Reinigen van de ketting

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
BRT
Mountainbiker

Re: Reinigen van de ketting

Post by BRT »

Foto van de super-kettingtool:

Image

Image

BBB & Parktool komen niet in de buurt betreffende gebruiksgemak.... en prijs...

Zoek volgende keer wel een scharnier in inox...

P.S. Heb hem al verschillende jaren, maar heb hem niet zelf uitgevonden (weet niet meer waar ik hem voor het eerst gezien heb, dit forum? O2? Elders?)
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Beetje hetzelfde principe als dat ik gebruik. Ik ga door middel van een harde borstel over mijn achterste tandwiel en dus ook de ketting. Door je mechanisme van je body doe je zo met enkele halen de hele ketting. Slechts na een flink aantal flinke modderritten ontvet ik de ketting. Maar dit is echt zeer weinig. Werkt voor mij het beste.
geertg
Mountainbiker

Post by geertg »

Zelfs spuit ik na iedere rit met modder de ketting in met blue morgan ontvetter, wacht even en spuit dan af met tuinslang. Nadien kuisen met van de die doekjes van Aldi om de poep van een baby af te kuisen (tip van een forumlid), dan met een droge vod, nadien met compressor om dan uiteindelijk een druppel cyclon mtb wet lube schakel per schakel aan te brengen (min. 1 dag voor rit zodanig dat het goed kan inwerken).
Nu krijg ik het gevoel dat ik verkeerd bezig ben door dat ontvetten maar anders krijg je die ketting nooit proper, bovendien redeneer ik dat ik toch opnieuw vet aanbreng.
weetabix
Mountainbiker

Post by weetabix »

Doe ongeveer hetzelfde en gebruik ook Squirt lube.

Echter ontvet ik de ketting slechts bij de eerste keer dat ik Squirt lube ga aanbrengen, daarna nooit meer.
Na een tocht de ketting afkuisen met warm water met wat dreft in, laten drogen en terug Squirt op elke schakel aanbrengen.
Reflex wrote:Beetje hetzelfde principe als dat ik gebruik. Ik ga door middel van een harde borstel over mijn achterste tandwiel en dus ook de ketting. Door je mechanisme van je body doe je zo met enkele halen de hele ketting. Slechts na een flink aantal flinke modderritten ontvet ik de ketting. Maar dit is echt zeer weinig. Werkt voor mij het beste.
sam2300
Mountainbiker

Post by sam2300 »

weetabix wrote:Doe ongeveer hetzelfde en gebruik ook Squirt lube.

Echter ontvet ik de ketting slechts bij de eerste keer dat ik Squirt lube ga aanbrengen, daarna nooit meer.
Na een tocht de ketting afkuisen met warm water met wat dreft in, laten drogen en terug Squirt op elke schakel aanbrengen.
Reflex wrote:Beetje hetzelfde principe als dat ik gebruik. Ik ga door middel van een harde borstel over mijn achterste tandwiel en dus ook de ketting. Door je mechanisme van je body doe je zo met enkele halen de hele ketting. Slechts na een flink aantal flinke modderritten ontvet ik de ketting. Maar dit is echt zeer weinig. Werkt voor mij het beste.
Ik ontvet ook nooit meer sinds ik Squirt gebruik! En mijn ketting heeft nog nooit zo geblonken...
Post Reply