SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
RigolleM
Mountainbiker

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Post by RigolleM »

tsielio wrote:Mogelijks, maar daar durf ik me niet over uit te spreken want nooit geëxeperimenteerd met andere plateaus met meer of minder schakelhulpjes om dit aan te tonen of te ontkrachten. In alle geval: combinatie van 1x plateaus en harde veer derailleur heeft er voor gezorgd dat het aantal gevallen van CS zwaar gereduceerd is!
Welk kettingblad gebruik je vooraan?
tsielio
Mountainbiker

Post by tsielio »

RigolleM wrote:
tsielio wrote:Mogelijks, maar daar durf ik me niet over uit te spreken want nooit geëxeperimenteerd met andere plateaus met meer of minder schakelhulpjes om dit aan te tonen of te ontkrachten. In alle geval: combinatie van 1x plateaus en harde veer derailleur heeft er voor gezorgd dat het aantal gevallen van CS zwaar gereduceerd is!
Wolf Tooth Components op XTR 3x crank met rest vd XX1 groep (85% vd tijd 34t, 15% 36t en de 32t ligt klaar maar nog niet nodig gehad).
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

tsielio wrote:
RigolleM wrote:
Wolf Tooth Components op XTR 3x crank met rest vd XX1 groep (85% vd tijd 34t, 15% 36t en de 32t ligt klaar maar nog niet nodig gehad).
Ik heb gans de winter met 32t van Absolute Black gereden, enkel tijdens eerste rit wat problemen gehad, maar 'k was mijn keet vergeten inkorten, sindsdien geen problemen gehad met CS of afvallen keet, in combinatie met een SRAM X.0 type 2 en 11-36t K7. Nu staat hij terug 2x10 36-22t, en toch al wreed content geweest dat er terug een 22t beschikbaar was (Waimes, Malmedy, La Roche) ;-)
tsielio
Mountainbiker

Post by tsielio »

RigolleM wrote: Ik heb gans de winter met 32t van Absolute Black gereden, enkel tijdens eerste rit wat problemen gehad, maar 'k was mijn keet vergeten inkorten, sindsdien geen problemen gehad met CS of afvallen keet, in combinatie met een SRAM X.0 type 2 en 11-36t K7. Nu staat hij terug 2x10 36-22t, en toch al wreed content geweest dat er terug een 22t beschikbaar was (Waimes, Malmedy, La Roche) ;-)
Idd met 11-36 is 1x te beperkt voor echte Ardennenwerk, want je verliest de 2 uitersten (zowel de 10 als de 42). Niet-competitierijders zou ik daar ook eerder een 30 voorblad aanraden in combi met XX1. De eersten (indien XX1) rijden met de 32 of 34. Zelf op deze parcoursen nog nooit chainguide nodig gehad btw, ketting bleef altijd liggen.
rubenv
Mountainbiker

Post by rubenv »

RigolleM wrote: Ik heb gans de winter met 32t van Absolute Black gereden, enkel tijdens eerste rit wat problemen gehad, maar 'k was mijn keet vergeten inkorten, sindsdien geen problemen gehad met CS of afvallen keet, in combinatie met een SRAM X.0 type 2 en 11-36t K7. Nu staat hij terug 2x10 36-22t, en toch al wreed content geweest dat er terug een 22t beschikbaar was (Waimes, Malmedy, La Roche) ;-)
dat is ook wel een extreem verschil, zal wel zijn da ge content zijt met de 22 in de ardennen. Heb altijd met 22-36 in combinatie met een 11-36cassette gereden. Nu overgeschakeld naar xx1 met een 28t Absolute Black tandwiel vooraan en vind het ideaal. Kleinste versnelling is iets zwaarder maar perfect te doen. Is hetzelfde als 24-36. en zwaarste versnelling is zeker goed genoeg. Kan gemakkelijk 35km/u rijden zonder mij zot te trappen. Weet niet hoe da bij andere is maar harder als da rijd ik zelden in de bos. En voor op de weg zijn er andere fietsen :-D
smeerske
Mountainbiker

Post by smeerske »

Hallo,

Weet er iemand of er kwaliteits verschil is tussen de xx1 en xo1 cassette. Er is maar 20€ verschil in aankoop.
Japie carbon
Mountainbiker

Post by Japie carbon »

Nope, geen verschil.
smeerske
Mountainbiker

Post by smeerske »

Ok bedankt. Mijn huidige cassette is zwart iets nieuws van xo1?
rubenv
Mountainbiker

Post by rubenv »

smeerske wrote:Ok bedankt. Mijn huidige cassette is zwart iets nieuws van xo1?
X01 is altijd zwart. Coating gaat er wel vanaf na verloop van tijd
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Vraagje:
Ik heb net een 1x11 groep gestoken.
X01 derailleur en cassette, RF Narrow wide 32t chainring. PC XX1 ketting, Novatec D772SB naaf met XD-body en X12 as., alles nieuw.

Eerste ritje gisteren: Op de 10-12 en 14 loopt de ketting niet in stilte, knakt en tikt af en toe, meest op de 10 en de 12, doet wat denken aan het geluid van een nieuwe ketting op een oude cassette.
vanaf de 4de cog is het zoals het moet.

Iemand met soortgelijke ervaringen?
Kan het zijn dat alles eerst wat ingereden moet worden?
Na een 60km leek het ietsje beter...
Last edited by Dickie on Wed 06 Aug 2014 17:25, edited 1 time in total.
Post Reply