Ombouwen mtb tot racefiets

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Hier worden toch een paar dingen gezegd waar ik het niet mee eens ben:

- een van de belangrijkste wijzigingen is voor mij (op termijn, als je toch moet vernieuwen) een koerscassette: die kleinere verschillen zijn veel en veel aangenamer op de weg!

- meerijden op de mtb met snelle mannen met een koersfiets, da's toch weinigen gegeven hoor... Als ze rustig rijden is er natuurlijk geen probleem...
viper c'est bon
Mountainbiker

Post by viper c'est bon »

Dzjowie wrote:Hier worden toch een paar dingen gezegd waar ik het niet mee eens ben:

- een van de belangrijkste wijzigingen is voor mij (op termijn, als je toch moet vernieuwen) een koerscassette: die kleinere verschillen zijn veel en veel aangenamer op de weg!

- meerijden op de mtb met snelle mannen met een koersfiets, da's toch weinigen gegeven hoor... Als ze rustig rijden is er natuurlijk geen probleem...
misschien zijnt trage mannen op ne koersvelo. :wink: 8-[
Kristof.
Mountainbiker

Post by Kristof. »

Mss nen tweedenhands koersfiets kopen :wink:
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

viper c'est bon wrote:
Dzjowie wrote:Hier worden toch een paar dingen gezegd waar ik het niet mee eens ben:

misschien zijnt trage mannen op ne koersvelo. :wink: 8-[
de meeste mannen die ge tegenkomt kunt ge toch volgen, natuurlijk as ge ne prof da aan het trainen is tegenkomt gaat ge met uwe omgeboude mtb weinig zijn.
bieste
Mountainbiker

Post by bieste »

Ik heb m'n ouwe mtb ook omgebouwd en ben daar eigenlijk nog mee bezig. Belangrijkste dingen :
- vaste vork, veel lichter en ook geen verlies zoals bij verende vork
- koerscassette 12-23(12-13-14-15-17-19-21-23), ik had liever een 11-23 maar rijd nog met 8-speed dus dat ging niet, ga wel ombouwen naar 9-speed, volgende maand ofzo
- slicks van ritchey 1.0, scheelt weinig van een tube of een wegbandje

Mijn voorbladen zijn zelfde gebleven

Ik rijd regelmatig mee met onze wtc-club, tochten tussen de 80 à 100km met gemiddelde snelheden van 28 à 30km/u. In het begin keek iedereen ook een beetje raar en dachten ze dat ik na 20km terug huiswaarts kon keren. Tot er een paar keer flink werd doorgekoerst en ze mij maar niet uit de wielen kregen.
Dus, ik zou er niet mee koersen, maar regelmatig eens een tochtje op de weg is geen probleem. Ik gebruik deze bike trouwens ook voor beachraces en andere kleinere wedstrijdjes. En ook steeds vaker voor de platte tt's hier in oost-vlaanderen.
Lincky
Mountainbiker

Mtb naar koersfiets

Post by Lincky »

Ik rij zelf met een Specialized Stumpjumper FSR XC en heb 2 paar wielen. Eén paar met XC-banden en één paar met slicks. Meerbepaald Specialized Turbo comp van 1.00. Ik kan je verzekeren als ik met mijn vrienden (ook slick rijders op hun MTB) enkele Wielerterroristen voorbij snor en voorbij blijf ze toch maar een dom smoel trekken. De meeste zondag terroristen hou je gemakkelijk bij, die met een buikje laat je makkelijk achter. K'zou zeggen leg gewoon een paar goede slicks, 6bar druk en de fun kan beginnen!
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Lincky,

Met een 42 of een 44 vooraan trap ik mezelf onnozel als ik met de wegrenners optrek!

40 is echt wel de limiet, en dat lukt niet om zo 2 uurkes te bollen, met een groter blad gaat het al wat beter.
Optimo GmC
Mountainbiker

Post by Optimo GmC »

Dat hangt van de snelheid af hé! Ik rijd meestal vooraan op de 39. Als je dan al 39-13 trapt, dan heb je al een serieuse snelheid (als je natuurlijk de souplesse aankan). Ik zou ook niet gaan koersen met een 44-11, maar je moet er de toeristen toch makkelijk mee kunnen volgen. Mijn pa rijdt al een paar jaar in de zomer op de weg en kan die mannen gemakkelijk bijhouden. Ik rij ook met de racefiets naar het werk, een single. Daar heb ik 39-17 en dan kan je toch gemakkelijk een snelheid van 28km/u aan. Gewoon slicks er op en je kan vertrekken. Op termijn zou ik wel een koerscassette overwegen voor de kortere verhoudingen, wat fijner is. Aan het crankstel zou ik niets veranderen.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik was niet volledig genoeg,

De laatste zin:
40 km per uur is echt wel de limiet, en het lukt niet om 2 uur ......

Optimo, als je 2 uur 40 kan rijden met een 39/13, chapeau dan.
Optimo GmC
Mountainbiker

Post by Optimo GmC »

nothing 's impossible wrote:Ik was niet volledig genoeg,

De laatste zin:
40 km per uur is echt wel de limiet, en het lukt niet om 2 uur ......

Optimo, als je 2 uur 40 kan rijden met een 39/13, chapeau dan.
Ik heb niet gezegd dat ik dan 40 rij. Als je al een gemiddelde van 40 wil rijden, dan ben je al aan het koersen (voor mij dan toch en voor velen). Zoals ik al zei, zou ik met een MTB niet gaan koersen. Maar om een gemiddelde van rond de 30 te rijden, volstaat het ruimschoots.
Post Reply