SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
pieterp
Mountainbiker
Location: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Post by pieterp »

wazabi wrote:Welk van beide is het meest duurzaam voor de sleetonderdelen de X01 of de XX1.
Gezien het geringe prijsverschil maar onmiddellijk voor de XX1 kiezen?
De derailleur en shifter zijn identiek in constructie (andere graphics).
De ketting is identiek.
De cassette eigenlijk ook, alleen heb je bij XO1 een zwarte versie.
In de cranks zit inderdaad het verschil.

Ik heb zelf de X01 derailleur en shifter gekozen (vind ik mooier) met de XX1 cassette (deze is zilver, minder estetische slijtage en 10 euro goedkoper bij den Duits).
Cranks gebruik ik nu nog mijn Race Face turbines, later worden dat de Next SL dan kan er ook een 28T op zelfs een 26T)
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

pieterp wrote:Cranks gebruik ik nu nog mijn Race Face turbines, later worden dat de Next SL dan kan er ook een 28T op zelfs een 26T)
Is die 26T dan een narrow/wide tandblad of niet?
ianaprilia
Mountainbiker

Post by ianaprilia »

toch even iets meegeven, misschien hulpzaam voor anderen.
heb weken liggen zoeken achter een irritant gekraakt op mijn fiets, alle voor de hand liggende stappen ondernomen om uiteindelijk bij de X01 cassette uit te komen, in het center zit daar een bus in die los van het tandwielgedeelte kan bewegen, kraakte licht toen ik dit met de hand probeerde, olie op de zijkanten van de bus gespoten, zodat dit tussen het vaste gedeelte en de bus in kon , cassette weer terug geplaatst en weg gekraak, yihaa...
Blijkbaar toch net genoeg torsie op cassette mogelijk om in sommige gevallen wat te kraken...
Last edited by ianaprilia on Fri 27 Jun 2014 14:05, edited 1 time in total.
Goohooni
Mountainbiker

Post by Goohooni »

Kristof Huyck wrote:
flupke73 wrote:2 tanden verschil kan die aan, geen 4 dan moet ge ze inkorten/verlengen
Klopt.

In het geval van 28T --> 32T: ketting inkorten op basis van een 30T, dan lukken beiden wel 8)

ik ben van 32t naar 30 gegaan, ik ken zelf niets van instellen van achterderrie.. maar de ketting ratelt een beetje als hij op de 10 ligt. moet ik deze dan inkorten?
Beardie
Mountainbiker

Post by Beardie »

Hoor ook een irritant gekraak een bij mijn fiets vooral bij het klimmen.Kan het ook maar niet vinden.Ga eens kijken als het dat is.Alvast bedankt voor de tip!
ianaprilia wrote:toch even iets meegeven, misschien hulpzaam voor anderen.
heb weken liggen zoeken achter een irritant gekraakt op mijn fiets, alle voor de hand liggende stappen ondernomen om uiteindelijk bij de X01 cassette uit te komen, in het center zit daar een bus in die los van het tandwielgedeelte kan bewegen, kraakte ligt toen ik dit met de hand probeerde, olie op de zijkanten van de bus gespoten, zodat dit tussen het vaste gedeelte en de bus in kon , cassette weer terug geplaatst en weg gekraak, yihaa...
Blijkbaar toch net genoeg torsie op cassette mogelijk om in sommige gevallen wat te kraken...
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

Goohooni wrote:
Kristof Huyck wrote:
flupke73 wrote:2 tanden verschil kan die aan, geen 4 dan moet ge ze inkorten/verlengen
Klopt.

In het geval van 28T --> 32T: ketting inkorten op basis van een 30T, dan lukken beiden wel 8)

ik ben van 32t naar 30 gegaan, ik ken zelf niets van instellen van achterderrie.. maar de ketting ratelt een beetje als hij op de 10 ligt. moet ik deze dan inkorten?
Dat ze een beetje ratelt op de 10 is niet zo erg. Je moet ook altijd opletten dat je door het inkorten er niet voor zorgt dat hij moeilijk op de 42 geraakt wanneer je terug die 32T gebruikt.
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

Ook ik heb last van een irritant gekraak en rij met een xx1 cassette. Hopelijk ligt het daaraan, morgen eens demonteren! Bedankt.
Kevin82
Mountainbiker

Post by Kevin82 »

Dat gekraak is jammer genoeg een gekend fenomeen...
Heb dit ook en dacht aanvankelijk dat het probleem elders lag maar was wel degelijk van de cassette afkomstig... Cassette demonteren,losse stuk waar je de cassettetool opzet volledig invetten met montagevet.

Hopelijk blijft het dan weg want bij sommige komt het steeds terug. Bij mij blijft het voorlopig weg (al heb ik nog maar even getest).

Zie :

http://m.pinkbike.com/u/nate-at-bikeco- ... check.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Aeromax
Mountainbiker

Post by Aeromax »

Net een weekje enduro in Frankrijk: wow!!!!
Nooit de ketting er af, muisstil, twister is voldoende stug
tolkien
Mountainbiker

Post by tolkien »

Vraagje: kan chainsuck ook met de XX1 voorkomen?
Gezien je vooraan niet moet schakelen zou ik denken van niet. maar ben niet zeker.
Post Reply