Ik heb MapInstall op de pc staan..
Maar.. wat moet ik installeren? en waar? Op de SD of op toestel of..?
Ik gebruik meestal de topo om tracks na te rijden of een TT te registeren.
Maar als ik eens ergens ik weet god waar ben, zou ik ook een routable willen om een adres in te kunnen geven en naartoe te navigeren.
MapInstall zegt volgende:
The following maps will fit on your Edge 800 (Unit ID xxx).
OSM generic routable
openmtbmap_belgium_12.09.2013
openmtbmap_srtm_be_12.10.2012
Edit: dus nu ben ik de openmtbmap_belgium_17/07/2014 aan het installen op het device via MapInstall.
Is dit een goeie om te routeren of wat met ik nu met al die andere maps, buiten de Topo die ik ook wil behouden?
edge 800 .... ?
Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Re: edge 800 .... ?
In Basecamp kan je in de linker kolom bij geheugenkaart rechts klikken op gebruikersgegevens
Kaarten instaleren op geheugenkaart
Mapinstall word hiermede geopend
Hier kan je nog kiezen voor toestel of geheugenkaart (best geheugenkaart omdat intern geheugen Edge 800 niet groot is)
Druk doorgaan
Hier krijg je een scherm te zien met een kaart
Vanonder zie je direct hoeveel ruimte op kaart nog vrij is
Daar kan je nu kiezen welke kaart op je pc geinstaleerd zijn en naar je sd kaartje wil kopieren bv de openstreets of openfiets
Selekteer een van deze nu kan je delen of heel de kaart selekteren naargelang geheugen
Dit herhaal je indien je een andere kaart erbij wil
Kaarten instaleren op geheugenkaart
Mapinstall word hiermede geopend
Hier kan je nog kiezen voor toestel of geheugenkaart (best geheugenkaart omdat intern geheugen Edge 800 niet groot is)
Druk doorgaan
Hier krijg je een scherm te zien met een kaart
Vanonder zie je direct hoeveel ruimte op kaart nog vrij is
Daar kan je nu kiezen welke kaart op je pc geinstaleerd zijn en naar je sd kaartje wil kopieren bv de openstreets of openfiets
Selekteer een van deze nu kan je delen of heel de kaart selekteren naargelang geheugen
Dit herhaal je indien je een andere kaart erbij wil
Per definitie heb je geen kaart nodig om een track (koers) te rijden.
Gemakkelijkheidshalve is het beter om een kaart op de achtergrond te hebben om de paadjes te zien lopen, zeker als er meerdere mogelijkheden zijn of als het twijfelachtig wordt.
Als je Garmin Topo hebt zou ik deze gebruiken, indien niet is de OpenFietsMap ook een goed alternatief.
Gemakkelijkheidshalve is het beter om een kaart op de achtergrond te hebben om de paadjes te zien lopen, zeker als er meerdere mogelijkheden zijn of als het twijfelachtig wordt.
Als je Garmin Topo hebt zou ik deze gebruiken, indien niet is de OpenFietsMap ook een goed alternatief.
Oeps had het verkeerd begrepen
Tja met de oude Topo Benelux kan je idd niet op adres navigeren met de Topo pro wel
Dus vroeger werd er door de meeste bv de city navigator bij gezet
Bij de gratis kan je idd kiezen voor de openstreets de tegenhanger van CN
Openfiets kan ook wel op adres maar minder uitgebreid dan de openstreets denk ik
Omdat ik deze nu al een tijdje niet meer gebruik
Vroeger had ik hoe meer kaarten hoe beter nu enkel de Topo pro en dit is voldoende voor mij
Tja met de oude Topo Benelux kan je idd niet op adres navigeren met de Topo pro wel
Dus vroeger werd er door de meeste bv de city navigator bij gezet
Bij de gratis kan je idd kiezen voor de openstreets de tegenhanger van CN
Openfiets kan ook wel op adres maar minder uitgebreid dan de openstreets denk ik
Omdat ik deze nu al een tijdje niet meer gebruik
Vroeger had ik hoe meer kaarten hoe beter nu enkel de Topo pro en dit is voldoende voor mij
Klopt en dat had ik ook zo al begrepen.RigolleM wrote:Per definitie heb je geen kaart nodig om een track (koers) te rijden.
De TOPO is ideaal om tracks te rijden. Maar als ik ergens in buurt van een track ben, of ik ga gewoon fietsen en weet even de weg niet meer, dan wil ik graag navigatie op basis van straatnamen en dat gaat niet met de topo.
Daarom via jou info de openmbt derop gezet, en deze heeft wel straatnamen etc.. Dus ook getest op navigeren en dat werkt!
Ik heb nu wel 3 kaarten ingeschakeld. Is dat een probleem?
Zorg er dus voor dat je maar max 1 kaart inschakelt op je gpsRigolleM wrote:Om te navigeren wel, om gewoon een track na te rijden is dat geen probleem.kazzz wrote: Ik heb nu wel 3 kaarten ingeschakeld. Is dat een probleem?
Al de andere die je niet gebruikt uit
Altijd de standaard basiskaart en 1 routeerbare kaart gebruiken, zonder de basiskaart loopt het navigeren fout.Beny wrote:Zorg er dus voor dat je maar max 1 kaart inschakelt op je gpsRigolleM wrote:Om te navigeren wel, om gewoon een track na te rijden is dat geen probleem.kazzz wrote: Ik heb nu wel 3 kaarten ingeschakeld. Is dat een probleem?
Al de andere die je niet gebruikt uit
I.v.m. meerdere kaarten tonen: Als je niet navigeert is dit geen probleem, maar toont wel de bovenste kaart, als dit bv. City Navigator is en je bent offroad bezig ga je dus geen paden te zien krijgen.
Slechts 1 kaart tonen zorgt voor minder batterij verbruik daar anders al die andere kaarten in de achtergrond tevens worden opgebouwd
@RigolleM: waar zit het verschil tussen basiskaart aan of uit bij routeren?
Tot heden geen enkel probleem om te werken zonder basiskaart
@RigolleM: waar zit het verschil tussen basiskaart aan of uit bij routeren?
Tot heden geen enkel probleem om te werken zonder basiskaart
Dus.. concreet:
Ik ga een TT rijden of ik heb een gpx gedownload en wil deze track volgen:
- ik schakel mijn Topokaart in en de rest uit!
Ik ga een track rijden, maar midden gebeurd er kweet niet wat en ik weet niet juist waar ik zit.
- ik schakel de topo kaart uit (en alle andere eventueel)
- ik schakel de osm kaart in en kan navigeren naar punt x van waar ik mij bevindt.
Klopt?
Ik ga een TT rijden of ik heb een gpx gedownload en wil deze track volgen:
- ik schakel mijn Topokaart in en de rest uit!
Ik ga een track rijden, maar midden gebeurd er kweet niet wat en ik weet niet juist waar ik zit.
- ik schakel de topo kaart uit (en alle andere eventueel)
- ik schakel de osm kaart in en kan navigeren naar punt x van waar ik mij bevindt.
Klopt?