Hallo allemaal,
Ik ben sinds vandaag nieuw op het forum en zit met een ton vragen.
Ik ben gisteren met mijn vriendin gaan rijden in Champles (bij Waver).
We hadden 2 bikes mee: een Enduro Marin Wolfridge en een DH Turner DHR.
Ik heb als beginner een afdaling of 15 gedaan op en uur of 5, het grootste deel op de Turner.
De laatste afdaling van gisteren heb ik gedaan op de Marin, maar aangezien ik de sport juist ontdek vroeg ik me af wat het beste is om mee te beginnen: Enduro of DH?
Ik heb nog niet alle soorten gereden, maar ik vermoed dat freeride en DH mij het meeste gaan liggen.
Iemand die een idee heeft wat voor bike ik best kan gebruiken als newbie? :D
Ik woon in Mechelen , ben is gaan informeren bij een fietsenwinkel en zei raden me de Specialized EpicComb 29" aan. Goeie fiets of rommel?
Greetz
TheNewbie
Keuze fiets: Enduro of DH?
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Re: Keuze fiets: Enduro of DH?
Speci Epic is allesbehalve rommel, daar mag je gerust van zijn.
Maaaaar.... dit is geen enduro/downhill model, maar een (fully) cross country fiets die ook wat ruiger werk aankan.
Specialized heeft in zijn gamma specifieke modellen voor endoro (de Enduro
) en downhill (de Demo en Status).
Misschien is het een optie om uit te kijken naar een minder specifiek model, de Speci Stumpjumper FSR. Deze heeft een grotere veerweg dan de Epic en is speelser in de afdalingen.
Denk je beter eens een post maakt in het freeride onderdeel van dit forum.
Maaaaar.... dit is geen enduro/downhill model, maar een (fully) cross country fiets die ook wat ruiger werk aankan.
Specialized heeft in zijn gamma specifieke modellen voor endoro (de Enduro
Misschien is het een optie om uit te kijken naar een minder specifiek model, de Speci Stumpjumper FSR. Deze heeft een grotere veerweg dan de Epic en is speelser in de afdalingen.
Denk je beter eens een post maakt in het freeride onderdeel van dit forum.
Wat mij een beetje raar in de oren klinkt is de vergelijking met een enduro en een DH mtb. Dit zijn voor mij toch wel een twee heel verschillende taken van sport, dit is ook terug te zien wanneer je kijkt naar de fietsen:
DH: 200 a 300 mm veerweg zowel voor als achter gewicht rond de 20 kg
Enduro: 120 a 160 mm veerweg bij een gewicht van rond de 15 kg
En dan hebben we bij de bovenstaande gegevens nog niet gekeken naar geometrie van de fietsen. Hierbij moet je denken dat wanneer je voor DH bike kiest dat deze niet gemaakt is voor MTB tochten maar puur voor het feit om zo hard mogelijk naar onder te gaan. Waarbij de enduro gemaakt is voor langere tochten te maken, deze kan uiteraard ook goed dalen maar toch net iets minder dan de DH.
Conclusie: probeer er achter te komen welke discipline voor jou is weg gelegd en ga dan pas kijken voor een fiets
DH: 200 a 300 mm veerweg zowel voor als achter gewicht rond de 20 kg
Enduro: 120 a 160 mm veerweg bij een gewicht van rond de 15 kg
En dan hebben we bij de bovenstaande gegevens nog niet gekeken naar geometrie van de fietsen. Hierbij moet je denken dat wanneer je voor DH bike kiest dat deze niet gemaakt is voor MTB tochten maar puur voor het feit om zo hard mogelijk naar onder te gaan. Waarbij de enduro gemaakt is voor langere tochten te maken, deze kan uiteraard ook goed dalen maar toch net iets minder dan de DH.
Conclusie: probeer er achter te komen welke discipline voor jou is weg gelegd en ga dan pas kijken voor een fiets
Beste Bikers,
Zit een beetje met een Dillema, en hoop dat iemand mij misschien wat raad kan geven ivm de keuze van 2 mountainbikes;
de eerste is een specialized S-Work stumpjumper HT kader M5 volledig XTR afgemonteerd maar met vaste Carbon voorvork;
Of keuze 2; is een Specialized epic expert van 2010 met X0 afgemonteerd kader M5
2 totaal verschillende fietsen mijn voorkeur gaat naar beide fietsen uit maar weet echt niet goed wat het interessantste is ,weet ook niet goed of een vaste carbon voorvork zonder vering wel zo ideaal is om singeltracks en ruigere terrein werk mee te doen, of enkel geschikt is voor speed en lange afstanden te rijden, terwijl de epic zich wel beter verleend tot wat meer gevarieerder werk maar de montage misschien wat minder is.
Heeft er iemand ervaring met zo een vaste carbon voorvork? kan iemand mij wat raad geven over beide fietsen.
mvg peter
Zit een beetje met een Dillema, en hoop dat iemand mij misschien wat raad kan geven ivm de keuze van 2 mountainbikes;
de eerste is een specialized S-Work stumpjumper HT kader M5 volledig XTR afgemonteerd maar met vaste Carbon voorvork;
Of keuze 2; is een Specialized epic expert van 2010 met X0 afgemonteerd kader M5
2 totaal verschillende fietsen mijn voorkeur gaat naar beide fietsen uit maar weet echt niet goed wat het interessantste is ,weet ook niet goed of een vaste carbon voorvork zonder vering wel zo ideaal is om singeltracks en ruigere terrein werk mee te doen, of enkel geschikt is voor speed en lange afstanden te rijden, terwijl de epic zich wel beter verleend tot wat meer gevarieerder werk maar de montage misschien wat minder is.
Heeft er iemand ervaring met zo een vaste carbon voorvork? kan iemand mij wat raad geven over beide fietsen.
mvg peter
hey peterpetelized wrote:Beste Bikers,
mvg peter
als het is om singletrack te rijden zou ik kiezen voor een stumpjumper fsr of enduro evo.
ik ben gaan informeren bij een specialized dealer en die wist me te zeggen dat de epic een heel goed instapmodel is, maar voor ruiger terrein gaat deze fiets niet genoeg veerweg hebben vrees ik.
als je het bij speci wil houden: stumpjumper fsr of enduro evo
Grtz
TheNewbie
Ben jij er zelf al uit?
Topictitel komt niet echt overeen met de fiets die je in je beginpost noemt, de Epic.
Ik zou ook eens bij een andere dealer gaan luisteren, een dealer die een Epic een instapmodel noemt is volgens mij zelf niet goed op de hoogte van wat hij verkoopt.
Een Epic is een XC fully, heeft niet de veerweg en geo om te gaan downhillen, maar daarom moet je het nog geen instapmodel noemen.
Om bij Speci te blijven en om het iets zwaardere werk te gaan rijden zal de Epic niet het meest geschikte model zijn.
Persoonlijk denk ik dat je met een Camber of SJ FSR al veel kan doen, en eventueel een Enduro voor als het nog ruiger moet zijn. (maar dan denk ik al in de richting van een bikepark met liften)
Topictitel komt niet echt overeen met de fiets die je in je beginpost noemt, de Epic.
Ik zou ook eens bij een andere dealer gaan luisteren, een dealer die een Epic een instapmodel noemt is volgens mij zelf niet goed op de hoogte van wat hij verkoopt.
Een Epic is een XC fully, heeft niet de veerweg en geo om te gaan downhillen, maar daarom moet je het nog geen instapmodel noemen.
Om bij Speci te blijven en om het iets zwaardere werk te gaan rijden zal de Epic niet het meest geschikte model zijn.
Persoonlijk denk ik dat je met een Camber of SJ FSR al veel kan doen, en eventueel een Enduro voor als het nog ruiger moet zijn. (maar dan denk ik al in de richting van een bikepark met liften)
ik zat te denken aan een SJ FSR of een Enduro Evo, afhankelijk van hoe rap ik vorderingen maak
ik gebruik momenteel een marin wolfridge 6.8 140, degelijke endurofiets.
heb ondertussen een catalogus van speci vastgekregen en na wa doorbladeren heb ik idd gemerkt dat de Epic niet aan mijn wensen zou voldoen
Gelukkig hebben ze het Brain-systeem ook op de SJ FSR die je zelfs in 26" met 165 mm veerweg kan krijgen
(bij de 29" is dat maar 120mm)
Grtz
ik gebruik momenteel een marin wolfridge 6.8 140, degelijke endurofiets.
heb ondertussen een catalogus van speci vastgekregen en na wa doorbladeren heb ik idd gemerkt dat de Epic niet aan mijn wensen zou voldoen
Gelukkig hebben ze het Brain-systeem ook op de SJ FSR die je zelfs in 26" met 165 mm veerweg kan krijgen
Grtz