Slijtage/fabricage fout bottom bracket

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Post Reply
Elthas
Mountainbiker

Slijtage/fabricage fout bottom bracket

Post by Elthas »

Hey,

Zouden jullie wat commentaar kunnen leveren op onderstaande fotos? Bij het vervangen van de bottom bracket zie ik slijtage op de bottom bracket/frame interface, en de andere zijde lijkt me een fabricagefout op diezelfde interface. Of is dit normaal resp. toegelaten?

Image

Image

Image

Wat achtergrond info:

Cuble LTD Pro 2014, inmiddels aan de 3de lager toe in 1 jaar tijd. (1ste is de originele, de 2de is er door de fietsenmaker waar ik de mtb heb gekocht erop gezet, buiten garantie). Gezien de bottom bracket weer kapot was heb ik besloten zelf een bottom bracket aan te schaffen van betere kwaliteit en die te monteren, bij het demonteren van de huidige bracket zie ik dat langs 1 zijde de interface niet mooi rond is maar over een deel de lasnaad volgt, maar geen zichtbare schade. De andere zijde lijkt me zeer beschadigd voor 1 jaar ermee te rijden, is het normaal dat die interface zo en op die wijze slijt? Bij het demonteren was er ook een duidelijk verschil in koppel om beide zijden van de bottom bracket los te maken.

Volgens " onclick="window.open(this.href);return false; moet de interface terug vlak gemaakt worden (op minuut 4), heb dit gevraagd aan mijn fietsenmaker (toen de bottom bracket er nog op zat) en zij doen dat nooit/wisten niets van die procedure.

Bedankt alvast
Last edited by Elthas on Mon 28 Jul 2014 21:54, edited 1 time in total.
Japie carbon
Mountainbiker

Re: Slijtage/fabricage fout bottom bracket

Post by Japie carbon »

Ik zie t niet zo goed, maar is de verf niet alleen een beetje af gebladerd?
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Wat voor fm is dat, dat je dat moet vlak freezen is doodnormaal.
Real Epic '89
Mountainbiker

Post by Real Epic '89 »

Dat van Kenny is een heel belangrijke punt zeg maar bij buitenboord lagers.

De beschadigingen die je ziet lijken te ontstaan bij het aandraaien van de lagers. Het punt van het lager wat het eerste het frame raakt haalt op dit punt de verf eraf. Het lager wordt dus waarschijnlijk scheef belast vandaar de snelle slijtage.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

het lijkt eerder ingesleten of stukjes metaal weg ipv gewoon wat verf eraf.. zoja, dit is niet normaal en betreft een fabrieksfout.
3 lagers kort na elkaar is hoe dan ook abnormaal. of ze zijn te vast aangetrokken, of er is de schade aan het bracket dat de oorzaak is van de kapotte lagers (beetje scheeftrekken bij belasting)

TREK heeft hetzelfde probleem ook gehad in het verleden. na een tijd ging zelfs de draad in de bottomcrank stuk.
lag aan het type gebruikte aluminiumsamenstelling.
dat zou hier ook het geval kunnen zijn.
als de LBS wat dwars ligt, stuur de fotos direct naar CUBE BELGIE of BENELUX. je zal zowieso antwoord krijgen en de fiets via de lbs onder garantie verwerkt.
denk dat de LBS beter geen freeswerk uitvoert en gewoon het frame opstuurt naar CUBE.
als eraan gefreest word kan de garantie weleens vervallen. (vele frabrikanten vallen over freescorrecties, ze willen het frame terug indien er problemen zijn zonder correctiewerken eraan werden gedaan)
Elthas
Mountainbiker

Post by Elthas »

Bedankt voor jullie adviezen, zal cube eens contacteren.
iddi
Mountainbiker

Post by iddi »

misschien wat minder water gebruiken om te poetsen, dan zullen je lagers al 2 keer langer meegaan....
har77
Mountainbiker

Post by har77 »

Zit nog lak op de buitenkant van het bracket; dat duidt op het feit dat deze niet gevlakt is. Verder ligt de lasrups nogal dicht tegen de buitenkant aan. Laat een goede lbs een keer het bracket frezen en monteer dan goede cups op de voorgeschreven manier.
Bij goede montage nauwelijks problemen met dit systeem.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

[quote="iddi"]misschien wat minder water gebruiken om te poetsen, dan zullen je lagers al 2 keer langer meegaan....[/quote]

nog beter is regelmatig de lagers van nieuw vet voorzien. afwassen met water is niet zozeer het probleem, wel met hogedruk spuiten op de lagerbehuizingen.
en zowieso erg modderachtige ritten. dat eist onderhoud.
Post Reply