SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Goohooni
Mountainbiker

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Post by Goohooni »

Edlisjas wrote:
bosse wrote:Net terug van Italië
Heb heel de week gereden met mijn endurofiets (140mm-135mm) en X01 groep met een 32t vooraan.
Nergens ben ik in de problemen gekomen. (30uur gefietst met 15000 hm en regelmatig stukken van +20% die langer duren dan 15min)
Bergaf kan ik vlot bijtrappen tot 60km per uur. Klagen over het bijtrappen moet je dus niet doen. Als je sneller rijdt dan 60km/uur dan is bijtrappen nergens voor nodig. Zelfs niet in een wedstrijd.

Een 30t voorblad is ook nog ideaal voor minder getrainde renners. Als je nog kleiner moet gaan om rond te komen, dan lijkt het mij nutteloos om een XX1 aan te schaffen. Dan ben je veel beter af met een dubbel vooraan.
Ik heb de Roc Marathon en daags nadien de Roc Noir gereden met een XX1 en 28T vanvoor en dat ging prima. Vorige zomer ook in Oostenrijk regelmatig met de 28T rondgereden en ook nergens problemen. Hier rij ik met een 30T.

Ik rij de XO1 32t, is inderdaad goede verhouding. Maar bij lange en zeer steile hellingen toch wat zwaar stoempen vond ik.
Twee weken geleden de Trefle Hallonien gereden, na 60km was daar een tamelijk steile helling, daar vloekte ik toch dat ik geen 30T had. Ik neem een 30T blad mee naar BeMC. Misschien toch nodig als het veel steil klimmen is. Ik behoud graag een soepele cadans.
prideandglory1891
Mountainbiker

Post by prideandglory1891 »

Wees maar zeker dat er in de Bemc enkele "muurtjes" zullen zitten, La Roche kennende.
Neem de eerste rit, 50 tal km, 1900 hm's...
need for speed
Mountainbiker

Post by need for speed »

prideandglory1891 wrote:Wees maar zeker dat er in de Bemc enkele "muurtjes" zullen zitten, La Roche kennende.
Neem de eerste rit, 50 tal km, 1900 hm's...
als ge nie bij de eerste weg zijt , wordt het in het begin eerder wandelen
dus maakt op de 1dag nie veel uit dan
Butch
Mountainbiker

Post by Butch »

Ik kom voorlopig goed toe met die 30T. Lange steile klimmen zijn wat vermoeiender maar uiteindelijk wel te doen. Zal wel zien hoe het te doen is op de BeMC, dat zal pas de echte test zijn :lol:
Jarvis
Mountainbiker

Post by Jarvis »

Ik rij zelf niet met een XX1 groep, maar ken ondertussen al genoeg bikers die met een XX1 groep of iets in de aard rijden! Ik rij met een 29er voor alle duidelijkheid!

Ik vind de verhoudingen van de tandwielen toch zeker niet ideaal, ik was gisteren in Langdorp gaan rijden en in de snelle stukken kom je met een XX1 volgens mij toch tekort.
Ik reed met een dubbel tandwiel van voor met 38t als grootste tandwiel mijn bikemakker van de dag reed met een enkel tandwiel van voor met 32 tanden.
Hij trapte zich gewoon dood, zeker in de hernemingen wanneer je eens een gat moet dichtrijden, ik reed bijna constant op mijn buitenblad en achter op mijn kleinste tandwielen.

Ik ben ook zeker gene biker met dikke benen, ik ben ene lang smalle dus echt zware verzetten op een steile helling kan ik niet aan, mijn kleinste tandwiel van 24t op mijn crank word echt wel veel gebruikt, ik rij met een cassette 11-36!
Dus wanneer ik een XX1 groep zou monteren zou ik om dezelfde kleine verhouding te hebben die ik nu hem met een tandwiel met 30t op mijn crank moeten rijden maar dit werkt gewoon niet op snellere stukken. Ik kan dan om dit compenseren een tandwiel met 32 tanden op mijn crank monteren maar dan geraak ik weer in de problemen op steilere klimmen!

Dit is voor mij toch een dilemma!
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Jarvis wrote:Dit is voor mij toch een dilemma!
Als je tekort komt (in welke richting dan ook) met een 1x11 groep blijf je toch gewoon met een 2 of 3x10 rijden.
Ik zie daar geen dilemma in.
Ik zit in dezelfde situatie, heb er lang over nagedacht maar kom telkens tot de conclusie dat ik mijn 22 of 24 niet kan missen.
Dus blijven we maar met een dubbel van voor rijden.
Japie carbon
Mountainbiker

Post by Japie carbon »

Jarvis wrote: Ik vind de verhoudingen van de tandwielen toch zeker niet ideaal, ik was gisteren in Langdorp gaan rijden en in de snelle stukken kom je met een XX1 volgens mij toch tekort.
Ik reed met een dubbel tandwiel van voor met 38t als grootste tandwiel mijn bikemakker van de dag reed met een enkel tandwiel van voor met 32 tanden.
Hij trapte zich gewoon dood, zeker in de hernemingen wanneer je eens een gat moet dichtrijden, ik reed bijna constant op mijn buitenblad en achter op mijn kleinste tandwielen.
Ik haal met mijn 32-10 met een niet te gek beentempo 45 Km/h rijden. Lijkt me snel genoeg, en als ik het beentempo nog wat opvoer gaat het bergaf ook nog prima.
malmedy
Mountainbiker

Post by malmedy »

Bij mij ook geen probleem om 45 te rijden met een 32 en dit gebeurt zelden , en als je 45 op het vlak kan halen zou die bergop ook geen probleem mogen zijn licht eerder aan de techniek van bergop te rijden dan het verzet bij sommige .
rubenv
Mountainbiker

Post by rubenv »

Jarvis wrote:Ik rij zelf niet met een XX1 groep, maar ken ondertussen al genoeg bikers die met een XX1 groep of iets in de aard rijden! Ik rij met een 29er voor alle duidelijkheid!

Ik vind de verhoudingen van de tandwielen toch zeker niet ideaal, ik was gisteren in Langdorp gaan rijden en in de snelle stukken kom je met een XX1 volgens mij toch tekort.

Ik ben ook zeker gene biker met dikke benen, ik ben ene lang smalle dus echt zware verzetten op een steile helling kan ik niet aan, mijn kleinste tandwiel van 24t op mijn crank word echt wel veel gebruikt, ik rij met een cassette 11-36!
Dus wanneer ik een XX1 groep zou monteren zou ik om dezelfde kleine verhouding te hebben die ik nu hem met een tandwiel met 30t op mijn crank moeten rijden maar dit werkt gewoon niet op snellere stukken. Ik kan dan om dit compenseren een tandwiel met 32 tanden op mijn crank monteren maar dan geraak ik weer in de problemen op steilere klimmen!

Dit is voor mij toch een dilemma!
Toch straffe mannen vind ik
Met voorraan 32 en achteraan op 10 kan je aan 100 omwentelingen per min 44,16km/u rijden. En 100 omwentelingen is goed te doen. Dus dan rij je tegen bijna 50km/u een gat dicht. Dan ga ik jullie zeker nie moeten volgen :-D

Ben ook aan het denken aan een xx1 groep en volgens mijn berekeningen zou ik altijd met een 28tandwiel kunnen rijden. Dan zou ik met 100omw 38,64km/u kunnen rijden. Kan zelf geen 10km ofzo tegen 40km/u rijden en dat hoeft voor mij ook zeker nie. Op single tracks haal je dat toch nie :-) Heb nu een 36 vooraan en kom eigenlijk nooit op mijn 11 achteraan. Zelfs heel zelden op mijne 13. Omhoog in ardennen rij ik dikwijls op 22-36 maar xx1 28-42 komt overeen met 24-36. Dus dat zal wel lukken
Ben ik dan hier bijna de enige die zo licht trapt of heb ik dan zo slechte benen :-k :-D
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

rubenv wrote:Ben ik dan hier bijna de enige die zo licht trapt of heb ik dan zo slechte benen :-k :-D
Neen hoor, ik rij meestal met een 30T, maar in het buitenland of bij lange marathons (genre RDHF 115km) rij ik met een 28T.

Er zijn velen die liever niet 'toegeven' dat ze een 28T gebruiken, want dat is nu eenmaal niet 'cool' :-"
Post Reply