garmin edge 800 vragen

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Beny
Mountainbiker

Re: garmin edge 800 vragen

Post by Beny »

Over hoeveel vrij geheugen beschikt het toestel nog?
pikethebike jr
Mountainbiker

Post by pikethebike jr »

Hoi allemaal;

Ik ben van zin een edge 800 aan te schaffen, maar ik zit nog met een onduidelijkheid.
Ik lees hier vanalles over de cadans en snelheidssensor, maar wat me niet duidelijk is, is het volgende.
De snelheid wordt bij een gps toestel normaal gezien ook weergegeven door de gps-functie zelf en niet alleen door de wielsensor, of zie ik dat verkeerd?
Reden is dat ik deze zowel op de kromstuur-bike als op de mtb wil gebruiken zonder een extra set sensor te moeten aankopen of zonder allerhande instellingen te moeten veranderen.

Reactie mag ook via pb eventueel.

Groeten

Carlos
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Je hebt geen snelheidssensor nodig, ik rij nooit met een snelheidssensor op de MTB enkel op de racer, maar dit is meer voor de cadansregistratie ;-)
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

ik rijd ook zonder snelheidssensor
maar met de sensor vang je de gps onnauwkeurigheid op waardoor bvb de actuele snelheid juister is
ook zo door tunnel
en de berekening voor afstand wordt enkel in het tweedimensionele vlak gecalculeerd
NetWave
Mountainbiker
Location: 2014 Specialized Camber EVO - 2016 Bulls Copperhead 3

Post by NetWave »

Ik rij met snelheidssensor op m'n 810, m'n bikebuddy doet het zonder op z'n 800.

Je moet dan uiteraard een wielmaat opgeven. Ik heb met zwaar overdreven precisie dit getal zo correct mogelijk bepaald.

Dit weekend zijn we samen gaan biken in Heerlen. Na de lussen 1, 2 en 4 had ik 59,34 km op de teller (met sensor), hij 57,03 (met GPS). Ik heb de indruk dat die verschillen groter worden bij technische stukken met veel bochtenwerk. Dan wordt de GPS wat onnauwkeuriger. Maar al bij al is dat verschil verwaarloosbaar, en niks zegt dat mijn wielmaat nu 100% correct is (als dat al kan).

Belangrijker is echter het verschil op bijvoorbeeld verbindingsstroken, dus rechtdoor op asfalt. De gereden afstand loopt dan op beide toestellen wél netjes gelijk op, maar zijn 'actuele' snelheid fluctueert nogal. Met een snelheidssensor heb je dat probleem niet.

Ik volg RigolleM wel, dat ie het alleen op z'n racer belangrijk vindt, maar ik ben er toch blij mee op m'n MTB... En de trapfrequentie is een bonus!

Het ding kost 37 euro bij Bike components. Of het dat waard is, bepaal je zelf. Maar m'n bike buddy heeft er eentje besteld...
Capitol
Mountainbiker

Post by Capitol »

Is het mogelijk om de kleur van een route te wijzigen op de 810? Standaard heeft die zo een paarse kleur, maar als je aan het navigeren bent en de zon schijnt, is dat niet altijd even duidelijk. Kan je die paarse kleur aanpassen?
Tot nu toe heb ik alleen teruggevonden dat je de kleur kan aanpassen om een route te bekijken, maar niet als de navigatie actief is, dan zou dit altijd paars zijn?
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Capitol wrote:zou dit altijd paars zijn?
Ja, is altijd paars bij navigeren.
Enkel track (koers) op kaart tonen, kan je kleur van koers wijzigen.
Jemp
Mountainbiker

Post by Jemp »

Daar mogen ze toch stilaan ne keer een update van maken. Niet altijd gemakkelijk dat paars. :-?
Jeroen D
Mountainbiker

Post by Jeroen D »

kan ik een gereden en getrackte rit, narijden met routebegeleiding?
Nu heb ik enkel een volgspoor zonder aanduidingen als ik er een koers van maak.
Creative Samurai
Mountainbiker

Post by Creative Samurai »

Ik ga dezelfde vraag stellen als zovelen. Maar aangezien ik er niet zo veel van ken begrijp ik het nog steeds niet...

Ik heb een Edge 800.
Gisteren een ritje op de baan opgesteld via vlaanderen-fietsland.be (aan de hand van fietsknooppunten).
Ik heb de .gpx file gedownload, open via Basecamp.
dan gesleept naar mijn Edge 800.
Geïnstalleerde kaart = Openfietsmap Lite.

Het ritje dat ik ging rijden passeert niet voorbij mijn deur. Ik vertrek richting het eerste knooppunt, uiteraard geen afslagbegeleiding (hoewel ik deze optie aangezet had). Dit is uiteraard logisch, want ik was nog niet op de route die ik wou rijden.
Toen ik aan de route kwam kreeg ik een melding : "Koers gevonden". Maar nog steeds geen afslagbegeleiding...

Help? Iemand?

Bedankt!
Post Reply