'We gaan de camerabeelden niet opvragen want uiteindelijk gaat het hier maar over een gewone fietsdiefstal.'
Natuurlijk werd het gesprek ingeleid met een clichė van we vinden het zeer spijtig voor u, maar u moet begrijpen...
Wat ik vooral begrijp is dat een fietsenstalling voor 1700 fietsen waar het stikt van de camera's, deze niet kunnen gebruikt worden om een fietsdiefstal op te lossen.
Waarvoor hangen ze er dan wel?? Voor de dagelijkse voorbijgang van de studentes in beeld te brengen? :-D
Kevin82
Mountainbiker

Post by Kevin82 »

Zonder in detail te willen/mogen treden heb ik twee dagen geleden het volgende voor gehad :

Er worden 2 dieven op heterdaad betrapt wanneer ze net een fiets gestolen hebben. Laat ons zeggen dat ze al heel wat op hun kerfstok hebben en er al uren mee bezig geweest zijn. Na contactname parket : ze mogen beschikken (terwijl iedereen weet bij ons dat ze dagelijks dergelijke feiten plegen).

Wij zijn ondertussen al uren bezig met de zaak :
-verhoren getuigen, slachtoffers, fietsenhersteller, schadebedtekken opvragen (waar je ook meermaals moet voor horen), dan camerabeelden opvragen, in beslag nemen. Dan van dit alles een PV maken.

En wij maar bezig, wetende dat het duo ondertussen andere feiten aan het plegen zijn. Voor wie denken jullie dat alles demotiverend werkt ? Als je nadien dergelijke gasten terug tegenkomt lachen ze je gewoon uit want we kunnen hen toch niets doen...
Ik kan begrijpen dat sommige collega's na jaren de moed verloren zijn...

Het is altijd makkelijk om te zeggen dat de flikken niets doen natuurlijk. Dan spreek ik nog niet over het personeelstekort in de meeste zone's.
whaleshark
Mountainbiker
Location: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Post by whaleshark »

freezy wrote:
whaleshark wrote:
Soit... ik hou er mee op... ik ga fietsen.
Misschien maar best... want je twee 'verhalen' en andere opmerkingen over prioriteiten, druk van hogerhand e.d. lijken me zomaar uit de lucht gegrepen ofwel van horen zeggen van een vriend die het gehoord heeft van een kameraad die.....

Ik zou zeggen: waag je kans op http://www.jobpol.be" onclick="window.open(this.href);return false; en je zal zien dat de werkelijkheid een heel stuk anders is. :wink: Misschien kan je dan wel fietsdiefstallen oplossen...

Ik had dit punt in juni ook al aan gehaald... en dan kreeg ik deze reactie... tja...
Zonder ook maar iets over mij te weten... wordt ik uitgemaakt voor leugenaar... leuk is anders.
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Ik lees in mijn post nergens het woord 'leugenaar'?! Burgers hebben gewoon een stereotiep beeld van de politie en dergelijke posts zorgen er alleen maar voor dat dat beeld enkel nog versterkt wordt.

Mocht het mogelijk zijn ik nodig u uit om eens een maand mee te draaien, je zou je ogen serieus open trekken...

Wat het opvragen van camerabeelden betreft spreek ik mij niet over uit, ik weet de concrete feiten niet. Je kan ook zelf de beelden proberen opvragen, als slachtoffer krijg je die soms bij bepaalde instanties. Je kan dan samen met de security ter plaatse de camerabeelden bekijken die het dichtst bij de plaats hangt waar je fiets gestald stond. Dan heb je meteen de correcte beelden.
kazzz wrote:
ALS ze mogen!

Heel mijn punt net.. ik denk wel dat er vele van goeie wil zijn, maar gewoon niet mogen door orders van hogerhand.
Wat is dat nu weer voor uitspraak? Wie van 'hogerhand' gaat iemand tegenhouden om verder onderzoek in een bepaalde zaak te doen?

Er is nog veel werk aan de winkel om de maatschappij te laten inzien dat de politie wel degelijk moeite doet om zoveel mogelijk werk te verzetten met de middelen/tijd/personeel dat er voorhanden is want daar is veel te weining budget voor.
Post Reply