Oud-Heverlee - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

swimmer wrote:Zaterdag de 22e zou ik graag een toerke doen met mijn MTB rond het Leuvense. Ik had gedacht aan de route in Oud-Heverlee, maar is die doenbaar voor een beginnende biker? Tips voor andere routes zijn ook steeds welkom
Op pagina 5 en pagina 11 van ditzelfde topic heb ik een kleine beschrijving gegeven van de 3 routes, en de "uitdagingen" die je op elk van de routes tegenkomt. Efkes een kleine update :

Op de groene route (vertrek aan de sporthal in Heverlee) zal je (voor een beginner) 3 moeilijke stukjes tegenkomen :
- langs de autosnelweg moet je zigzaggen tussen de diepe plassen
- in de Dijlevallei zal je misschien moeten baggeren - zie posts van Adri hierboven : ze zijn daar aan 't werken
- vlak na 't station van Oud-Heverlee zal je ook te voet staan op die singletrack-klim : die ligt er nu nogal diep uitgesleten bij.

Op de blauwe route (vertrek aan de Zoete Waters) kom je de meeste "hindernissen" tegen :
- leuke afdaling naar St-Joris-Weert toe, die beneden wel wat vettig kan zijn
- klimmeke nadat je door de Kluis gereden bent, bij ons in de club gekend als "de balkskes" (die er nu ni meer zijn, vroeger wel) : dees stukske gaat toch wel redelijk omhoog :wink: (kleinste tandwiel vooraan gebruiken)
- na dit klimmeke volgt een afdaling (no probs) en dan een vettige veldweg : rij door het veld (zoals iedereen), de weg zelf is echt ni te doen
- vervolgens sta je aan de volgende klim, "de muur" (kijk maar rechts van je) : die is goed berijdbaar tot de laatste 50-80m : daar is 't echt baggeren geblazen want ze rijden daar al jaren met paarden door, maar nu ook met 4x4's godverd*mme :evil: maar daarna is 't gewoon "uitbollen" :wink:

Op de rode route (vertrek aan 't CC in Bierbeek) is er één moeilijkere passage : de eerste offroadklim doorheen 't veld naar boven, en dan 't bos in en nog verder klimmen tot aan de blokhut. Er is nog een ander klimmeke wanneer je de Naamsesteenweg oversteekt, maar dat is gewoon bergop rijden op kassei, dat kan iedereen :wink:

Voilà. 't Amusement hé ...
Guest

Post by Guest »

Vandaag op uitnodiging van Indra, samen met GF biker de vaste route gereden. Gestart aan 't zoete water in Oud Heverlee. Over het algemeen lag de route er goed berijdbaar bij, op een paar vette modderstroken na.
Een lekkere tocht die ondanks mijn erbarmelijke condite toch nog redelijk meeviel, vooral in droge toestand lijkt me dit een zeer snelle route.
Idd op een paar plaatsen wat verwarring met de signalisatie en op de plaats waar men aan het fietspad aan het werken is ligt de paal met de pijl gewoon plat. In ieder geval daar niet de weg volgen, maar links omhoog het kleine straatje in ( einde fietspad linkerzijde). De tocht is voor mij een beetje in mineur geëindigd toen mijn achterder. ineens besloot om van plaats te wisselen. Op het modderstuk langs de E40 en net na de tunnel ( gedeelte groene lus) was het Krak en einde oefening, der. afgebroken. Maar met een klein 50 km was het ondanks de wind lekker vertoeven in Oud-Heverlee. Zeker nog eens overdoen.
wits
Mountainbiker

Post by wits »

blauw en groen zijn daar zeker te doen :roll:
Als je op de blauw telkens een rustpauze inlast als je boven bent op de 2 grootste klim kan ook een beginner (zoals ik) dit makkelijk aan.
De groene is een pak minder klimmen. Het stuk naast de E40 is wat men noemt technisch maar als het niet al te nat is (zoals zondag) moet je dit zeker niet overschatten. Met een beetje lef en geen schrik voor slijk en water lukt het zo.
De klim naast de spoorweg is heel wat makkelijker dan die op de blauwe en voor iedereen te doen! =D>
kogelvis
Mountainbiker

Post by kogelvis »

Een goede gids is een inderdaad een gouden gids.

En in de buurt van De Kluis zijn inderdaad een paar mooie klimmen en afdalingen.
Nethen heeft ook zijn kuitebijters en adrenalinespuiters.

Hetgeen dat ze " De muur" noemen is precies beter te doen. Da wit mul zand is er precies veel minder dan vroeger.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

De muur is een wandelingske nu, maar pas op als het geregent heeft! Vooral het laatste stuk kan zeer modderig zijn, en met al die paardesporen erin is het echt kantje rijden om dan boven te raken.
De aanloopstrook met het zand is wat breder gemaakt zodat ze er met hun jeeps doorkunnen.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Zonet een combi van de Blauwe en Rode route gereden.. 41km en net geen 500 hoogtemeters (Ok, ik heb er een extra klimmeke bijgelapt :wink: )

Het geheel van de route is zeer goed berijdbaar, er zijn veel werken in de bossen (bomen kappen en wegsleuren) waardoor op bepaalde plaatsen wat spoorvorming is maar niks overdreven.

De aanloop tot de klim aan Savenel is nog steeds slecht (het stuk na de afdaling naast de wei, en de wei is drassig) beter is om onderaan de afdaling (ligt er slecht bij , veel rommel en geulen) rechts te nemen, singletrack links naar beneden, weer links de grote baan volgen, dan links de kasseiweg in en terug links naar de torens.

De klim zelf (1 km en 50 meter hoogteverschil) is een piece of cake, het laatste stuk blijf je best langs de rand fietsen (eerst links dan rechts en vervolgens oversteken en links omhoog de kant op)

Op de Rode, als je vanaf Bierbeek naar de bos fietst, is het stuk dat zachtjes oploopt naar de bos ook vrij drassig (in de zon , 's morgens zal dit beter te doen zijn na een vriesnacht)

De Groene heb ik niet gedaan omdat het stuk in Korbeek Dijle aan Ormendaal nog steeds niet in orde is, het is daar nog steeds 1 grote opeenvolging van plassen. 1 dezer gaan ze daar wel asfalt gieten.
MudHungry
Mountainbiker
Location: ne grijze italiaan, ne zwarte italiaan, ne blauwe italiaan

Post by MudHungry »

Voor de liefhebbers die niet vies zijn van een beetje bagger: op dit moment liggen de routes er zéér mooi bij 8) ...

Dit weekend de rode en blauwe lus verkent, ik was benieuwd wat het zou geven na wat sneeuw en een stevige regenperiode. Over het algemeen is er te rijden hoewel je uiteraard hier en daar bijna letterlijk kunt verzuipen als je de track een beetje verkeerd inschat. Er is op sommige plaatsen al deftig nààst de tracks gereden [-X , ik hoop dat er na de winter niet teveel schade overblijft, maar op sommige plaatsen is er dan ook bijna geen doorkomen aan. In Mollendaal zijn de houtvesters momenteel druk bezig met het uitdunnen van de bossen, en daar stoot je dus wel eens op diepe tractorsporen, die met dit weer overheerlijke prut geven :drunk: . Voor hen die er aan willen beginnen: de aanrij naar Mollendaal (het dubbel spoor tussen de velden in Bierbeek) is een 'lichte teaser' in vergelijking met een paar andere stukken.

Het is wel vooral in het eerste stuk baggeren geblazen, de rest is een meevaller. De blauwe route ligt er over het algemeen perfect doenbaar bij.

Zoals al gezegd, voor de liefhebbers van bagger, prut en spettermoos is het momenteel een aanrader. Volgend weekend eens terug gaan zien tenzij er ergens anders ook slijk valt te scheppen 8) .

Yours truly
mtb-fltn
Mountainbiker

Post by mtb-fltn »

A d r i wrote:neen, geen folder met de singletracks.
Op een NGI-kaart van 1:20000 vindt je alle wegen terug. Wel opletten want vele tracks zijn verboden voor fietsers.
Thanks Adri. Weet je soms waar kan ik zo'n kaart bemachtigen? Verkopen ze dit bij Kariboe in Leuven?

Staat het aangegeven langs de weg als een pad verboden is voor fietsers?

Alvast heel erg bedankt!
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Ja, die kaarten vindt je zeker bij kariboe.
In principe zijn dit de regels.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Vandaag de combinatie van de 3 BLOSO's nog eens gedaan. Het lag er magnifiek bij, alles droog en snel. De klim aan de Savenel was zelfs al wat zanderig maar alles liep nog perfect. Rustig gestart maar gaandeweg rond m'n omslagpunt gaan fietsen om er een mooie intensieve duurtraining met de nodige intervallen van te maken.
Een paar extra klimmekes erbij gelapt en toch nog een mooi gemiddelde van 22.5 en dat 2 dagen na de RVV 140K. Ikke content
Een profiel van de tocht vind je HIER
Post Reply